۱۰ اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

سه شنبه, 15 شهریور 1401
352

به‌نظر می‌رسد کمترین اشتباه در استفاده از ماشین ظرفشویی صورت می‌گیرد، چون استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. ظرف‌ها را در سبد می‌چینیم، مایع شوینده را در محفظه مخصوص می‌ریزیم و دکمه روشن را فشار می‌دهیم. اما اشتباهات رایجی در استفاده از ماشین ظرفشویی وجود دارد که عملکرد درست آن را به خطر می‌اندازد و از طول عمر دستگاه می‌کاهد. در این مقاله قصد داریم در مورد ۱۰ اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی صحبت کنیم.

آب کشیدن ظروف قبل‌از قرار دادن در ماشین ظرفشویی

اولین اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی آب کشیدن ظروف قبل‌از قرار دادن آنها در ظرفشویی است. شاید فکر می‌کنید با این کار به ماشین ظرفشویی کمک کرده‌اید و باری از روی دوش آن برداشته‌اید. اما کاملاً اشتباه می‌کنید و نتیجه درست بر خلاف انتظار شما خواهد بود. یعنی ممکن است ظروف شما اصلا تمیز نشوند. پس تنها ذرات درشت غذا را با دستمال از روی ظروف پاک کنید و اجازه دهید بقیه کار شستشو را ماشین ظرفشویی انجام دهد.

نکته: آنزیم‌های داخل مایع شوینده درواقع به ذرات غذا متصل می‌شوند. نبود ذرات غذا و پاک بودن ظروف کارکرد آنها را مختل می‌کند. درواقع ماشین ظرفشویی فریب می‌خورد و ظروف را تمیزتر از آنچه هستند تصور می‌کند.

استفاده از شوینده‌های نامناسب در ماشین ظرفشویی

استفاده از شوینده‌های نامناسب در ماشین ظرفشویی

اشتباه رایج بعدی استفاده از شوینده‌های نامناسب و همچنین استفاده بیش‌ازحد از شوینده است. از بهترین مایع شوینده در ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید تا هم کارکرد ظرفشویی شما بالا رود و هم آسیبی به ظروف نرسد. به‌علاوه، بسیاری اصطلاح «هرچه بیشتر، بهتر» را در مورد مایع شوینده هم صادق می‌دانند و تصور می‌کنند هرچه شوینده‌ بیشتری به کار ببرند، ظروف تمیزتر می‌شوند. اما اصلا این‌طور نیست. مقدار مازاد شوینده روی ظروف باقی می‌ماند و حتی می‌تواند باعث گرفتگی لوله تخلیه ظرفشویی شود.

تذکر: تحقیقات نشان داده‌است اکثر مردم ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر از اندازه مورد نیاز از مایع شوینده استفاده می‌کنند که هم عملکرد دستگاه را مختل می‌کند و هم به جیب آنها آسیب می‌رساند.

تمیز نکردن فیلترهای ماشین ظرفشویی

تمیز نکردن فیلترهای ماشین ظرفشویی

تمیز نکردن فیلترهای ظرفشویی یک اشتباه رایج و بزرگ در استفاده از این وسیله پرکاربرد خانگی است. مسلماً هیچ‌کس دوست ندارد باقی‌مانده لزج و چسبناک غذاها را از روی فیلترها پاک کند، اما سهل‌انگاری در تمیز کردن فیلترها مشکلات جدی برای ماشین ظرفشویی شما به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آنها تمیز نشدن ظروف است.

تذکر: حداقل ماهی یک‌بار فیلترهای ظرفشویی را که در کف آن قرار دارد بیرون آورده و با آب گرم و مایع شوینده تمیز کنید. 

پر کردن بیشتر از حد ماشین ظرفشویی  

اشتباه رایج دیگر در استفاده از ماشین ظرفشویی قرار دادن ظروف کثیف روی یکدیگر و پر کردن بیش‌از اندازه ماشین ظرفشویی است. شاید تصور کنید هرچه ظروف بیشتری در ظرفشویی قرار دهید، در وقت و انرژی صرفه‌جویی کرده‌اید. اما باز هم اشتباه می‌کنید! چون درست نتیجه عکس دارد. وقتی ظروف روی‌هم قرار می‌گیرند، احتمال کثیف ماندن آنها وجود دارد و مجبور می‌شوید دوباره آنها را با دست بشویید یا یک دور دیگر در ظرفشویی قرار دهید. پس در واقع هیچ صرفه‌جویی صورت نمی‌گیرد.

نکته: پر کردن بیش‌از حد ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث نشتی آب از درب ظرفشویی شود، چون ظروف انباشته‌شده جریان آب را منحرف کرده و از لای درب به بیرون هدایت می‌کنند.

تذکر: پر کردن بیش‌از حد ظرفشویی همچنین باعث می‌شود ظروف حین شستشو به یکدیگر برخورد کرده و آسیب ببینند.

قرار دادن ظروفی که مناسب ماشین ظرفشویی نیستند

فضای داخل ماشین ظرفشویی هنگام شست‌وشو فضایی مملو از آب داغ و خاصیت قلیایی است و یک اشتباه رایج و مرگبار می‌تواند قرار دادن ظروفی باشد که مناسب این فضا نیستند، مثل ظروف چوبی یا ظروف کریستالی بسیار ظریف. بنابراین حتما از ایمن بودن وسیله‌ای که در ظرفشویی قرار می‌دهید مطمئن شوید.

پر نکردن کامل ظرفیت ماشین ظرفشویی

همان‌طور که در بالا در مورد اشتباه بیش‌ازحد پر کردن ماشین ظرفشویی هشدار دادیم، بهتر است بدانید پر نکردن ظرفشویی هم یک اشتباه رایج دیگر است و باعث اسراف در هزینه و انرژی می‌شود. پس بهتر است منتظر بمانید تا ظرفشویی شما پر شود، بعد آن را روشن کنید. به‌علاوه، ظرفشویی خالی باعث می‌شود ظروف با شدت بیشتری به‌هم برخورد کنند و آسیب ببینند.

عدم استفاده از مایع جلادهنده در ظرفشویی 

شاید تصور کنید جلادهنده یک بخش اضافی در روند شستشوی ظروف شماست که تنها هزینه شما را بالا می‌برد. این ‌هم اشتباه دیگری در استفاده از ماشین ظرفشویی است. جلادهنده درواقع یک عامل فعال سطحی یا به‌عبارتی روکنش‌گر است که به تمیز شدن ظروف کمک کرده و باعث می‌شود آب به‌راحتی از روی ظروف سر بخورد و هیچ لکی باقی نگذارد. بنابراین خشک شدن ظروف هم تسریع می‌شود.

نکته: برخی از شوینده‌ها حاوی جلادهنده هستند، ولی اگر این‌طور نبود، حتما به‌طور جداگانه از آن استفاده کنید.

بستن کامل درب ظرفشویی درزمانی که از آن استفاده نمی‌کنید

یک اشتباه ساده دیگر در استفاده از ماشین ظرفشویی بستن درب آن پس‌از خارج کردن ظروف است. همان‌طور که می‌دانید، ظرفشویی یک محیط مرطوب است و باید اجازه دهید کاملاً خشک شود. اگر درب ظرفشویی محکم بسته باشد، لاستیک‌های دور درب فرصت خشک شدن پیدا نمی‌کنند و محل خوبی برای رشد قارچ و کپک خواهند بود که باعث بوی بد ظرفشویی می‌شود. به‌علاوه، بستن درب به این لاستیک‌ها فشار آورده و باعث تغییر شکل آنها به‌مرور زمان می‌شود. بنابراین همواره کمی لای درب ظرفشویی را باز بگذارید.

کثیف بودن بیش‌ازحد ظروف در ماشین ظرفشویی  

کثیف بودن بیش‌ازحد ظروف در ماشین ظرفشویی  

درست است که گفتیم یک اشتباه رایج در استفاده از ظرفشویی آب کشیدن ظروف قبل‌از قرار دادن در دستگاه است، اما اشتباه دیگر می‌تواند بیش‌ازحد کثیف بودن و باقی ماندن مقادیر زیاد غذا روی ظروف باشد که عملکرد آن را مختل کرده و باعث تمیز نشدن ظروف می‌شود. پس همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، ذرات درشت غذا را با دستمال پاک‌کرده و بعد ظروف را در ظرفشویی قرار دهید.

جایگذاری نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی 

جایگذاری نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی 

قرار دادن ظروف در محل مناسب در ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. مثلاً برخی ظروف حتما باید در سبد بالایی قرار بگیرند تا آسیبی به آنها نرسد. یادتان باشد که المنت گرم‌کننده ظرفشویی در کف آن و در زیر سینی پایینی قرار دارد. فنجان‌ها، لیوان‌ها و کاسه‌های کوچک را در سبد بالایی قرار دهید. ظروف پلاستیکی هم باید در سبد بالا و دور از المنت قرار بگیرند. ظروف را روی‌هم انباشته نکنید. بشقاب‌ها و کاسه‌های بزرگ و سایر ظروف بزرگ را در سبد پایینی قرار دهید.

خطر: چاقوها را طوری قرار دهید که لبه تیز آنها رو به پایین باشد. اما در مورد قاشق و چنگال‌ها، دسته‌ آنها باید به سمت پایین باشد تا بهتر تمیز شوند.

تذکر: هنگام تخلیه ظروف از ماشین ظرفشویی، حتما اول طبقه پائین را خالی کنید، چون ممکن است آب جمع‌شده در لیوان‌ها و فنجان‌ها در سبد بالا روی ظروف سبد پایین چکه کرده و آن‌ها را لک کند.

آنچه در این مقاله درباره آن صحبت کردیم، اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی بود.‌ اگر اطلاعات بیشتری درمورد این دستگاه نیاز دارید، دوره آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ظرفشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.