۸ دلیل سرد بودن رادیاتور پکیج و نحوه تعمیر آن

سه شنبه, 16 آذر 1400
4181

سرد بودن رادیاتورهای پکیج در یک صبح زمستانی اصلا اتفاق خوشایندی نیست. حتی اگر پکیج دیواری شما درست کار کند، گاهی ممکن است با رادیاتورهای سرد مواجه شوید. این اتفاق آسایش و راحتی شما را در فصل زمستان می‌گیرد، پس بیایید با هم به بررسی دلایل سرد بودن رادیاتورهای پکیج در زمستان و نحوه تعمیر این مشکل پکیج دیواری بپردازیم.

دلایل متعددی برای مشکل سرمای رادیاتورها وجود دارد. ما این عوامل را به دو دسته تقسیم می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید آنها را شناسایی و برطرف کنید.

  • سرد بودن یک رادیاتور در سیستم گرمایشی
  • سرد بودن چندین رادیاتور در سیستم گرمایشی

نکته: قبلاً در مقاله آموزش ۷ مشکل معمول پکیج دیواری و نحوه برطرف کردن آنها، به طور مختصر درمورد سرد بودن رادیاتورها صحبت کرده‌ایم ولی در این‌جا به‌تفصیل به این مشکل می‌پردازیم.

سرد بودن یک رادیاتور در سیستم گرمایشی

اولین نکته‌ای که باید در مواجهه با این مشکل به آن توجه شود این است که یک رادیاتور سرد است یا تمام رادیاتورها سرد هستند؟ شناسایی این مشکل شما را در رسیدن به راه‌حل راهنمایی می‌کند.

وجود هوا در رادیاتور دلیل سرد بودن آن

وجود هوا در رادیاتور دلیل سرد بودن آن

تا حالا توجه کرده‌اید یکی از رادیاتورها در قسمت بالا سرد باشد، ولی در قسمت پایین گرم. اگر چنین حالتی پیش‌ آمده، یعنی مشکل به وجود هوا در سیستم برمی‌گردد. در این شرایط هوا جای آب گرم را گرفته و مانع گردش درست آن در رادیاتور می‌شود. راه‌حل تعمیر این مشکل پکیج دیواری هواگیری رادیاتور است که قبلاً در مقاله‌ای با همین عنوان به آموزش کامل آن پرداخته‌ایم. بعد از خارج شدن هوا فشار پکیج را چک کنید تا در محدوده درست خود قرار داشته باشد.

یادآوری: برای هواگیری باید پیچ مخصوص آن را باز کنید تا صدای بیرون آمدن هوا را بشنوید. پیچ را باز نگه می‌دارید تا به‌جای هوا آب خارج شود، بعد پیچ هواگیری را ببندید.

نکته: فشار مناسب پکیج در فصل سرد سال ۱ تا 1.5 بار و در فصل گرم بین  ۰٫۵ تا 1 ‌بار است.

سرد بودن رادیاتور به‌خاطر خراب شدن ترموستات

سرد بودن رادیاتور به‌خاطر خراب شدن ترموستات

ساده‌ترین دلیل سرد بودن رادیاتور می‌تواند بسته بودن شیر کنترل گرمای رادیاتور باشد. این شیر ترموستاتیک جریان آب گرم به رادیاتور را کنترل می‌کند و امکان گیر کردن آن وجود دارد. یعنی نمی‌تواند باز شود تا آب گرم را به رادیاتور برساند. برای برطرف کردن این مشکل باید درپوش روی شیر را بردارید. معمولاً از یک مهره دندانه‌دار برای نگه‌داشتن درپوش استفاده می‌شود. آن را با دست‌باز کنید.

تذکر: حواستان باشد مهره‌های دیگر را باز نکنید، دراین‌صورت تمام آب رادیاتور وارد خانه شما می‌شود.

بعد از برداشتن درپوش شیر، بررسی کنید که پین مرکزی به‌راحتی می‌تواند چند میلی‌متر بالا و پایین حرکت کند یا نه. اگر این اتفاق نمی‌افتد و پین به نوعی گیر کرده‌است، باید کل شیر ترموستاتیک را تعویض کنید.

رسوبات و آشغال عامل گرفتگی رادیاتور و سرد شدن آن

در موارد نادر ممکن است متوجه شوید که رادیاتور شما در قسمت پایین سرد است ولی در قسمت بالا گرم. این بدان معناست که لجن و آشغال در داخل رادیاتور جمع‌شده و آب گرم به‌خاطر تجمع این رسوبات نمی‌تواند در داخل رادیاتور گردش داشته باشد. دراین‌صورت باید رادیاتور خود را رسوب‌زدایی کنید و بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

نکته: نشانه‌های دیگری برای لزوم رسوب‌زدایی سیستم گرمایشی وجود دارد، مثل سردتر بودن برخی اتاق‌ها نسبت‌به فضاهای دیگر خانه، طولانی شدن زمان گرم شدن خانه، نیاز به هواگیری مکرر رادیاتورها و گرم نشدن آب.

سرد شدن رادیاتورها به‌خاطر نشتی

سرد شدن رادیاتورها به‌خاطر نشتی

این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای رادیاتور خانه شما بیفتد. نشتی رادیاتور به‌خاطر فرسودگی آن به وجود می‌آید، یعنی به‌خوبی از پکیج خود مراقبت نکرده و به‌موقع آن را سرویس نکرده‌اید. اگر محل نشت آب محل اتصال شیر ترموستات به لوله یا رادیاتور باشد، جای نگرانی نیست و تنها باید مهره شل شده‌ آن را سفت کنید. ولی اگر آب زیادی وارد خانه شما می‌شود، یعنی مشکل جدی‌تر است و باید با یک متخصص تماس بگیرید.

خطر: امنیت شما همواره اولین اولویت است. هیچ‌گاه سر خود دست به تعمیر پکیج دیواری نزنید، مگر این‌که در این کار تخصص کافی داشته باشید.

سرد بودن چندین رادیاتور در سیستم گرمایشی

اگر تمام رادیاتورها یا چند تا از آنها سرد هستند، بررسی کنید که سیستم پکیج شما روشن باشد. شاید روشن بودن پکیج دیواری به نظرتان خیلی واضح بیاید ولی موارد بسیاری وجود داشته که افراد نگران سرد بودن رادیاتورها شده‌اند، غافل از این‌که اصلا پکیج خود را روشن نکرده‌اند. سایر عوامل عبارت‌اند از:

خراب شدن شیر دایورتر یا شیر برقی پکیج دلیل سرد بودن رادیاتورها

خراب شدن شیر دایورتر یا شیر برقی پکیج دلیل سرد بودن رادیاتورها

اگر کنترل‌ها درست کار می‌کنند و فشار پکیج درست است، ولی هیچ جریان آبی وجود ندارد، احتمالاً مشکل از شیر دایورتر یا شیر برقی پکیج است. این شیر وظیفه کنترل جریان آب گرم را به داخل سیستم گرمایشی برعهده دارد. اولویت این شیر برقی هدایت آب گرم به شیرهای آب خانه است. یعنی اگر سیستم گرمایشی روشن باشد و هم‌زمان شیر آب هم باز شود، آب گرم اول به شیر آب فرستاده می‌شود. اگر در شیرهای خانه آب گرم دارید، ولی رادیاتورها سرد هستند، یعنی شیر برقی گیر کرده‌است. برای حل این مشکل باید از یک متخصص کمک بگیرید تا در صورت لزوم شیر را تعویض کند.

سرد شدن رادیاتورها به‌خاطر مشکل کنترل‌های مرکزی

اگر پکیج شما درست کار می‌کند و فشار آن هم مناسب است، ولی رادیاتورها سرد هستند، احتمالاً مشکل از برد کنترل پکیج است که وظیفه زمان‌بندی سیستم گرمایشی و مدیریت آن را برعهده دارد. اگر از یک سیستم گرمایش مرکزی استفاده می‌کنید، خودتان تنظیمات آن را دست‌کاری نکنید و از یک متخصص کمک بگیرید تا اصل مشکل مشخص شود.

پایین بودن بیش‌از حد فشار پکیج عامل سرد شدن رادیاتورها

پکیج های دیواری در یک سیستم بسته کار می‌کنند و فشار آب باید بین ۱ تا 1.5 بار باشد. اگر فشار پکیج در محدوده مناسب قرار نداشته باشد، نمی‌تواند آب گرم کافی را به سراسر خانه برساند.

در مقاله های دیگری به‌تفصیل در مورد دلایل فشار بالا و فشار پایین پکیج دیواری و راه‌حل تعمیر آنها صحبت کرده‌ایم. با مطالعه این مقاله‌ها می‌توانید به‌راحتی فشار پکیج خود را تنظیم کنید.

سرمای رادیاتورها به‌خاطر خراب شدن پمپ پکیج

از درست کار کردن پمپ پکیج اطمینان حاصل کنید و حواستان به صداهای غیرمعمول آن باشد. همان‌طور که می‌دانید وظیفه پمپ رساندن آب به سراسر سیستم گرمایشی است، پس خراب شدن آن جریان آب را مختل کرده و باعث سرد شدن رادیاتورها می‌شود.

تذکر: دقت کنید شاید مشکل سرد بودن رادیاتورها مربوط به اختلال در عملکرد پکیج و سیستم گرمایش مرکزی باشد نه خود رادیاتور. بنابراین عملکرد پکیج را به‌دقت بررسی کنید.

در این مقاله بارها تذکر دادیم در صورت وجود مشکل جدی از یک متخصص برای حل آن کمک بگیرید. ولی اگر فیلم‌های آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو را تماشا کنید، می‌توانید خودتان به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید. اساتید ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید به‌راحتی شغل خود را به‌عنوان یک تعمیرکار پکیج آغاز کنید.