دلایل بازنشدن درب ماشین ظرفشویی و راه‌های برطرف کردن آن

چهارشنبه, 02 آذر 1401
688

بازنشدن درب ظرفشویی یکی از ایرادات رایج این وسیله پرکاربرد خانگی است که به‌راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. البته نحوه تعمیر این مشکل یعنی بازنشدن درب ظرفشویی به عامل ایجادکننده آن بستگی دارد. در این‌جا قصد داریم ۷ دلیل اصلی بازنشدن درب ظرفشویی و راه‌حل برطرف کردن آن را معرفی کنیم.

گیر کردن سیستم کنترل الکترونیکی دلیل بازنشدن درب ظرفشویی

گیر کردن سیستم کنترل الکترونیکی دلیل بازنشدن درب ظرفشویی

درب بسیاری از مدل‌های ماشین ظرفشویی به‌صورت الکترونیکی با برد کنترل در ارتباط است. اگر سیستم کنترل الکترونیکی یا همان برد کنترل خراب‌شده و گیر کند، به دستورهای شما عمل نمی‌کند و تا زمانی‌که در این حالت باشد، موفق به باز کردن درب ظرفشویی نخواهید شد. برای حل کردن این مشکل بهتر است سیستم کنترل دستگاه خود را ریست کنید.

قطع شدن اتصال برق از عوامل بازنشدن درب ظرفشویی

همان‌طور که گفتیم عملکرد اکثر ماشین‌های ظرفشویی به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود و از یک برنامه الکترونیکی پیروی می‌کند. بنابراین باید از وصل بودن برق دستگاه مطمئن شوید. تا زمانی‌که دستگاه به برق وصل نباشد، درب ظرفشویی هم باز نخواهد شد.

نکته: اگر برق در حین شستشوی ظروف یعنی در وسط برنامه شستشو قطع شود، درب به‌طور اتوماتیک قفل می‌شود تا جلوی نشتی آب را بگیرد. بنابراین پس‌از وصل شدن برق، ظرفشویی را ریست کنید تا درب آن باز شود.

فعال شدن قفل کودک یا قفل کنترل از دلایل بازنشدن درب ظرفشویی  

وظیفه این قفل از کار انداختن تمام کلیدهای ظرفشویی است تا امکان مداخله در برنامه شستشو مخصوصاً از طرف کودکان نباشد. برای برطرف کردن این مشکل کافیست قفل کودک را غیرفعال کنید.

نکته: معمولاً هنگام فعال شدن قفل کودک و قفل شدن درب، پنل ظرفشویی خطای  CL را نشان می‌دهد. با نگه‌داشتن کلید child lock می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید تا درب باز شود.

بازنشدن درب ظرفشویی به‌خاطر عدم تخلیه آب

سنسور آب یا فلوسوییچ در ماشین ظرفشویی پیغام تخلیه آب را به درب ظرفشویی می‌دهد تا قفل درب باز شود. تا زمانی‌که آب در داخل ظرفشویی وجود دارد، قفل درب دستور باز شدن را دریافت نمی‌کند. در مقاله دیگری در مورد دلایل مشکل تخلیه نشدن آب ظرفشویی صحبت کرده‌ایم. با مطالعه آن می‌توانید مشکل بازنشدن درب ظرفشویی را هم برطرف کنید.

فرسودگی و خرابی برخی قطعات عامل بازنشدن درب ظرفشویی

خطر: قبل‌از آغاز عیب‌یابی و تعمیر قطعات ظرفشویی، حتما اول دستگاه را از برق بکشید تا دچار برق‌گرفتگی نشوید.

خراب شدن لولای درب ماشین ظرفشویی   

خراب شدن لولای درب ماشین ظرفشویی   

اگر درب ماشین ظرفشویی به‌خاطر خرابی لولاها باز و بسته نشود، عملاً ظرفشویی شما تبدیل به یک محفظه بلااستفاده و جاگیر خواهد شد. برای بررسی لولای درب، اول آن را تا انتها باز کنید تا راحت‌تر به لولا‌ها دسترسی داشته باشید. در صورت شکستگی یا فرسودگی لولا، باید آن را تعویض کنید. تعویض لولای درب ظرفشویی کار چندان پیچیده‌ای نیست. کافیست اول صفحه بالایی و صفحه‌های کناری دستگاه را با بازکردن پیچ‌هایشان بردارید تا راحت‌تر به لولاها دسترسی پیدا کنید.

تذکر: قبل‌از آغاز هرگونه تعمیر حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید تا لبه‌های تیز دستگاه به شما آسیب نرسانند.

نکته: در برخی مدل‌های ظرفشویی، لولا توسط یک سیستم پولی و تسمه نگه‌داشته می‌شود. پس اول باید درب ظرفشویی را ببندید. روکش پلاستیکی سیستم پولی را بردارید و کابل آن را آزاد کنید. بعد درب را باز کرده و به سراغ لولاها بروید.

خراب شدن قفل درب ماشین ظرفشویی

خراب شدن قفل درب ماشین ظرفشویی

ضامن درب ظرفشویی باید به‌خوبی با میکروسوییچ درگیر شود. اگر این اتفاق نیفتد، یعنی قفل درب خراب است که بیشتر مربوط به خرابی میکروسوییچ می‌شود. برای تعویض مجموعه قفل درب، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. صفحه روی پنل کنترل ماشین ظرفشویی را با باز کردن پیچ‌های آن که در قسمت بالا و داخل درب ظرفشویی قرار دارند بردارید.
  2. کابل‌های متصل به پنل را باز کنید تا فضای بیشتری برای کار داشته باشید. حالا به‌راحتی می‌توانید مکانیسم قفل درب را مشاهده کنید. معمولاً دو پیچ روی بدنه قفل وجود دارد که باید آنها را باز کنید.
  3. کل سیستم قفل را بردارید و قفل جدید دارای میکروسوییچ سالم را به‌جای آن قرار دهید. پیچ‌ها را ببندید، کابل‌ها را وصل کنید و روکش پنل را درجای خود قرار دهید.
  4. برای تعویض بخش بالایی قفل درب، باید پنل روی ظرفشویی را بعد از باز کردن پیچ‌های آن بردارید.
  5. قفل را بیرون آورده و آن را با یک قفل جدید تعویض کنید.

خراب شدن دستگیره درب ظرفشویی 

اگر در بررسی درب ظرفشویی هیچ مشکلی در مکانیسم قفل ظرفشویی پیدا نکردید و عملکرد پولی و فنرها هم درست بود، شاید مشکل از دستگیره درب باشد که باعث بازنشدن درب ظرفشویی می‌شود. استفاده زیاد، ضربه یا حتی کشیدن محکم دستگیره باعث خرابی آن و بازنشدن درب ظرفشویی می‌شود و باید آن را تعویض کرد.

  1. پنل کنترل را از قسمت داخلی و بالای درب خارج کنید. برای این کار اول باید پیچ‌های پنل را باز کنید، اما دقت کنید پیچ‌های نگهدارنده قفل باز نشوند.
  2. حالا دستگیره درب را بررسی کرده و در صورت شکستگی و خرابی، آن را خارج کنید.
  3. دستگیره جدید را جایگذاری کنید.

تذکر: برای خارج کردن قطعات مختلف ظرفشویی و تعویض آنها باید سیم‌های رابط را هم باز کنید. برای اینکه با اتصال دوباره‌ آنها مشکل پیدا نکنید، حتما قبل‌از باز کردن سیم‌ها، از آنها عکس بگیرید.

آنچه برایتان گفتیم برخی از مهم‌ترین دلایل بازنشدن درب ظرفشویی هستند. فیلم کامل نحوه‌ تعویض قطعات درب ظرفشویی را می‌توانید در سامانه رهجو تماشا کنید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی را در دوره آموزش ماشین ظرفشویی در اختیار شما قرار می‌دهند تا تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.