تعمیر و برطرف کردن مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چهارشنبه, 26 آبان 1400
484

تعمیر مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی یا هر مشکل دیگری در این دستگاه اهمیت زیادی دارد. ماشین ظرفشویی تبدیل به یکی از ملزومات هر خانه‌ای شده که بسیار در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌کند. اما اگر ظروف شما خوب خشک نشوند، شاید مجبور شوید دوباره به روش‌های قدیمی روی آورید.

تعمیر مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی کار چندان سختی نیست و اگر مقاله آشنایی با قطعات اصلی ظرفشویی و کاربرد آنها را خوانده و ابزارهای لازم برای تعمیر لوازم خانگی را در اختیار داشته باشید، به‌راحتی از پس این مشکل ماشین ظرفشویی خود برمی‌آیید. در اینجا به 8 دلیل خشک نشدن ظروف در ظرفشویی می‌پردازیم و نکاتی را برای ارتقای عملکرد دستگاه شما در اختیارتان قرار می‌دهیم.

دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و تعمیر آن

 

لوله‌کشی ماشین ظرفشویی به‌درستی انجام‌نشده است

اگر لوله‌کشی ماشین ظرفشویی به‌درستی انجام‌نشده و تله آب در مکان مناسب در لوله تخلیه در نظر گرفته نشود، با توجه به پدیده سیفون، آب به داخل ماشین ظرفشویی بازمی‌گردد. ادامه جریان آب در ماشین ظرفشویی باعث پیغام خطای دستگاه می‌شود و گاهی هم ظرفشویی شما بدون پیغام خطا برنامه شستشو و خشک شدن را متوقف کرده و به کار خود پایان می‌دهد. برای حل این مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی بهتر است لوله تخلیه را بالا آورده و با یک بست در جای خود محکم کنید.

تذکر: حواستان باشد بیش ‌از ۱۰ سانتی‌متر از انتهای لوله تخلیه را در داخل خروجی فاضلاب قرار ندهید. خروجی فاضلاب هم باید حداقل ۶۵ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد.

برنامه مناسبی برای ماشین ظرف‌شویی انتخاب نشده‌است

برنامه نامناسب شستشو برای ماشین ظرفشویی می‌تواند مرحله خشک شدن ظروف را متوقف کند. مثلاً برنامه شستشوی سریع این مرحله را ندارد. برای انتخاب برنامه مناسب، به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

نکته: اگر از برنامه اکو برای شستشو استفاده کنید، ظروف شما کاملا خشک نخواهند شد، چون دمای شستشوی این برنامه پایین است.

محفظه توزیع شوینده خراب شده‌است

محفظه توزیع شوینده خراب شده‌است

این محفظه شوینده و جلادهنده را در زمان مناسب و طبق برنامه شستشو آزاد می‌کند. اگر این محفظه خراب‌شده باشد، شوینده به‌موقع آزاد نشده و درنتیجه مرحله خشک کردن هم به‌درستی انجام نمی‌شود. پس عملکرد نادرست این محفظه باعث خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شود و نیاز به تعمیر دارد.

المنت گرم‌کننده ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

المنت گرم‌کننده ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

وظیفه این قطعه گرم کردن آب داخل ماشین ظرفشویی است. اگر این قطعه خراب شود، آب به اندازه‌ کافی گرم نشده و درنتیجه، عامل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهد بود. برای تعمیر این مشکل ظرفشویی، المنت را با استفاده از مولتی‌متر که در حالت اهم‌متر قرار گرفته تست کنید. سوکت‌های المنت را درآورده و پراب‌های مولتی‌متر را روی ترمینال‌های آن قرار دهید. اگر هیچ جریانی وجود نداشت، باید المنت ظرفشویی را تعمیر یا تعویض کنید.

سنسور دمای ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

سنسور دمای ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

این سنسور به برد اصلی ظرفشویی در کنترل دمای آب کمک می‌کند. اگر سنسور خراب باشد، دمای آب تغییر کرده و ممکن است ظروف داخل ظرفشویی به‌درستی خشک نشوند. بنابراین باید تعمیر یا تعویض شود.

ترموستات ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

ترموستات ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

ترموستات به ظرفشویی شما کمک می‌کند دما را تا حد مورد نیاز بالا ببرد. اگر این قطعه خراب‌شده باشد، دمای داخل ظرفشویی به حد موردنظر نرسیده و عامل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی شما خواهد بود. پس تعمیر این قطعه ظرفشویی الزامی است.

سیم‌کشی ظرفشویی ایراد پیدا کرده‌است

سیم‌کشی ظرفشویی ایراد پیدا کرده‌است

تمام قطعات عملکردی ماشین ظرفشویی شما به وسیله سیم به‌هم متصل شده‌اند. این سیم‌ها ممکن است به‌خاطر گرمای جریان برق یا عوامل مکانیکی مثل خم‌شدگی یا بریدگی، آسیب ببینند. یکی از دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی آسیب‌دیدگی سیم‌ها و اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی است.

خطر: هنگام تعویض سیم‌ها و سیم‌کشی دوباره، حتما دستگاه را از برق بکشید و مواظب لبه‌های تیز درب ماشین ظرفشویی باشید.

برد کنترل اصلی ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

برد کنترل اصلی ماشین ظرفشویی خراب شده‌است

برد کنترل اصلی کل عملکرد ماشین ظرفشویی شما مثل عملکرد موتور، گرمایش آب و ... را مدیریت می‌کند. زمان و نحوه گرمایش دستگاه و خشک کردن ظروف هم تحت کنترل این قطعه اصلی است. اگر تمام نکات بالا را بررسی کردید و مشکلی نیافتید، احتمالاً برد کنترل آسیب‌دیده و باید تعمیر یا تعویض شود.

راهکارهای لازم برای ارتقای عملکرد ماشین ظرفشویی و جلوگیری از خشک نشدن ظروف

اول ظروف طبقه پایین ماشین ظرفشویی را خالی کنید

معمولاً ظروف پلاستیکی و لیوان‌ها در طبقه بالای ظرفشویی جای می‌گیرند. ازآنجایی‌که آب در داخل برخی از این ظروف باقی می‌ماند، بهتر است اول طبقه پایین خالی شود تا آب ظروف طبقه بالا روی آنها نریزد. ظروف پلاستیکی نسبت‌به سرامیک، شیشه و فلزات دیرتر خشک می‌شوند. پس شاید خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی شما به‌خاطر جنس آنها باشد نه مشکل خود ماشین ظرفشویی  

از مایع جلادهنده استفاده کنید

مایع جلادهنده کمک می‌کند آب در مرحله آخر آبکشی راحت‌تر از روی سطح ظروف ریخته شود و به آنها نچسبد. جلادهنده به حل مشکل لکه آب روی لیوان‌ها و رسوبات هم که در نتیجه سختی آب تشکیل می‌شوند کمک می‌کند. اگر سختی آب منطقه شما کم است، از جلادهنده کمتری استفاده کنید. به‌علاوه، مایع جلادهنده به خشک شدن ظروف هم کمک می‌کند، بنابراین راه‌حل خوبی برای مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهد بود.

برنامه شستشویی را انتخاب کنید که دمای آبکشی بالا داشته باشد

بهترین راه برای اطمینان از خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی بالا بودن دمای آب آبکشی است.

تذکر: یادتان باشد ظروف پلاستیکی در برابر خشک شدن مقاومت بیشتری دارند، چون زودتر سرد می‌شوند.

نکته: برنامه آبکشی با دمای بالای آب زمان بیشتری طول می‌کشد چون المنت باید دمای آب را از حد معمول بالاتر ببرد.

درب ماشین ظرفشویی را بلافاصله بعد از شست‌وشو باز کنید

وقتی درب ماشین را بلافاصله بعد از آبکشی نهایی و تخلیه آب‌باز کنید، هوای خنک‌تر بیرون گرما و رطوبت داخل ماشین را بیرون می‌کشد. این کار حدود ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید و به ظروف داخل ماشین بستگی دارد ولی بهتر از خشک کردن ظروف با دستمال است. رعایت این نکته ساده به حل مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی کمک بسیاری خواهد کرد.

نکته: برخی ماشین‌های ظرفشویی سامسونگ این قابلیت را دارند و به‌طور اتوماتیک، درب دستگاه را بلافاصله بعد از آبکشی برای کمک به خشک شدن سریع‌تر باز می‌کنند.

طبقه‌های ماشین ظرفشویی را پر نکنید

باید فضای کافی بین ظروف شما وجود داشته باشد تا هوا و آب به‌راحتی بین آن‌ها گردش داشته باشند و فرآیند خشک کردن ظروف به‌خوبی انجام شود. لیوان‌ها، کاسه‌های کوچک و ظروف پلاستیکی را در طبقه بالا قرار دهید. ظروف کوچک را با گیره مخصوص ثابت نگه دارید تا آب در آنها جمع نشده باشد و باعث خیس شدن ظروف طبقه پایین نشوند. فشرده قرار دادن ظروف باعث اختلال در فرآیند شستشو و خشک نشدن ظروف در ظرفشویی می‌شود.

ظروف را قبل‌از قرار دادن در ماشین ظرفشویی آب نکشید 

خیس کردن و آبکشی ظروف قبل ‌از قرار دادن در ماشین ظرفشویی کار شستشو را برای دستگاه سخت‌تر می‌کند. این کار شما بر عملکرد تمیز کردن ظروف و خشک شدن آنها تاثیر می‌گذارد. به‌علاوه، شوینده باید با آلودگی‌ها درگیر شود و به آنها بچسبد تا قدرت تمیزکنندگی خود را نشان دهد. بنابراین فقط آشغال‌های بزرگ را با دستمال یا اسفنج پاک کنید.

سعی کنید از قرص‌های همه‌کاره استفاده نکنید

درست است که قرص‌های همه‌کاره کار ما را آسان کرده‌اند و ارزان‌تر هستند، ولی مشکل اینجاست که در زمان مناسب در چرخه شستشو آزاد نمی‌شوند. زمان آزادسازی جلا دهنده توسط کارخانه تولیدکننده مشخص می‌شود. با استفاده از این قرص‌ها احتمال سریع‌تر حل شدن جلادهنده وجود دارد و این به‌معنای خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهد بود. البته در برخی ظرفشویی‌ها برنامه مخصوصی برای استفاده از این قرص‌ها وجود دارد.

آنچه در این‌جا مطالعه کردید تنها یکی از مشکلات معمول ماشین ظرفشویی یعنی خشک نشدن ظروف بود. اگر می‌خواهید از پس تعمیر سایر مشکلات ماشین ظرفشویی خود برآیید و یک تعمیرکار ماهر شوید، دوره آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما شما را با تمام جزئیات نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی آشنا خواهند کرد.