تعمیر مشکل برفک زدن یخچال

سه شنبه, 12 مرداد 1400
1026

یکی از مشکلات رایج یخچال‌ها برفک زدن است.اگر شاهد تشکیل شدن یخ و برفک در محفظه یخچال بودید، باید فوراً اقدام به تعمیر یخچال کنید چون برفک زدن یخچال اصلا جزو فرآیندهای طبیعی سرمایش دستگاه نیست.

شاید اتفاق افتاده در یخچال را باز کنید و تعجب کنید که چرا دیواره انتهای یخچال با قطره‌های آب پوشیده شده است؟ به این پدیده چگالش می‌گویند که کاملاً طبیعی است و در صورت مشاهده آن نیازی به تعمیر یخچال ندارید ولی برفک زدن پدیده‌ای متفاوت است.

در مقالات دیگری به مشکل آبریزی یخچال و سرمای بیش از حد یخچال پرداخته‌ایم و در اینجا قصد داریم یکی دیگر از مشکلات رایج یخچال و نحوه تعمیر آن را که همان برفک زدن یخچال است توضیح دهیم.

 دلایل ایجاد برفک و لزوم تعمیر یخچال

 خراب شدن لاستیک دور درب یخچال از عوامل برفک یخچال

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال یکی از معمول‌ترین دلایل ایجاد برفک در یخچال خراب شدن لاستیک دور درب است. وارد شدن هوای محیط به داخل دستگاه باعث ایجاد برفک در داخل محفظه یخچال می شود. برای تعمیر این مشکل یخچال کافیست لاستیک دور درب را تعویض کنید.

پر کردن بیش از اندازه یخچال و تأثیر آن بر ایجاد برفک

 قرار دادن مواد غذایی زیاد در داخل یخچال و پر کردن آن، جریان هوا در داخل محفظه یخچال را محدود کرده و باعث ایجاد برفک می‌شود. بنابراین مواد غذایی را در محفظه‌های مخصوص با درب بسته و با فاصله در یخچال قرار دهید تا این مشکل یخچال شما تعمیر شود.

برفک زدن یخچال به‌خاطر شل شدن لولای درب یخچال

شل شدن لولای درب یخچال

 شل بودن لولای درب یخچال باعث ورود هوای محیط به داخل شده و رطوبت داخل یخچال را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد یخ و برفک در یخچال می‌شود. تعمیر این مشکل یخچال بسیار ساده است. با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ‌های لولا را محکم کنید تا هیچ فضایی برای ورود هوا باقی نماند.

تذکر: هنگام نصب اجازه دهید یخچال یک سانتی‌متر به سمت عقب شیب داشته باشد تا درب یخچال بر اثر نیروی جاذبه به‌راحتی و خود به خود بسته شود.

نکته: با توجه به مدل یخچال گاهی لازم است درپوش پلاستیکی روی لولا را بردارید تا به پیچ‌های آن دسترسی پیدا کنید.

نزدیک بودن بیش از حد یخچال به دیوار باعث ایجاد برفک

یخچال باید حداقل ۳۰ سانتیمتر با دیوار پشتی فاصله داشته باشد تا گرمای کمپرسور فضای کافی برای بیرون رفتن به دست آورد. نزدیک بودن بیش از حد یخچال به دیوار علاوه بر برفک زدن داخل یخچال، مشکلات دیگری هم به وجود می‌آورد و از عمر دستگاه شما می‌کاهد. بنابراین اگر می‌خواهید مجبور به تعمیر یخچال خود نشوید، خیلی ساده آن را از دیوار فاصله بدهید.

ایجاد برفک گرفتگی دریچه‌های پشت یا پایین یخچال

گرفتگی دریچه‌های یخچال با گرد و خاک باعث کاهش جریان هوا و ایجاد برفک می‌شود. برای تعمیر مشکل برفک یخچال و جلوگیری از آن، حداقل سالی دو بار این دریچه‌ها را باز کرده و با آب گرم و برس به علاوه کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید.

خطر: قبل از اقدام به هرگونه تعمیر یخچال مخصوصاً دسترسی به قطعات داخلی آن، دستگاه را از برق بکشید.

کثیف شدن کویل‌های کندانسور از عوامل برفک زدن یخچال

کثیف شدن کویل‌های کندانسور یخچال

هر عاملی که جریان هوا در داخل یا خارج از یخچال را مختل کند، باعث ایجاد برفک است. کثیف شدن کویل‌های کندانسور هم یکی از همین عوامل است. جهت تعمیر مشکل برفک یخچال، هر چند وقت یکبار با سر برس مانند جاروبرقی گرد و خاک روی کویل‌ها را تمیز کنید.

تذکر: لوله جاروبرقی را در جهت کویل‌ها حرکت دهید تا ناخواسته آنها را کج نکنید.

نکته: با توجه به مدل یخچال، کویل‌های کندانسور در پایین، پشت یا حتی قسمت بالای یخچال قرار دارند. با مطالعه دفترچه راهنمای یخچال می‌توانید مکان آن را پیدا کنید.

 نحوه آب کردن برفک و تعمیر یخچال

یخچال‌های جدید بدون برفک هستند و نیازی به آب کردن برفک آنها توسط شما نیست ولی اگر یک دستگاه قدیمی دارید، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید مشکل برفک یخچال خود را را برطرف کرده ویخ آن را آب کنید:

  1. مواد غذایی را از یخچال خارج کنید.
  2. یخچال را از برق بکشید و قفسه‌های آن را خارج کنید.
  3. یک ظرف گود در پایین یخچال قرار دهید تا آب حاصل از ذوب شدن یخ‌ها داخل آن بریزد.
  4. یک پارچه حوله‌ای تمیز را با آب گرم خیس کرده و روی یخ و برفک یخچال قرار دهید تا سریع‌تر آب شود. دستمال را به‌آرامی روی یخ‌ها فشار دهید تا لایه زیرین آن هم گرم شود.
  5. وقتی تمام برفک‌ها آب شدند، داخل یخچال را تمیز و خشک کنید و طبقه‌ها را در جای خود قرار دهید.
  6. قبل از به برق زدن یخچال، تمام مواردی را که در بخش قبل ذکر کردیم بررسی کنید تا مشکل یخچال شما حل شده باشد.
  7. یخچال را به برق بزنید.
  8. دمای یخچال را تنظیم کنید. دمای معمول برای یخچال 3 تا ۴ درجه و برای فریزر ۱۸- درجه سانتیگراد است. تنظیم یخچال در دمای پایین‌تر باعث ایجاد برفک خواهد شد.
  9. مواد غذایی را به داخل یخچال برگردانید و هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا دوباره برفک ایجاد نشده باشد.

  ایجاد برفک در یخچال از مشکلات معمول آن است و تعمیر این مشکل یخچال کار چندان پیچیده‌ای نیست. ولی اگر مایلید اطلاعات بیشتری در مورد مشکلات و تعمیر یخچال به دست آورید، فیلم آموزش یخچال در سامانه رهجو را از دست ندهید.

کارشناسان ما تمام اطلاعات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.