تعمیر نشتی ماشین ظرفشویی از کف

یکشنبه, 03 مرداد 1400
1582

نشت ماشین ظرفشویی از کف یکی دیگر از صحنه‌های آزاردهنده در آشپزخانه است، با این وجود تعمیر نشتی ماشین ظرفشویی کار چندان پیچیده‌ای نیست و می‌توانید پس از مطالعه این مقاله به‌راحتی از پس آن برآیید. قبلاً در مقاله دیگری دلایل نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی و نحوه تعمیر آن را بیان کردیم و در اینجا به تعمیر نشتی آب از کف ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

مطالعه مقاله آشنایی با اجزاء و قطعات ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند راحت‌تر ما را در تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی خود همراهی کنید.

دلایل نشتی آب از کف ماشین ظرفشویی عبارتند از:

  • لوله‌کشی نادرست ماشین ظرفشویی یا سوراخ شدن لوله‌ها
  • خراب شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی محفظه فشار ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی قطعه توزیع‌کننده آب در ماشین ظرفشویی
  • سوراخ شدن محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی
  • شل شدن پیچ بازوی آبفشان پایینی در ماشین ظرفشویی

خطر: با توجه به اینکه ماشین ظرفشویی با آب سر و کار دارد، قبل از آغاز تعمیر، حتماً آن را از برق بکشید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

تعمیر مشکل لوله‌کشی ماشین ظرفشویی برای رفع نشتی

لوله ورودی آب به ماشین ظرفشویی و همچنین لوله تخلیه آب به داخل فاضلاب را بررسی کنید. لوله‌ها را خشک کنید تا بتوانید در صورت پارگی و نشتی متوجه آن شوید. در صورت پارگی لوله ورودی یا لوله تخلیه، باید آنها را تعویض کنید.

تذکر: برای جلوگیری از برگشت آب از فاضلاب و نشتی آن از لوله تخلیه، ورودی فاضلاب باید ۶۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین باشد و لوله تخلیه ۱۵ سانتی‌متر داخل آن قرار بگیرد.

تعمیر نشتی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

تعمیر نشتی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

وظیفه پمپ تخلیه همانطور که از نامش پیداست تخلیه آب از ماشین ظرفشویی است. اگر این پمپ خراب شود، هیچ آبی تخلیه نمی‌شود و گاهی از کف ماشین ظرفشویی به بیرون نشت می‌کند. اگر پمپ تخلیه دلیل نشتی ماشین ظرفشویی شماست، آن را باز کرده و بررسی کنید اجسام کوچک مانع کار آن نشده باشند. اگر پمپ از محور نشتی دارد، کاری برای تعمیر آن نمی‌توان انجام داد و باید تعویض شود.

نکته: نحوه باز و بست پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی با تمام جزئیات در فیلم آموزش ماشین ظرفشویی نشان داده شده است.

تعمیر سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از نشتی

تعمیر سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از نشتی

سوئیچ فشار سطح آب را در دستگاه شما بررسی می‌کند. اگر این قطعه خراب شود، احتمال نشتی از زیر ماشین ظرفشویی بالا می‌رود. به راحتی با استفاده از یک مولتی‌متر که روی اهم‌متر تنظیم شده است، می‌توان سوئیچ فشار را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کرد. پراب‌های اهم‌متر را روی ترمینال‌های سوئیچ فشار قرار داده و جریان آنها را بررسی کنید. به آرامی به داخل سوئیچ فشار فوت کنید تا مطمئن شوید با هر فوت شما کنتاکت‌های آن باز و بسته می‌شوند.

تذکر: در ماشین‌های ظرفشویی جدید ممکن است قطعه‌ای با نام سوئیچ فشار وجود نداشته باشد و همه چیز به صورت الکترونیکی کنترل شود.

تعمیر گرفتگی محفظه فشار ماشین ظرفشویی برای رفع نشتی

تعمیر گرفتگی محفظه فشار ماشین ظرفشویی برای رفع نشتی

محفظه فشار ماشین ظرفشویی از آب پر می‌شود و بعد آب را با فشار به داخل یک لوله می‌فرستد تا سوئیچ فشار روشن شود. به این ترتیب برد کنترل دستگاه از کافی بودن سطح آب مطلع می‌شود. محفظه فشار به مرور زمان با آلودگی و آشغال گرفته می‌شود و جلوی عملکرد درست سوئیچ فشار را هم می‌گیرد. جهت تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی، کافیست محفظه فشار را باز کرده و تمیز کنید. برای این کار لوله متصل به سوئیچ فشار را خارج کرده و با استفاده از یک سرنگ آب را با فشار به داخل آن بفرستید. چند بار این کار را تکرار کنید تا گرفتگی بر طرف شود. بعد تمام این قطعات را دوباره سوار کنید.

نکته: اگر سرنگ در اختیار ندارید می‌توانید دهان خود را از آب پر کرده و به داخل محفظه فوت کنید، ولی چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.

تعمیر نشتی پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی

تعمیر نشتی پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی

وظیفه پمپ رساندن آب به بازوهای آبفشان است. نشتی پمپ از محور آن جایی برای تعمیر این قطعه ماشین ظرفشویی نمی‌گذارد و باید تعویض شود. پمپ در زیر ماشین ظرفشویی قرار دارد و برای دسترسی به آن باید پنل پایینی یا زیرین دستگاه را در آورید.

خطر: قبل از باز کردن پمپ حتماً از دستکش ایمنی استفاده کنید چون احتمال بریدگی دست شما با لبه‌های تیز این قطعه وجود دارد.

تعمیر گرفتگی قطعه توزیع‌کننده آب در ماشین ظرفشویی

تعمیر گرفتگی قطعه توزیع‌کننده آب در ماشین ظرفشویی

وظیفه این قطعه تامین آب محفظه نمک و همچنین پر کردن آب در داخل محفظه شستشو است. به مرور زمان، جمع شدن آلودگی و آشغال باعث گرفتگی این قطعه و نشتی آب از زیر دستگاه می‌شود. تعمیر گرفتگی این قطعه ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. برای بررسی توزیع کننده آب کافیست پنل سمت راست یا چپ ماشین را بردارید و آن را خارج کنید. اگر متوجه شکستگی و نشتی آب از این قطعه شدید، آن را تعویض کنید.

تعمیر سوراخ شدن محفظه شستشو برای رفع نشتی

گاهی اوقات محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی که عموماً از جنس فولاد زنگ نزن است، سوراخ می‌شود. نمک استفاده شده در فرآیند شستشوی ماشین ظرفشویی می‌تواند به مرور زمان باعث خوردگی فولاد شود چون خاصیت فرسایشی دارد. می‌توانید این سوراخ را با جوشکاری سرد برطرف و ماشین ظرفشویی خود را تعمیر کنید.

تذکر: برای جلوگیری از سوراخ شدن محفظه شستشو، پس از پر کردن مخزن نمک، اطراف آن را تمیز و بعد شستشو را آغاز کنید.

تعمیر بازوی آبفشان پایینی برای حل مشکل نشتی

تعمیر بازوی آبفشان پایینی برای حل مشکل نشتی

احتمال شل شدن پیچ نگهدارنده بازوی آبفشان پایینی وجود دارد. در این صورت آب از زیر دستگاه نشت کرده و قبل از آن وارد موتور می‌شود. پس آن را بررسی و پیچ را محکم کنید.

مواردی که ذکر کردیم، نحوه تعمیر نشتی ماشین ظرفشویی با ذکر هشت دلیل آن بود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ماشین ظرفشویی و سرویس و تعمیر آن به دست آورید، حتماً فیلم آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را تماشا کنید. برترین اساتید کشور دانش خود را در این فیلم در اختیار شما قرار داده‌اند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.