آموزش دلایل بوی بد ظرفشویی و راهکارهای رفع آن

سه شنبه, 21 تیر 1401
649

بوی بد ماشین ظرفشویی مشکلی است که اصلا انتظار آن را نداریم، چون ظرفشویی یک وسیله شوینده است و انتظار نداریم خود آن عامل کثیفی و بوی نامطبوع باشد. پس هرچه سریع‌تر بوی بد ظرفشویی را از بین ببرید تا مجبور نباشید ظرف‌های بدبوی خود را دوباره بشویید، آن‌هم با دست.

حتی بهترین مدل‌های ماشین ظرفشویی هم در صورت عدم نگهداری صحیح و سرویس به‌موقع، بوی بد می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به دلایل بوی بد ظرفشویی و نحوه برطرف کردن آن و خوشبو کردن ماشین ظرفشویی بپردازیم.

اگر مقاله مربوط به آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی را مطالعه کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در برطرف کردن این مشکل همراهی کنید.

نکته: قبل از عیب‌یابی مشکل بوی بد ظرفشویی به نوع بو توجه کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما بوی ماهی یا غذای فاسد می‌دهد، احتمالاً مشکل از گرفتگی لوله تخلیه یا فیلترهاست و اگر بوی فاضلاب به مشامتان می‌رسد، تخلیه آب ظرفشویی مشکل پیدا کرده‌است. بوی سوختگی سیم هم حاکی از اتصالی برق است.

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

کثیف شدن فیلتر تخلیه از دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

کثیف شدن فیلتر تخلیه از دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

یکی از معمول‌ترین دلایل بوی بد ظرفشویی گرفتگی فیلتر تخلیه است. ذرات غذا در فیلتر گیر کرده و در صورت تمیز نشدن مرتب در شرایط گرم و مرطوب داخل ظرفشویی بوی بد می‌گیرند. به‌منظور تمیز کردن فیلتر تخلیه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. سبد پایینی را بیرون بکشید تا به‌راحتی به فیلترها دسترسی پیدا کنید.
  2. فیلتر را بپیچانید و از جای خود خارج کنید.
  3. فیلتر را با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز و در صورت لزوم از یک برس یا مسواک استفاده کنید.
  4. حالا فیلتر را به‌جای خود برگردانده و محکم کنید.

گرفتگی شلنگ تخلیه عامل بوی بد ماشین ظرفشویی 

بوی بد ناشی از گرفتگی شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی غیرقابل‌تحمل است. در بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدید، یک کد خطا برای این مشکل وجود دارد. یکی از نشانه‌های گرفتگی یا خم شدن لوله تخلیه وجود کمی آب در کف ماشین ظرفشویی است. برای برطرف کردن این مشکل، ماشین ظرفشویی را جلو بکشید و محل ورود شلنگ تخلیه به فاضلاب را بررسی کنید. اگر شلنگ تخلیه ظرفشویی شما به زیر سینک ظرفشویی متصل است، آن را باز کرده و تمیز کنید. در صورت لزوم حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

باقیمانده مایع شوینده و بوی بد ماشین ظرفشویی

ممکن است به‌مرور زمان یک لایه از باقیمانده‌ مایع یا قرص‌های شوینده روی بدنه و سبدهای ظرفشویی بنشیند و با جذب ذرات غذا باعث بوی بد ماشین ظرفشویی شود. رفع این مشکل بسیار ساده است. کافیست سبدهای ظرفشویی را خارج کرده و جداگانه بشویید. بدنه داخلی ظرفشویی را هم با مایع ظرفشویی و اسکاچ کاملاً تمیز کنید و از برطرف‌شدن تمام جرم‌ها مطمئن شوید.

تماس ظروف پلاستیکی با المنت عامل بوی بد ماشین ظرفشویی

اکثر ماشین‌های ظرفشویی یک المنت گرم‌کننده دارند که معمولاً در کف دستگاه قرار گرفته و عمل خشک شدن ظروف در داخل ظرفشویی را تسریع می‌کند. اگر بوی سوختن پلاستیک به مشامتان می‌رسد، احتمالاً یک ظرف پلاستیکی مثل درب پلاستیکی ظروف از لای سبدها خارج‌شده و با المنت تماس پیدا کرده‌است. دراین‌صورت باید فورا دستگاه را خاموش کنید، منتظر شوید المنت سرد شود و بعد آن ظرف پلاستیکی را خارج کنید.

کثیف شدن لاستیک دور درب از دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی

با توجه به گرما و رطوبت بالا در داخل ماشین ظرفشویی، لاستیک دور درب مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک است. بنابراین در صورت بوی بد ظرفشویی، حتما لاستیک دور درب را هم بررسی و با یک دستمال مرطوب و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

نصب نادرست شلنگ تخلیه باعث بوی بد ظرفشویی

اگر شلنگ تخلیه درست نصب نشده باشد، آب کثیفی که باید از ماشین ظرفشویی تخلیه شود، در اثر پدیده سیفون دوباره به داخل بازمی‌گردد و بوی بد فاضلاب به مشام می‌رسد. در مقاله‌ مربوط به نصب ماشین ظرفشویی، در مورد نحوه درست نصب لوله تخلیه توضیح داده شده‌است.

خطر: حواستان به بوی سوختگی سیم از ظرفشویی باشد که نشانه اتصالی است و خطر آتش‌سوزی در پی دارد. جعبه‌ تقسیم ظرفشویی معمولاً در پشت پنل جلویی در زیر ظرفشویی قرار گرفته‌است. در صورت حس کردن این بو، ظرفشویی را از برق بکشید. جعبه‌ تقسیم را بررسی کنید و در صورت لزوم از یک متخصص کمک بگیرید.

نحوه برطرف کردن بوی بد ظرفشویی

     1. یک فنجان سرکه سفید در سبد بالایی قرار دهید

سرکه سفید یکی از بهترین موادی است که بوی بد را از بین می‌برد. بوی خود سرکه به‌محض خشک شدن ظرفشویی از بین خواهد رفت. قبل‌از تمیز کردن ظرفشویی به این روش، حتما آن را خالی کنید.

     2. ظرفشویی را روشن کنید

ماشین ظرفشویی را روی یک دوره شستشوی کامل قرار داده و روشن کنید. سرکه طی دوره شستشو به کل بخش داخلی ظرفشویی راه پیدا کرده و بوی بد را برطرف می‌کند. اسید داخل سرکه به جدا شدن باقیمانده جرم‌ها در فضای داخلی ظرفشویی هم کمک می‌کند.

     3. یک فنجان جوش‌شیرین در کف ماشین ظرفشویی بپاشید

جوش‌شیرین هم یکی دیگر از مواد برطرف‌کننده بوده بوی بد است و استفاده از آن پس‌از شستشو با سرکه بسیار توصیه می‌شود.

     4. ماشین ظرفشویی را روی یک دوره کوتاه شستشو روشن کنید

ظرفشویی را روی کوتاه‌ترین دوره شستشو قرار دهید و دمای آب را بالا ببرید تا جوش‌شیرین به‌خوبی در آن حل شود. پس از پایان دوره شستشو، ظرفشویی شما کاملا تمیز و خوشبو خواهد بود.

تذکر: قبل از اقدام برای تمیز کردن ظرفشویی، حتما اول دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی را خود را مشخص و آن را برطرف کنید.

بوی بد ظرفشویی یکی از ساده‌ترین مشکلاتی است که برای ماشین ظرفشویی به‌وجود می‌آید. اگر می‌خواهید از پس دیگر مشکلات ظرفشویی هم برآیید، دوره آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ظرفشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.