6 دلیل لرزش ماشین لباسشویی

سه شنبه, 20 خرداد 1399
1055

وقتی ماشین ­لباسشویی در مرحله آب‌گیری قرار دارد کمی لرزش از آن انتظار می‌­رود ولی لرزش بیش از اندازه نشان­‌دهنده وجود یک مشکل است. شاید راه‌حل لرزش ماشین لباسشویی یک تنظیم خیلی ساده باشد و شاید هم مشکلی پیچیده­‌تر در کار باشد. لرزش ماشین ­لباسشویی نه‌تنها برای ساکنین و افرادی که در طبقه بالا یا پایین زندگی می­‌کنند آزاردهنده است بلکه به خود ماشین لباسشویی هم آسیب می­‌رساند. در اینجا به معمول­‌ترین دلایل لرزش بیش از حد ماشین ­لباسشویی می‌پردازیم.

1- تراز نبودن ماشین ­لباسشویی

ماشین­‌های لباسشویی اغلب پایه­‌هایی دارند که قابل تنظیم هستند. وقتی برای بار اول ماشین لباسشویی خود را نصب می­‌کنید مطمئن شوید پایه‌ها تنظیم شده اند و ماشین در حالت تعادل قرار دارد. معمولاً باید پایه­‌ها را بچرخانید تا تنظیم شوند ولی برخی پایه­‌ها که به صورت خودکار تنظیم می‌شوند، مکانیسم متفاوتی دارند و شاید مجبور شوید کمی ماشین ‌لباسشویی خود را بلند کنید تا تراز شود.

می­‌توانید از ابزار تراز مهندسی برای بررسی متعادل بودن دستگاه و جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

2- خراب شدن کیت متعادل­ کننده

در ماشین لباسشویی­‌هایی که خشک­‌کن روی آنها قرار دارد، یک کیت برای حفظ تعادل کل واحد وجود دارد. اگر این کیت درست متصل نشده باشد یا از­ بین رفته باشد، تعادل ماشین لباسشویی برهم خورده و مخصوصاً هنگام چرخش نهایی به­‌شدت می‌لرزد.

3- نامتعادل بودن بار ماشین لباسشویی

 یک بار بزرگ خیس مثل یک پتوی بزرگ می­‌تواند هنگام چرخش در یک سمت محفظه ماشین لباسشویی قرار گرفته و آن را از تعادل خارج کند. عدم تعادل هم در­ هر ­صورت باعث لرزش ماشین لباسشویی می­‌شود. در صورت بروز این مشکل می‌­توانید با اضافه کردن چند تکه لباس دیگر و ریست کردن ماشین لباسشویی، تعادل را به آن بازگردانید.

4- خراب شدن کمک فنرها

ماشین لباسشویی­‌هایی که در آنها از جلو باز می‌شود، کمک فنرهایی دارند که وظیفه آنها کاهش حرکت لگن در­حین چرخش است.  اگر این کمک ­فنر ها ضعیف شوند یا صدمه ببینند، باعث لرزش ماشین لباسشویی هنگام چرخش آخر می­‌شوند و به سایر قطعات ماشین لباسشویی هم آسیب می­‌رسانند.

5- آسیب دیدن فنرهای لگن

وظیفه این فنر­ها معلق نگه داشتن لگن در اتاقک ماشین لباسشویی و متعادل نگه داشتن آن نسبت به پایه ماشین است. این فنر­ها همچنین ارتعاشات لگن را هنگام چرخش نهایی جذب می­‌کنند. گاهی اوقات این فنرها آسیب‌ دیده، کش آمده یا جدا می‌شوند که باعث صدا و لرزش ماشین لباسشویی آن هم به مقدار زیاد هنگام چرخش نهایی می­‌شود.

6- از بین رفتن تسمه های کاهش حرکت دیگ

برخی ماشین­‌های لباسشویی که در آنها از بالا باز می­‌شود، تسمه­‌هایی دارند که از لگن در هنگام چرخش سریع نهایی حفاظت می­‌کند. این تسمه­‌ها معمولا ۴ عدد هستند و از قسمت بالا لگن را به چهار طرف محفظه ماشین لباسشویی متصل می­‌کنند. جنس این تسمه­‌ها از لاستیک است پس به­‌راحتی امکان خراب شدن آنها وجود دارد. اگر این تسمه ها آسیب ببینند یا کش بیایند، لگن هنگام چرخش با بدنه دستگاه برخورد کرده و باعث لرزش ماشین لباسشویی می­‌شود.

 اگر متوجه شدید یکی از این تسمه ها نیاز به تعویض دارد، توصیه می‌کنیم هر چهار تسمه را با هم عوض کنید.

می­‌توانید برای آشنایی بیشتر با نحوه عیب­‌یابی و حل مشکل ماشین لباسشویی خود از ویدئو­ی آموزش ماشین لباسشویی استفاده کنید.