10 ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر یخچال

چهارشنبه, 08 بهمن 1399
7541

یکی از راه‌‌های اطمینان از درست و حرفه‌ای بودن تعمیر لوازم خانگی مخصوصا تعمیر یخچال و فریزر، در اختیار داشتن ابزار مناسب است. ابزار مناسب به تعمیرکار اعتماد به نفس لازم را برای تعمیر یخچال و سایر لوازم خانگی می‌دهد. در واقع، دسترسی به ابزار مناسب به معنای عدم خطا در فرآیند تعمیر یخچال است.

 تذکر: قبل از آغاز تعمیر هرگونه لوازم خانگی از جمله یخچال و استفاده از ابزارها حتماً از لباس‌های محافظ و عینک ایمنی استفاده کنید.

قبلا در مورد ابزار اولیه مورد نیاز برای تعمیر انواع لوازم خانگی صحبت کرده‌ایم. در اینجا شما را با ۱۰ ابزار معمول و ضروری در تعمیر یخچال و فریزر آشنا می‌کنیم:

1- مولتی تستر

مولتی تستر

از این ابزار که به آن مولتی‌متر هم می‌گویند، مخصوصاً برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. مولتی‌تستر ولتاژ جریان و مقاومت را برای شما اندازه‌گیری و روند تعمیر یخچال را تسریع می‌کند.

 مولی تستر اولین ابزار مورد نیاز در عیب‌یابی وسایل برقی از جمله یخچال و فریزر است. این ابزار در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارد.

آنالوگ

این نوع از مولتی‌مترها بر اساس عملکرد میکروآمپرسنج عمل می‌کنند و عقربه‌ای هستند. قیمت این نوع مولتی‌مترها کمتر است ولی برخی کاربران با تشخیص عدد دقیق بر روی آن مشکل دارند. نگهداری از این نوع مولتی‌متر سخت‌تر است و با کوچک‌ترین ضربه آسیب می‌بیند.

دیجیتال

استفاده از این نوع مولتی‌مترها به خاطر راحتی کار معمول‌تر است و در انواع ساده تا پیشرفته وجود دارند. اندازه‌گیری در این مدل از مولتی‌مترها روی یک صفحه نمایش نشان داده می‌شود و خبری از عقربه و درجه‌بندی نیست. قیمت آنها بیشتر از آنالوگ‌ها است ولی دقت بیشتری دارند.

2- ابزار فلرینک (لاله کن لوله)

ابزار فلرینک (لاله کن لوله)

نوعی از ابزار برای تعمیر یخچال است که از آن برای لاله کردن انتهای لوله‌های مسی  استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان لوله‌ها را به یکدیگر یا به سایر اتصالات وصل کرد.

نکته: از این ابزار برای لوله‌های از جنس فلزات نرم و انعطاف‌پذیر مثل لوله‌های مسی استفاده می‌شود.

تذکر: ابزار لاله کن نمی‌تواند شکل مناسب را در انتهای لوله‌های از جنس فلزات سخت ایجاد کند و امکان شکستن آن وجود دارد.

3- منیفولد دیجیتال

منیفولد دیجیتال

از این ابزار برای اندازه‌گیری، آزمایش، تنظیم و کنترل دما و فشار استفاده می‌شود. وظیفه این ابزار در تعمیر یخچال نشان دادن فشار گاز در هنگام شارژ یا تزریق مبرد و وکیوم کردن است.

4- پمپ شارژ روغن

پمپ شارژ روغن

این ابزار برای تعویض یا اضافه کردن روغن در حین تعمیر کمپرسور یخچال ضروری است. روغن کمپرسور یخچال و تمام دستگاه‌های برودتی پس از مدتی کثیف و آلوده می‌شوند و هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند. از این ابزار در دستگاه‌های تهویه مطبوع هم استفاده می‌شود. پمپ فشار روغن را می‌توان حین کار کردن یخچال هم استفاده کرد و نیازی به خاموش کردن یخچال نیست.

تذکر: بهتر است جهت افزایش کارایی یخچال، هر ۶ ماه یکبار روغن کمپرسور را عوض کنید.

نکته: عوامل متعددی در مدت زمان کارکرد روغن کمپرسور تأثیر دارند که عبارتند از: کیفیت روغن کمپرسور، کیفیت فیلترهای موجود در یخچال و نوع و مدل یخچال

5- دستگاه ریکاوری

دستگاه ریکاوری

از این دستگاه برای جمع آوری مبرد از داخل یخچال و سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع حین تعمیر آنها استفاده می‌شود.

6- آچار رینگ جغجغه‌ای

آچار رینگ جغجغه‌ای

نوعی از آچار با سری‌های قابل تعویض است که به تکنسین‌ها کمک می‌کند انواع پیچ‌ها و بست‌ها را باز کنند. داخل حلقه این آچار یک چرخ جغجغه به کار رفته که چرخش آن را در فضاهای بسته راحت‌تر می‌کند.

 در آچارهای معمولی برای چرخش کامل مهره باید آچار را بردارید و دوباره جایگذاری کنید ولی در مورد آچار جغجغه‌ای این محدودیت وجود ندارد و نیازی به خارج کردن آچار نیست. به این ترتیب سرعت و کارآمدی شما در تعمیر یخچال یا هر وسیله خانگی دیگری بیشتر می‌شود.

7- ترمومتر مادون قرمز

ترمومتر مادون قرمز

ترمومتر یا دماسنج مادون قرمز را به عنوان دماسنج غیرتماسی یا لیزری هم می‌شناسند و از آن برای اندازه‌گیری دقیق دما بدون تماس با جسم و از فاصله دور استفاده می‌کنند. در تعمیر یخچال می‌توان از این نوع دماسنج برای اندازه‌گیری دمای یخچال و فریزر استفاده کرد.

نکته: از دماسنج مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای سطحی استفاده می‌شود نه دمای داخلی یک جسم.

تذکر: اندازه‌گیری با دماسنج مادون قرمز می‌تواند به طور موقت تحت تأثیر رطوبت، گرد و غبار، دود و ذرات موجود در هوا قرار بگیرد.

8- نشت یاب الکترونیکی مبرد

نشت یاب الکترونیکی مبرد

از این ابزار برای پیدا کردن نشتی احتمالی گاز مبرد در حین تعمیر یخچال و سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. نشتی گاز مبرد در یخچال نه ‌تنها چرخه تبرید و عملکرد یخچال را مختل می‌کند، بلکه با مسموم کردن احتمالی مواد غذایی باعث به خطر افتادن سلامتی شما هم می‌شود. پس بهتر است هر چه سریع‌تر به کمک این ابزار نشتی مبرد کشف و برطرف شود.

9- شانه فین کندانسور

شانه فین کندانسور

از این شانه مخصوص برای صاف کردن فین‌های کندانسور استفاده می‌شود. با این ابزار می‌توان گرد و خاک و آلودگی روی فین‌ها را هم پاک کرد.

10- آینه بازرسی

آینه بازرسی

از این ابزار ساده برای مشاهده نقاط کور مخصوصا هنگام نشت‌یابی استفاده می‌شود.

 مواردی که در اینجا ذکر شد تنها معرفی ۱۰ ابزار ساده و ضروری برای تعمیر یخچال و فریزر بود. اگر می‌خواهید اطلاعات کافی و دقیق در مورد ابزارهای مورد نیاز تعمیر یخچال و نحوه عملکرد و کاربرد هر کدام به دست آورید، فیلم آموزش یخچال را در سامانه رهجو تماشا کنید. متخصصین و مهندسین ما تجربه‌های چندین ساله خود را در قالب این فیلم آموزشی در اختیار شما قرار داده‌اند.