10 ابزار مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی

دوشنبه, 06 بهمن 1399
4283

 

اگر قصد دارید تعمیر لوازم خانگی را خودتان انجام دهید، مطمئن شوید ابزار مورد نیاز و ضروری برای این کار را در اختیار دارید.

 ممکن است برخی تعمیرات لوازم خانگی نیاز به ابزارهای تخصصی داشته باشند ولی معمولاً با در اختیار داشتن چند ابزار اصلی می‌توان از پس کار تعمیر برآمد. در اینجا ۱۰ ابزار ضروری برای تعمیر لوازم خانگی را به شما معرفی می کنیم:

1- مجموعه پیچ‌گوشتی‌ها

مجموعه پیچ‌گوشتی‌ها

برای تعمیر لوازم خانگی داشتن حداقل یک پیچ‌گوشتی دوسو و یک پیچ‌گوشتی چهارسو ضروری است. در برخی از لوازم خانگی باید از پیچ گوشتی تورکس یا ستاره‌ای استفاده کرد. اگر مجموعه‌ای از پیچ‌گوشتی‌های شارژی بی‌سیم با اندازه‌های مختلف تورکس، دوسو و چهارسو در اختیار داشته باشید، می‌توانید هر پیچی را باز کنید.

 

تذکر: استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب با اندازه پیچ اهمیت بالایی دارد. اگر از ابزار نامناسب برای باز کردن پیچ‌ها استفاده کنید، سر پیچ شما خراب شده و آن وقت باید دنبال راهی برای بیرون آوردن آن باشید.

 

2- مجموعه پیچ‌گوشتی‌های مهره‌گیر

مجموعه پیچ‌گوشتی‌های مهره‌گیر

با استفاده از خاصیت اهرمی و گشتاوری این نوع پیچ‌گوشتی می‌توان انواع پیچ و مهره‌ها را باز و بسته کرد. در اختیار داشتن یک مجموعه از این پیچ‌گوشتی‌ها جهت تعمیر انواع لوازم خانگی بسیار کمک‌کننده است ولی بیشترین اندازه‌های کاربردی برای این ابزار عبارتند از: 3.8، 5.16 و  اینچ

 

3- مجموعه آچارها

مجموعه آچارها

می‌توانید برای تعمیر لوازم خانگی خود از یک آچار با سری‌های قابل تعویض استفاده کنید ولی مطمئناً در اختیار داشتن یک مجموعه از آچارها با اندازه‌های استاندارد کمک بزرگی برایتان خواهد بود. اندازه آچار با توجه به اندازه پیچ و مهره‌هایی که در آن جای می‌گیرد تعیین می‌شود.

آچارها در اندازه‌ها، شکل‌ها و کاربردهای متنوع و متفاوتی وجود دارند که دسترسی به همه آنها لازم نیست و هر کدام کاربرد تخصصی خود را دارند. برخی از انواع آچارها عبارتند از:آچار آلن، آچار دوسر رینگ، آچار لوله‌گیر، آچار چکشی و بسیاری انواع دیگر.

 

نکته: معمولا آچارها را از آلیاژهای کروم-وانادیوم می‌سازند تا مانع زنگ‌زدگی آنها شود.

 

4- آچار فرانسه یا آچار قابل تنظیم

آچار فرانسه یا آچار قابل تنظیم

در مورد آچارها در بخش قبل صحبت کردیم ولی با در اختیار داشتن این آچار خاص، تعمیر لوازم خانگی برای شما بسیار ساده‌تر خواهد شد. دهانه این نوع آچار قابل تنظیم است و می‌توان از آن برای باز کردن انواع مهره‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده کرد. این آچار دو فک ثابت و متحرک دارد که فک متحرک را می‌توان با چرخاندن یک پیچ به فک ثابت نزدیک و به دور مهره مورد نظر چفت کرد.

 

نکته: آچار  فرانسه اولین بار توسط یک مهندس انگلیسی اختراع شد و در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا به آن آچار انگلیسی می‌گویند ولی دلیل نامگذاری آن به آچار فرانسه در کشور ما مشخص نیست.

 

5- مولتی‌متر

مولتی‌متر

مولتی‌متر می‌تواند مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی باشد. با ابتدایی‌ترین دانش در مورد نحوه کار مولتی‌متر می‌توانید هر قطعه برقی در هر وسیله خانگی را آزمایش و عیب‌یابی کنید. با کمک مولتی‌متر می‌توانید از برقراری جریان برق در لوازم خانگی مطمئن شوید. اگر جریانی وجود نداشت، در اکثر موارد دیگر نیازی به عیب‌یابی بیشتر دستگاه نیست چون دلیل عدم عملکرد درست آن را دریافته‌اید. این مسئله اهمیت زیادی دارد چون گاهی با تصور خراب بودن یک قطعه آن را با قطعه نو تعویض می‌کنید و بعد با همان مشکل مواجه می‌شوید. تعویض قطعات کار سختی نیست، شناسایی دلیل اصلی مشکل دستگاه شما اهمیت دارد.

 

6- انبردست

انبردست

انبردست هم یکی از پرکاربردترین ابزارها برای تعمیر لوازم خانگی است و انواع مختلفی دارد. ولی شما برای تعمیرات خود به تمام انواع این ابزار نیازی ندارید. در اختیار داشتن چند اندازه مختلف دم‌باریک و انبردست کلاغی برای تعمیرات ساده کافیست. از دم‌باریک برای درآوردن پیچ‌ها و قطعات کوچک که گرفتن آنها با دست امکان ندارد استفاده می‌شود. این ابزار برای خم کردن سیم‌ها هم کاربرد دارد. با استفاده از انبردست کلاغی می‌توان بست‌ها و اتصالات شلنگ‌ها در ماشین لباسشویی و ظرفشویی را شل کرد. هر جا نیاز به محکم نگه داشتن قطعات است، این ابزار کاربرد دارد. از انبردست ساده هم برای باز کردن انواع بست‌ها، بریدن، خرد کردن و یا لخت کردن سیم می‌توان استفاده کرد.

 

7- کاردک

کاردک

شاید کاردک به نظرتان ابزاری ساده و پیش پا افتاده باشد ولی برای بلند کردن قطعاتی که محکم در شکاف‌ها جای گرفته‌اند، ابزاری عالی است. از این ابزار ساده می‌توانید برای برداشتن آشغال‌ها و پسماندهایی که حین تعمیر لوازم خانگی با آن مواجه می‌شوید، استفاده کنید.

 

8- دستکش ایمنی

دستکش ایمنی

حتی ساده‌ترین تعمیرات لوازم خانگی شما را با خطراتی مواجه می‌کنند، لبه‌های تیز و سطوح داغ می‌توانند آسیب جدی به پوست شما برسانند. بنابراین حتما از دستکش ایمنی برای حفاظت از دستان خود استفاده کنید.

 

 

خطر:  قبل از آغاز تعمیر هر وسیله برقی حواستان باشد که دوشاخه آن را از برق بکشید، در غیر این صورت احتمال برق‌گرفتگی شما وجود دارد.

 

 9- عینک ایمنی

عینک ایمنی

با زدن این عینک‌های محافظ از چشم‌های خود در برابر پرتاب قطعات ریز و یا پاشیدن مواد شیمیایی و یا هر خطر دیگری حین تعمیر لوازم خانگی محافظت کنید.

 

10- نوار آب‌بندی

نوار آب‌بندی

از این نوار نازک و سفید رنگ برای آب‌بندی تاسیسات لوله‌کشی جهت جلوگیری از نشتی آب استفاده می‌شود.

 ابزارهایی که در اینجا نام بردیم، ابتدایی‌ترین و ضروری‌ترین ابزارهای مورد نیاز جهت تعمیر انواع لوازم خانگی هستند. مسلماً برای تعمیر جداگانه هر وسیله خانگی یا صنعتی به ابزارهای تخصصی دیگری هم نیاز است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید و با شکل ظاهری و کاربرد این ابزارها آشنا شوید، حتماً از فیلم‌های آموزش تعمیر لوازم خانگی در سایت رهجو استفاده کنید. شما در این ویدئوها جدیدترین و کامل‌ترین اطلاعات لازم را در مورد تعمیر یخچال، کولر گازی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، پکیج دیواری و سردخانه به دست خواهید آورد.