آموزش ده دلیل خنک نکردن کولر گازی و راه حل آنها

دوشنبه, 03 خرداد 1400
1111

خنک نکردن کولر گازی از جمله مشکلات کولر گازی است که اصلا انتظار آن را نداریم. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد و ما در اینجا به آموزش ۱۰ دلیل اصلی خنک نکردن کولر گازی می‌پردازیم. اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات کولر گازی را در سامانه رهجو خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در شناسایی مشکل کولر گازی خود همراهی کنید.

1- کثیف بودن فیلتر هوا دلیل خنک نکردن کولرگازی

مهم نیست چه نوع یا مدلی از کولر گازی را در منزل یا محل کار خود دارید، اگر فیلتر هوای دستگاه شما کثیف و گرفته باشد، از میزان جریان هوای خروجی آن کاسته شده، کارآیی کولر و قدرت سرمازایی آن کاهش یافته و عامل خنک نکردن کولر گازی شما خواهد بود. کثیف بودن فیلتر هوا به نظر یک مشکل ساده می‌رسد ولی می‌تواند عامل مشکلات جدی‌تری مثل اختلال در کار ترموستات و یخ زدن کویل‌های اواپراتور شود.

کثیف بودن فیلتر هوا

تذکر: حداقل ماهی یک بار فیلترهای هوای کولر گازی را تمیز و یا در صورت لزوم تعویض کنید، مخصوصا اگر زیاد از آن کار می‌کشید یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنید.

2- تنظیمات اشتباه ترموستات از دلایل خنک نکردن کولرگازی

تنظیمات اشتباه ساده‌ترین دلیل خنک نکردن کولر گازی است. بنابراین قبل از اینکه به دنبال مشکلات جدی‌تری باشید، دمای تنظیم شده برای دستگاه خود و همچنین تمام تنظیمات کولر گازی را چک کنید. اگر جریان هوای خروجی از کانال کولر گازی شما بسیار کم است، شاید کولر شما روی حالت شب (night) یا سایلنت (silent) تنظیم شده است. قدرت کولر گازی در این حالت‌ها پایین می‌آید.

تنظیمات اشتباه ترموستات

تذکر: بهتر است ترموستات کولر گازی به جای on روی auto یعنی اتوماتیک تنظیم شود (البته بستگی به نوع کولر دارد).

3- خنک نکردن کولر گازی به خاطر کثیف بودن یونیت خارجی

همانطور که می‌دانید اواپراتور یونیت داخلی گرمای هوای اطراف را می‌گیرد و آن را به یونیت خارجی می‌فرستد. کندانسور هم در یونیت خارجی این هوای گرم را به بیرون هدایت می‌کند. بنابراین گرفته شدن کندانسور مانع عملکرد درست کولر گازی شده و عامل خنک نکردن کولر گازی خواهد بود. برای رفع این مشکل کافیست کندانسور را تمیز کرده و فضای کافی در اطراف آن در نظر بگیرید.

کثیف بودن یونیت خارجی

نکته: اگر متوجه شدید کولر گازی شما به طور مداوم روشن و خاموش می‌شود و اتاق را خنک نمی‌کند، کثیف بودن اواپراتور یا کندانسور می‌تواند از دلایل آن باشد .

4- پایین بودن مقدار مبرد و نشتی آن از عوامل خنک نکردن کولر گازی

مبرد مایعی است که گرمای هوای اطراف را جذب می‌کند و کافی نبودن مقدار آن باعث خنک نکردن کولر گازی شما می‌شود.

تذکر: قبل از شارژ دوباره مبرد، از نشتی نداشتن دستگاه کولر گازی خود مطمئن شوید.

شل شدن مهره‌ها یا صدمه دیدن جوش اتصالات کولر گازی ممکن است باعث نشتی مبرد از سیکل تبرید شود. اگر حس می‌کنید کولر گازی فضا را خنک نمی‌کند، فشار مبرد را چک کنید. شنیدن صدای هیس یا قُل قُل در مدار و یا یخ زدن قسمت کوچکی از یونیت داخلی می‌تواند از نشانه‌های کمبود مبرد در اثر نشتی باشد.

نکته: اگر فشار مبرد مشکلی ندارد، ولی شاهد رطوبت و آبریزش از کولر گازی هستید، دلیل آن فرآیند طبیعی چگالش در کولر گازی است. در مقاله دلایل آبریزش کولر گازی به تفصیل به این مشکل پرداخته‌ایم.

5- نصب و انتخاب نادرست کولر گازی و تأثیر آن بر خنک نکردن کولر گازی

نصب درست کولر گازی و انتخاب ظرفیت مناسب آن تأثیر قابل توجهی در عملکرد کولر گازی دارد. کولر گازی که برای یک فضای کوچک طراحی شده هیچ‌گاه نمی تواند یک اتاق بزرگ را به‌خوبی خنک کند. به‌علاوه، نباید یونیت داخلی را نزدیک به وسایل گرمایشی یا پنجره نصب کرد. در مورد یونیت خارجی هم باید آن را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه داشت. گرم شدن یونیت خارجی و داخلی در اثر تابش مستقیم خورشید مانع عملکرد درست آنها و در نتیجه  خوب خنک نکردن کولر گازی و اضافه بار حرارتی بر روی آن می‌شود.

نکته: در مقاله آموزش نصب کولر گازی نکات لازم را ذکر کرده‌ایم که رعایت آنها جلوی برخی مشکلات مثل خنک نکردن کولر گازی را می‌گیرد.

تذکر: هنگام نصب یونیت خارجی، باید حداقل 2 متر از جلوی دمنده، 30 سانتیمتر از پشت کویل کندانسور و 60 سانتیمتر از سمت لوله و کابل ارتباطی فاصله بین یونیت و اجسام اطراف آن وجود داشته باشد. فضای خالی بالای یونیت خارجی هم باید حداقل 60 سانتیمتر باشد تا عملکرد درست آن تضمین شود.

6- خنک نکردن کولر گازی به دلیل تلفات ناشی از جذب گرمای بیرون به لوله‌های ارتباطی

مبرد خنک از یونیت خارجی توسط لوله‌های ارتباطی به سمت یونیت داخلی می‌آید. بخشی از این لوله‌ها در فضای بیرون و معرض هوای گرم قرار دارند. بنابراین این لوله‌ها بایستی کاملا با عایق حرارتی پوشیده شوند تا گرمای بیرون جذب مبرد نشود. در صورت فرسوده شدن عایق‌ها، گرمای ناخواسته بیرون از طریق لوله‌ها جذب مبرد شده و کارایی کولر را کاهش می‌دهد و همچنین باعث فرسوده شدن لوله‌های ارتباطی می‌شود که اگر بیش از حد فرسوده شوند، نشتی و کمبود مبرد و درنتیجه خنک نکردن کولر گازی را به دنبال خواهد داشت.

تذکر: اگر کولر به مدت طولانی با کمبود مبرد کار کند، باعث سوختن کمپرسور می‌شود.

7- خراب شدن کمپرسور و خنک نکردن کولر گازی

کمپرسور قلب کولر گازی است که جریان مبرد را بین اواپراتور و کندانسور برقرار می‌کند. بنابراین خراب شدن آن سیکل تبرید را متوقف خواهد کرد. تنها چاره این مشکل تعویض کمپرسور است که باید توسط یک متخصص صورت بگیرد.

نکته: احتمال دارد خازن موتور کمپرسور خراب باشد که می‌توان آن را تست و در صورت خراب بودن، تعویض کرد. اگر خازن سالم بود، کمپرسور را با یک منبع خارجی جدا از مدار کولر تست و روشن کنید. اگر روشن نشد، یعنی خراب است و باید تعویض شود.

نکته: نحوه تست خارن و تست کمپرسور در فیلم آموزش کولر گازی در سامانه رهجو کاملا نشان داده شده است.

 خراب شدن کمپرسور

8- کار نکردن فن یونیت خاجی عامل خنک نکردن کولر گازی

اگر فن یونیت خارجی روشن نشود، کولر گازی شما هم خنک نمی‌کند. سعی کنید با فشار دادن دکمه ریست (reset) یا اورلود (overload) کولر گازی را ریست کنید. آگر دستگاه شما خاموش است، پره‌های فن را با دست بچرخانید. اگر پره‌ها به‌راحتی می‌چرخند، احتمالا خازن موتور فن کولر گازی مشکل دارد، آن را تست و در صورت خراب بودن تعویض کنید.

 همچنین می‌توانید موتور فن را با یک منبع خارجی تست کنید تا مشخص شود که فن خراب است یا مدار الکتریکی برد ایراد دارد.

کار نکردن فن یونیت خاجی

9- خنک نکردن کولر گازی به خاطر یخ زدن کویل‌های اواپراتور

اگر کویل‌های اواپراتور یخ زده باشند، کولر گازی شما کار نمی‌کند. در این صورت از تمیز بودن فیلترها مطمئن شوید و سطح مبرد را هم چک کنید.

یخ زدن کویل‌های اواپراتور

10- گرفتگی مسیر گاز در لوله‌ها از دلایل خنک نکردن کولر گازی

گرفته شدن مسیر عبور گاز در کولر گازی می‌تواند عامل خنک نکردن کولر گازی باشد. یخ زدن قسمتی از لوله و کویل‌ها یکی از نشانه‌های این مشکل است و باید توسط یک متخصص برطرف شود.

خنک نکردن کولر گازی دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که ما در اینجا به ۱۰ مورد از آنها پرداختیم. مطالبی که ارائه دادیم، کاملا به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید ما در سامانه رهجو رسیده است. شما می‌توانید با مشاهده فیلم‌ آموزش کولر گازی در سامانه رهجو تبدیل به یک متخصص در تعمیر کولر گازی شوید. اساتید ما در این فیلم‌های آموزشی تمام نکات لازم در مورد نصب و راه اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی را به شما آموزش می‌دهند.