آموزش 7 دلیل صدای غیر معمول پکیج دیواری

یکشنبه, 15 فروردين 1400
1349

آموزش صداهای غیرمعمول پکیج دیواری به شناسایی مشکلات پکیج دیواری شما کمک می‌کند. تقریباً همه ما نگران صداهای اضافی که از لوازم خانگی خود می‌شنویم هستیم. در واقع تمام لوازم خانگی برقی مثل کولر گازی، یخچال و... هنگام کار صدا دارند. پکیج‌های دیواری هم از این قاعده مستثنا نیستند. شدت صدای معمول پکیج دیواری هنگام کار کمتر از ۴۰ دسیبل است و آرامش افراد را حتی در سکوت شب هم بر هم نمی‌زند ولی صداهای آزاردهنده و غیرعادی حتماً باید بررسی شوند. در اینجا آموزش 7 دلیل برای صدای غیرعادی پکیج را خواهیم داشت که عبارتند از :

  • نصب نادرست پکیج دیواری
  • خراب یا کثیف شدن فن پکیج دیواری
  • گیر کردن اشیای خارجی در پمپ یا خراب شدن پمپ پکیج دیواری
  • فشار بی‌ثبات گاز در پکیج دیواری
  • جمع شدن هوا در سیستم گرمایشی پکیج دیواری
  • جمع شدن رسوبات در سیستم گرمایشی پکیج دیواری
  • نوسان فشار آب

نکته: اگر مقاله آموزش قطعات پکیج دیواری و کاربرد آنها را خوانده باشید و با اجزای پکیج آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید دلیل صداهای نامعمول آن را تشخیص بدهید.

حال که با سر فصل این مشکلات آشنا شدید، به آموزش تفصیلی این دلایل در پکیج دیواری می‌پردازیم.

1- نصب نادرست پکیج دیواری

اگر قاب نگهدارنده پکیج دیواری خوب محکم نشده و پکیج کاملا به دیوار نچسبیده باشد، فن داخلی هنگام چرخش باعث ارتعاش شده و ایجاد صدای تلق‌تلق می‌کند. در این شرایط صدای پکیج به مرور زمان زیاد می‌شود. برای برطرف کردن این صدا، قاب نگهدارنده پکیج را محکم کرده و فن را متعادل کنید.

مقاله آموزش اشتباهات رایج در نصب پکیج دیواری به شما کمک می‌کند جلوی صداهای آزاردهنده ناشی از نصب نادرست دستگاه را بگیرید.

2- خراب شدن یا کثیف شدن فن

استفاده از پکیج طی سال‌های پیاپی باعث نشستن گرد و غبار و کثیفی بر روی تیغه‌های فن شده و تعادل آن را هنگام چرخش برهم می‌زند. صدای فن گاهی بر اثر شل شدن پیچ‌ها یا مهره محور آن یا شکستن خار آن هم ایجاد می‌شود. برای برطرف کردن صدای فن کافیست آن را تمیز کنید.

3- گیر کردن اشیای خارجی در پمپ یا خراب شدن آن

ذرات جامد و رسوبات داخل سیستم خط لوله پکیج می‌توانند همراه آب وارد پمپ شوند، بنابراین پمپ مجبور است بیشتر کار کند و صدای آن بلندتر می‌شود. گاهی پمپ در این شرایط، لرزش مداوم خواهد داشت. شل شدن پروانه پمپ هم ایجاد صدای اضافی می‌کند.

تذکر: با در نظر گرفتن دمای آب، دمای پمپ هنگام کار باید گرم باشد نه بسیار داغ. دمای بسیار بالای پمپ می‌تواند نشانه گرفته شدن آن باشد.

برای برطرف کردن این مشکل باید قبل از نصب پکیج اقدام کنید. نصب یک فیلتر مناسب آب مانع ورود ذرات خارجی به داخل پمپ می‌شود. اگر پروانه شکسته باشد، باید پمپ را عوض کنید.

4- فشار بی‌ثبات گاز

فشار متغیر گاز باعث احتراق نامنظم در پکیج دیواری می‌شود. نوسان شعله باعث نوسان و افزایش موج فشار در مبدل آب شده و ایجاد صدا می‌کند. تعمیر این مشکل را باید به متخصص سپرد.

5- جمع شدن هوا در سیستم گرمایشی پکیج دیواری

اگر هوای اضافی در سیستم جمع شده باشد، صدای ضربه خواهید شنید. این صدا را چند دفعه بعد از روشن کردن پکیج یا باز کردن آب گرم می‌شنوید. رفع این مشکل راه حل ساده‌ای دارد که همان هواگیری پکیج به کمک شیر هواگیری است. این شیر معمولاً در دستگاه بصورت خودکار هست و در داخل پکیج قرار دارد. شما میتوانید هواگیری را بصورت دستی از طریق شیر هواگیری رادیاتورهای اتاق‌ها انجام دهید.

 جمع شدن هوا در پکیج دیواری باعث ایجاد صدای چکه کردن رادیاتورها هم می‌شود. این مشکل در کل مانع گردش درست آب در کل سیستم و کاهش بازدهی و آسیب دیدن سیستم می‌شود.

جمع شدن هوا در سیستم گرمایشی پکیج دیواری

نکته: برای خارج کردن هوای اضافی داخل پکیج باید آن را هواگیری کرد. نحوه دقیق هواگیری در فیلم آموزش پکیج دیواری نشان داده شده است.

6- جمع شدن رسوبات در سیستم

جمع شدن رسوبات در لوله‌ها و اتصالات پکیج یا مبدل حرارتی بستگی به کیفیت آب دارد و یک مشکل معمول است که جریان عبور آب را محدود می‌کند. آب جمع شده بیش از حد گرم شده و شروع به جوشیدن و در نهایت تبخیر می‌کند. به همین دلیل صدای جوشش از پکیج شنیده می‌شود. شنیدن صدای لرزش و ضربه می‌تواند ناشی از همین مشکل باشد. رفع این مشکل را باید به دست متخصص سپرد.

خطر: جمع شدن رسوبات در پکیج دیواری بسیار خطرناک است چون دمای پکیج را بیش از حد بالا می‌برد و باعث ایجاد ضربه و آسیب دیدن آن می‌شود. پس نسبت به هرگونه لرزش پکیج دیواری بی‌توجه نباشید.

7- نوسان فشار آب

 اگر فشار مدار گرمایش بیش از حد پایین باشد، باعث تولید صدای اضافی می‌شود. افزایش ناگهانی فشار آب هم صدای ضربه در لوله‌ها ایجاد می‌کند. پکیج شما یک گیج فشار دارد که در محل اتصال لوله‌ها به دستگاه قرار گرفته است و فشار مناسب را نشان می‌دهد. فشار آب مناسب برای پکیج معمولاً ۱ تا ۱.۵ بار در نظر گرفته می‌شود. اگر فشار آب کمتر از این حد باشد، باید پکیج را دوباره تنظیم کرد.

نوسان فشار آب

خطر: امنیت شما همیشه اولین اولویت است. هیچگاه سر خود دست به تعمیر پکیج دیواری نزنید مگر اینکه در آن کار تخصص داشته باشید.

مواردی که ذکر شد دلایل معمول صداهای غیرعادی پکیج دیواری هستند و صحت آنها به تأیید مهندس هادی خجسته، از متخصصین باتجربه ما در سامانه رهجو رسیده‌ است. پکیج دیواری، دستگاه پیچیده‌ای است که تعمیر و عیب‌یابی آن از عهده یک متخصص بر می‌آید. اگر می‌خواهید در این زمینه یک متخصص باشید، می توانید از دوره آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو استفاده کنید. اساتید با تجربه ما در این دوره مجازی شما را با دقیق‌ترین نکات مربوط به نصب و راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری آشنا می‌کنند تا خودتان تبدیل به یک متخصص و تعمیرکار ماهر شوید.