۷ دلیل تخلیه نشدن درست آب از ماشین لباسشویی

سه شنبه, 08 تیر 1400
1035

۷ دلیل تخلیه نشدن درست آب از ماشین لباسشویی

 تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی در انتهای دوره شستشو دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که معمول‌ترین آنها مربوط به گرفتگی سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی است. بنابراین باید تمام قطعات این سیستم بازرسی شوند تا دلیل این مشکل پیدا شود. اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و کاربرد آنها را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در عیب‌یابی این مشکل همراهی کنید. در اینجا به آموزش هفت دلیل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌پردازیم و تا حد امکان نحوه برطرف کردن آنها را توضیح می‌دهیم.

عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی به دلیل گرفتگی فیلتر تخلیه

عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی به دلیل گرفتگی فیلتر تخلیه

وظیفه فیلتر تخلیه گرفتن اجسام کوچک همراه لباس‌ها مثل سکه، سنگ ،دکمه و ... است تا به پروانه پمپ تخلیه آسیب وارد نکنند. اگر فیلتر تخلیه گرفته شده باشد، ماشین لباسشویی شما آب را تخلیه نمی‌کند. بررسی گرفتگی فیلتر بسیار ساده است. این فیلتر معمولاً در جلو و پایین ماشین لباسشویی در سمت راست قرار دارد. برای بررسی آن ابتدا یک پارچه یا حوله روی زمین و زیر محل فیلتر پهن کنید. فیلتر را بپیچانید، از جای خود خارج و تمیز کنید. در صورت آسیب‌دیدگی و یا شکستگی فیلتر، حتماً آن را تعویض کنید.

گرفتگی پمپ‌تخلیه دلیل اصلی تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

گرفتگی پمپ‌تخلیه دلیل اصلی تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه آب را از ماشین لباسشویی خارج می‌کند. اگر پره‌های پمپ به خاطر وجود اجسام خارجی گیر کرده باشند، عمل تخلیه آب به‌درستی انجام نمی‌شود. برای تمیز کردن پمپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. دریچه سرویس ماشین لباسشویی را باز کنید.
  3. آب داخل محفظه را با باز کردن پوشش پمپ یا از طریق شلنگ تخلیه خالی کنید.
  4. محفظه پمپ را تمیز کنید تا پره‌های پمپ بتوانند به‌راحتی حرکت کنند.
  5. درپوش پمپ را روی آن قرار دهید و پیچ آن را محکم کنید.
  6. برای بررسی نشتی پمپ و قدرت آن، یک لیتر آب داخل کشوی مواد شوینده بریزید.
  7. اگر هیچ نشتی وجود نداشت، برنامه تخلیه آب را فعال کنید تا از درست کار کردن پمپ مطمئن شوید.

 

تذکر: برای خارج شدن مقدار زیادی آب آماده باشید.

تذکر: مراقب باشید هنگام تمیز کردن پمپ، اشیای ریزی که داخل پره‌ها گیر کرده‌اند، به دستان شما آسیب نرسانند.

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی در اثر خم‌شدگی یا گرفتگی شلنگ تخلیه

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی در اثر خم‌شدگی یا گرفتگی شلنگ تخلیه

آب داخل ماشین لباسشویی از طریق شلنگ تخلیه به خارج هدایت می‌شود. اگر این شلنگ خم شده یا گرفته باشد، خیلی ساده مانع خروج آب می‌شود. بنابراین کل طول شلنگ را به دنبال هر گونه پارگی یا فرسودگی بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. جهت تعویض یا تمیز کردن شلنگ تخلیه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. ابتدا از صاف بودن و خم نشدن شلنگ مطمئن شوید.
  3. قبل از بیرون آوردن شلنگ از لوله فاضلاب یا جدا کردن آن از سیفون زیر ظرفشویی، یک سطل زیر آن قرار دهید تا آب موجود در آن تخلیه شود.
  4. شلنگ و در صورت لزوم لوله اتصال آن به فاضلاب را کاملاً تمیز کنید.
  5. سر شلنگ را داخل سطل نگه داشته و برنامه تخلیه را فعال کنید تا از باز شدن شلنگ مطمئن شوید.
  6. شلنگ را به خروجی فاضلاب متصل کرده و از عدم نشتی آب مطمئن شوید.

تذکر: طول شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی نباید از ۷ یا ۸ متر بیشتر باشد.

خاموش نشدن شیر برقی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر شیر برقی ماشین لباسشویی خراب شده یا گرفته باشد، روشن می‌ماند. این بدان معناست که در انتهای دوره شستشو، ماشین لباسشویی شما به‌تدریج از آب پر می‌شود. در این صورت باید شیر را تعویض کنید.

نکته: اگر لباس‌های شما از پایین خیس هستند و در بالا خشک، یعنی مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی مربوط به شیر برقی می‌شود.

عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی به علت پارگی تسمه

عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی به علت پارگی تسمه

تسمه ماشین لباسشویی محور موتور را به پولی وصل کرده و باعث چرخش لگن ماشین لباسشویی می‌شود. اگر این تسمه پاره شده یا از جای خود بیرون آمده باشد، لگن ماشین لباسشویی نمی‌چرخد. بنابراین وقتی لباس‌ها را خارج می‌کنید متوجه می‌شوید که خیس هستند و آب ماشین به‌خوبی تخلیه نشده است. در صورت بروز این مشکل، باید تسمه را به جای خود برگردانید یا تعویض کنید. این کار وظیفه یک متخصص و تعمیرکار ماشین لباسشویی است.

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی به دلیل لوله‌کشی نادرست

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی به دلیل لوله‌کشی نادرست

اگر متوجه شدید که آب از لوله تخلیه به داخل ماشین لباسشویی برمی‌گردد و تخلیه نمی‌شود، مشکل از لوله‌کشی نامناسب دستگاه شماست.

تذکر: شلنگ تخلیه باید ۶۵ سانتیمتر با سطح زمین فاصله داشته باشد و انتهای شلنگ تخلیه باید ۱۰ سانتیمتر وارد خروجی فاضلاب شود.

 انتخاب نادرست برنامه دلیل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

 انتخاب نادرست برنامه دلیل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

برنامه‌های شستشوی ماشین‌های لباسشویی جدید بسیار پیچیده هستند و یک اشتباه کوچک باعث عدم تخلیه آب خواهد شد. برخی ماشین‌های لباسشویی دکمه‌ای با عنوان «full tub stop» یعنی «توقف حرکت دیگ» دارند. این برنامه به شما اجازه می‌دهد دوره شستشو را قبل از تخلیه آب متوقف کنید. در این صورت لباس‌ها خیس می‌مانند. پس دقت کنید هنگام تنظیم برنامه، این دکمه را فشار نداده باشید.

 ماشین لباسشویی قطعات بسیاری دارد که خراب شدن هر کدام می‌تواند بخشی از عملکرد دستگاه را مختل کند. اینها فقط 7 دلیل تخلیه نشدن آب از ماشین لباسشویی بودند. اگر فیلم آموزش ماشین لباسشویی را در سامانه رهجو مشاهده کنید، با تمام جزئیات عیب‌یابی و تعمیر این دستگاه آشنا می‌شوید و می‌توانید به عنوان یک تعمیرکار حرفه‌ای شغل خود را آغاز کنید.