آموزش دلایل خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون و راه‌حل برطرف کردن آن

سه شنبه, 11 مرداد 1401
955

خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون یکی از مشکلات معمول این دستگاه پرکاربرد خانگی است. از تلویزیون برای دریافت سیگنال‌ها و تبدیل آنها به تصویر استفاده می‌شود و با توجه به الکترونیکی بودن این دستگاه مشکلات زیادی برای آن به وجود می‌آید که یکی از آنها ایجاد خطوط افقی و عمودی روی صفحه نمایش است. در مورد دلایل خطوط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون قبلاً صحبت کرده‌ایم و در این‌جا قرار است به دلایل خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون و راه‌حل برطرف کردن آن بپردازیم.

دلایل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون 

دلایل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون

عوامل متعدد داخلی و خارجی باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شوند. عوامل داخلی مثل خراب شدن برد و عوامل خارجی مثل ریختن آب روی تلویزیون. با ما همراه باشید تا بیشتر با این عوامل آشنا شوید.

خراب شدن برد تیکان T-con عامل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

کلمه T-con مخفف عبارت Timing Control یا کنترل زمان در تلویزیون‌های LED است. اگر اتصال کابل برد تیکان قطع یا شل شده باشد، شاهد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون خواهید بود. وظیفه برد تیکان روشن و خاموش کردن پنل LED یا LCD  در تلویزیون است، پس خراب شدن آن در کل، کیفیت تصویر را پایین می‌آورد.

نکته: اگر با ضربه زدن به پشت تلویزیون تصویر موقتاً درست می‌شود، یعنی اتصال برد تیکان شل شده‌است. خیلی راحت با سفت کردن برد مشکل خطوط روی صفحه تلویزیون برطرف می‌شود.

علاوه‌بر شل شدن کابل نواری تیکان، مشکلات دیگر این برد هم باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شوند:

  • عدم اتصال یا قطع شدن اتصال تیکان و صفحه نمایش به‌خاطر کثیف بودن احتمالی کابل ارتباطی
  • از بین رفتن ولتاژ تیکان
  • خراب شدن آی‌سی اسکن درایور

در این شرایط تنها راه‌حل تعویض قطعه‌ خراب جهت تعمیر مشکل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون است‌.

فرسودگی و زنگ‌زدگی قاب از دلایل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

قاب تلویزیون معمولاً از جنس فلز است و به‌مرور زمان زنگ‌زده و فرسوده می‌شود. این زنگ‌زدگی گاهی به قطعات دیگر مثل برد تلویزیون راه ‌یافته و باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شود‌. برای برطرف کردن این مشکل، قاب تلویزیون را عوض کنید.

ضربه خوردن از عوامل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش

ضربه به تلویزیون با یک جسم سخت یا افتادن تلویزیون، درکل کیفیت تصویر را مختل کرده و باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شود. تنها راه‌حل، عوض کردن پنل LED است چون هیچ راه‌حلی برای تعمیر پنل آسیب‌دیده وجود ندارد.

شل شدن کابل‌های ارتباطی دلیل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش

شل شدن یا خراب شدن کابل اتصال تلویزیون در پشت دستگاه باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه نمایش می‌شود. بنابراین مطمئن شوید تمام کابل‌های تلویزیون به‌درستی وصل شده‌اند. همه آن‌ها را جدا کرده و دوباره متصل کنید.

آب‌خوردگی از دلایل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش تلویزیون

آب‌خوردگی و خیس شدن تلویزیون اتفاق نادری است و معمولاً زمانی می‌افتد که تلویزیون را با دستمال خیس تمیز می‌کنید. این کار باعث ایجاد اتصال کوتاه در قطعات صفحه نمایش تلویزیون LED می‌شود، مخصوصاً اگر وقتی تلویزیون روشن است دستمال خیس را روی صفحه بکشید. این اتفاق غیر از ایجاد خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون، باعث پرش صفحه، سیاه و سفید شدن تصویر و خاموش شدن تلویزیون هم می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید تلویزیون را خاموش کرده و تمام قطعات را خشک کنید. اگر بازهم خطوط عمودی روی صفحه وجود دارند، آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای برسانید تا بررسی‌های بیشتری صورت‌گرفته و همه قطعات چک شوند.

بیش‌از حد روشن ماندن تلویزیون از دلایل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش 

بهتر است تلویزیون را بیش‌از ۸ ساعت روشن نگه ندارید. روشن ماندن بیش‌ازحد تلویزیون باعث داغ شدن قطعات و خراب شدن تصویر ازجمله ایجاد خطوط عمودی روی صفحه نمایش می‌شود.

نوسان برق عامل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش

نوسان برق به بسیاری از تجهیزات برقی ازجمله تلویزیون آسیب رسانده و در مواردی باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شود.

نکته: خازن‌های پنل تلویزیون وظیفه جلوگیری از نوسان برق را دارند، بنابراین سوختن آنها هم باعث خرابی تلویزیون مخصوصاً تصویر می‌شود.

تعمیر مشکل خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون 

تعمیر مشکل خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون 

راه‌حل‌های ساده‌ای برای برطرف کردن خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون وجود دارد که گاهی مؤثر هستند. اما در صورت جدی بودن مشکل مثل آب خوردگی تلویزیون حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

تلویزیون را خاموش و روشن کنید  

  • تلویزیون را خاموش کنید.
  • آن را از برق بکشید.
  • حداقل ۲ دقیقه صبر کنید.
  • دوباره تلویزیون را به برق بزنید.

این روش در بسیاری از مشکلاتی که برای تصویر به وجود می‌آید مؤثر است.

اتصالات را محکم کنید

غیر از اتصالات خود تلویزیون، کابل‌های ارتباطی دستگاه‌های خارجی مثل کنسول‌های بازی را هم بررسی کنید. گاهی خراب بودن این دستگاه‌ها باعث ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون می‌شود.

تنظیمات تصویر را بررسی کنید

گاهی به‌راحتی فقط با بررسی تنظیمات تصویر می‌توان از دست خطوط عمودی سبزرنگ روی صفحه نمایش خلاص شد. نسبت ابعاد تصویر، تفکیک‌پذیری صفحه و بسامد اسکن عمودی و افقی بر کیفیت تصویر در اکثر تلویزیون‌ها تاثیر می‌گذارند. در این شرایط حتما دفترچه راهنمای تلویزیون را مطالعه و تصویر را تنظیم کنید.

تذکر: هنگام اتصال یک دستگاه خارجی مطمئن شوید تنظیمات تصویر آن با تلویزیون شما همخوانی دارد.

نرم‌افزار تلویزیون را آپدیت کنید

یک برنامه نرم‌افزاری قدیمی مشکلات متعددی ازجمله خطوط عمودی و کیفیت پایین تصویر ایجاد می‌کند. برای آپدیت کردن نرم‌افزار حتما به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

تلویزیون خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید

در برخی موارد تلویزیون نمی‌تواند تنظیمات تصویر شما را انجام دهد که باعث مشکلات بسیاری در تصویر ازجمله خطوط عمودی یا لرزش تصویر خواهد شد. ریست کردن تلویزیون می‌تواند آخرین راه‌حل برای رفع این مشکل باشد.

مواردی که در این‌جا ذکر کردیم دلایل معمول مشکل ایجاد خطوط عمودی روی صفحه تلویزیون و راه‌های برطرف کردن آن بودند. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، دوره آموزشی تلویزیون و مانیتور را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، تعویض و تست قطعات و عیب‌یابی و تعمیر تلویزیون را در اختیار شما قرار می‌دهند.