10 ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر پکیج دیواری

وقتی کار خود را به عنوان یک تعمیرکار آغاز می‌کنید و قصد دارید کار پیچیده‌ای مثل نصب یا تعمیر پکیج دیواری را انجام دهید، باید کاملاً آماده باشید. این آمادگی شامل در اختیار داشتن ابزار مناسب هم می‌شود. قبلاً در مورد ابزار ابتدایی و ضروری مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی مثل انواع آچارها و پیچ‌گوشتی‌ها صحبت کردیم. در اینجا برخی از ابزار ضروری جهت تعمیر پکیج دیواری را معرفی می‌کنیم:

1- تراز

تراز

این ابزار ساده دقت شما را در کار تعمیر پکیج دیواری افزایش می‌دهد. این ابزار از یک لوله کوچک شیشه‌ای با یک حباب هوا ساخته شده است. صاف بودن سطح کار را از روی قرارگیری حباب درون این لوله شیشه‌ای تشخیص می‌دهند.

نکته: برای افزایش دقت همواره بزرگترین سطح لوله را برای استفاده از این ابزار انتخاب کنید.

2- مشعل

مشعل

از مشعل برای جوش دادن یا لحیم کردن لوله‌های مسی حین تعمیر پکیج دیواری جهت آب‌بندی اتصالات استفاده می‌شود.

 مشعل‌ها انواع مختلفی دارند و از انواع سوخت‌ها استفاده می‌کنند ولی سه مدل اصلی مشعل وجود دارد:

2-1- مشعل‌های پروپان

معمول‌ترین نوع مشعل‌ها هستند که قیمت کمتری دارند و کار کردن با آنها ساده‌تر است. دمای این مشعل‌ها به ۱۹۹۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. مزیت آنها در دسترس بودن گاز پروپان در سیلندرهای کوچک است که فضای زیادی لازم ندارد. از این مشعل برای اتصال لوله‌های مسی استفاده می‌شود.

2-2- مشعل‌های لحیم‌کاری

پیچیده‌تر هستند و معمولاً از گاز استیلن استفاده می‌کنند. از این مشعل برای اتصال لوله‌های برنجی به برنجی، مسی به مسی و مسی به برنجی استفاده می‌شود. این نوع مشعل‌ها اتصالات محکم‌تری ایجاد می‌کنند.

2-3- مشعل گاز مپ

این مشعل برای جوشکاری لوله‌های مسی و برنجی کاربرد دارد. محبوبیت این نوع مشعل به خاطر دمای بالاتر و توانایی جوشکاری بدون نیاز به اکسیژن است. کار تعمیر پکیج دیواری با این مشعل سریع‌تر پیش می‌رود چون فلز را سریع‌تر گرم می‌کند.

3- اره آهن‌بر

اره آهن‌بر

اره آهن بر یک اره دستی با دندانه‌های ریز است که از آن برای بریدن لوله‌ها، میله‌ها، بست‌ها و ... حین تعمیر پکیج دیواری استفاده می‌شود. این اره برای بریدن پلاستیک هم کاربرد دارد.

خطر: حتماً هنگام کار با اره آهن‌بر از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید و مراقب لبه‌های تیز و پریدن براده‌های آهن باشید.

4- بتونه درزگیری

از این ماده برای اطمینان از آب‌بندی شیرآلات و لوله‌ها و جلوگیری از نشتی آنها حین تعمیر پکیج دیواری و سایر دستگاه‌هایی که با آب سروکار دارند، استفاده می‌شود. این ماده معمولا از ترکیب کاتولین، خاک رس، روغن گیاهی، کلولوفن و اتانول ساخته می‌شود. می‌توان از این بتونه هم به‌عنوان ماده درزگیری و هم ماده چرب‌کننده استفاده کرد. کاربرد این ماده بر روی اتصالات لوله‌ها حین تعمیر پکیج دیواری این اطمینان را به شما می‌دهد که هیچ نشتی آب یا هوا در اتصالات لوله‌ها وجود نخواهد داشت.

5- لوله‌بُر

لوله‌بُر

از این ابزار برای برش لوله‌های فلزی حین نصب و تعمیر پکیج دیواری استفاده می‌شود. ابزار لوله‌بر برای بریدن بخش‌های آسیب دیده لوله قبل از تعویض آن کاربرد دارد. سطح برش لوله‌ها با این ابزار تمیزتر از اره آهن‌بر است و کارایی بیشتری دارد، مخصوصاً در جایی که فضای کافی برای برش وجود نداشته باشد.

نکته: حین استفاده از لوله‌بُر، تراشه و براده‌های آهن کمی ایجاد می‌شود بنابراین محل کار شما تمیز خواهد ماند و خطر کمتری هم وجود دارد.

6- آچار لوله‌گیر

آچار لوله‌گیر

یک نوع آچار قابل تنظیم است و از آن برای گرفتن و باز و بسته کردن لوله‌ها و اتصالات فلزی، فولادی، آهنی و... استفاده می‌شود. این ابزار دو فک دندانه‌دار دارد که لوله در میان آنها محکم نگه داشته می‌شود. فک بالایی قابل تنظیم است و امکان نگه داشتن انواع لوله‌ها با قطرهای مختلف را به شما می‌دهد.

خطر: استفاده از این آچار باعث می‌شود تیغه‌های تیزی روی لوله برجای بماند.پس حتماً از دستکش ایمنی استفاده کنید تا دچار بریدگی نشوید.

7- چراغ قوه

چراغ قوه ابزار ساده‌ای است که در تمام انواع تعمیرات مخصوصاً تعمیر پکیج دیواری به خاطر اجزا و قطعات زیاد آن کاربرد دارد.

8- پمپ رسوب‌زدایی

پمپ رسوب‌زدایی

 رسوبات به وجود آمده در لوله‌ها، مبدل و اتصالات پکیج دیواری مانع جریان آب شده و کارآمدی دستگاه را پایین می‌آورد. بنابراین یکی از مراحل مهم تعمیر پکیج دیواری در صورت لزوم رسوب‌زدایی آن است. برای از بین بردن این رسوب، پکیج دیواری را به یک پمپ بزرگ دارای مخزن وصل می‌کنند. آب تمیز یا مواد شیمیایی با سرعت بالا از طریق این پمپ در سرتاسر سیستم ‌گرمایشی جریان می‌یابد و رسوب‌های موجود در سیستم را جدا می‌کند. مایع کثیف دارای رسوبات توسط همین پمپ با آب تمیز جایگزین می‌شود.

تذکر: در صورت کم شدن فشار آب گرم در شیرهای آب و دوش حمام، خوب گرم نشدن آب و رادیاتورها یا صرف زمان زیاد برای گرم کردن و همچنین بالا رفتن بدون دلیل فشار پکیج، حتماً آن را رسوب‌زدایی کنید.

9- لوله‌خم‌کن دستی

لوله‌خم‌کن دستی

استفاده از این ابزار راحت‌ترین و بهترین راه برای صرفه‌جویی در وقت هنگام خم کردن لوله‌ها حین نصب و تعمیر پکیج دیواری است.

خم کردن لوله یک فرایند دائمی است یعنی تلاش برای بازگرداندن لوله به حالت اولیه باعث شکستن یا آسیب دیدن لوله شده و کیفیت آن را پایین می‌آورد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که این کار با دقت و سرعت انجام شود. انواع لوله‌ها از جنس فولاد، آلومینیوم و مس را می‌توان با این ابزار خم کرده و شکل دارد.

نکته: اکثر لوله خم کن‌ها از جنس آلومینیوم یا آهن هستند. ابزار آلومینیومی سبک‌تر است ولی نمی‌تواند به اندازه مدل آهنی نیروی گشتاور ایجاد کند.

10- متر و کولیس

متر و کولیس

این دو ابزار اولیه‌ترین ابزار در نصب و تعمیر پکیج دیواری یا هرنوع تعمیراتی هستند که با لوله و لوله‌کشی سر و کار دارند. هر دوی این ابزارها برای اندازه‌گیری به کار می‌روند. مترهای فلزی به خاطر آسیب‌پذیری کمتر و دقت زیادتر کاربرد بیشتری دارند.

اندازه گیری کولیس بسیار دقیق بوده و با کمک آن می‌توان قطر خارجی و داخلی لوله‌ها را اندازه‌گیری کرد. حتی امکان خواندن دقت‌های اعشاری هم از روی کولیس وجود دارد.

در اینجا ۱۰ ابزار اولیه برای تعمیر پکیج دیواری را معرفی کردیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در این مورد به دست آورید و با انواع مشکلات پکیج دیواری و تعمیرات آن آشنا شوید، حتماً فیلم آموزش پکیج دیواری را در سامانه رهجو تماشا کنید. متخصصین ما جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات در مورد نصب، عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری را در این ویدئوهای آموزشی در اختیار شما قرار داده‌اند.