ابزار مورد نیاز برای جوشکاری لوله‌های مسی در نصب و تعمیر لوازم خانگی

یکشنبه, 19 بهمن 1399
6940

 برای نصب و تعمیر بسیاری از لوازم خانگی از جمله سیستم‌های سرد کننده مثل کولرهای گازی و سردخانه‌ها، در بسیاری موارد نیاز به جوشکاری لوله‌های مسی است. در مدارهای سرمایشی از لوله‌های مسی برای اتصال تجهیزات و سیستم‌ها مثل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیرآلات استفاده می‌شود. این کار هم مانند سایر بخش‌های تعمیر لوازم خانگی نیاز به ابزار خاص خود دارد. قبلاً در مورد ابزارهای اصلی و اولیه مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی صحبت کردیم. در اینجا مخصوصاً به ابزارهای مورد نیاز برای جوشکاری لوله‌های مسی می‌پردازیم.

نکته: حتما قبل از شروع کار محل‌های اتصال را با برس سیمی و پاک‌کننده مناسب از گرد و غبار یا روغن پاک کنید.

مشعل

مشعل

مشعل مورد نیاز برای جوشکاری لوله‌های مسی حین نصب و تعمیر لوازم خانگی، پروپان یا گاز مپ است. گاز مبرد در کپسول‌های زرد رنگ و گاز پروپان در کپسول‌های آبی رنگ در دسترس هستند. گاز مپ کمی گران‌تر از پروپان است چون دمای بالاتری ایجاد کرده و لوله را سریع‌تر گرم می‌کند. عملکرد گاز پروپان هم خوب است ولی زمان بیشتری لازم دارد. انتخاب نوع مشعل بر عهده خود شماست.

تذکر: اگر در کار تعمیر لوازم خانگی و مخصوصاً جوشکاری تازه کار هستید، کندی سرعت پروپان به نفع شماست .

لحیم

لحیم

 لحیم یک ترکیب فلزی گدازپذیر است و برای ایجاد اتصال دائم بین قطعات فلزی که در اینجا لوله‌های مسی هستند به کار می‌رود. این فلز حین جوشکاری در نصب یا تعمیر لوازم خانگی ذوب می‌شود و پس از سرد شدن اتصال بین لوله‌ها را فراهم می‌کند. سیم جوشکاری استفاده شده در سیستم‌های سردخانه به شکل‌های مفتولی، تسمه‌ای، رینگی و پولکی و از نوع مصرف شوند است.

 نکته: نقطه ذوب فلز لحیم‌کاری پایین‌تر از لوله‌های مسی است که قرار است به هم متصل شوند.

تذکر: مطمئن شوید لحیمی که انتخاب می‌کنید برای جوشکاری لوله‌های مسی مناسب و برای آب آشامیدنی ایمن باشد .

فلاکس

فلاکس

این ماده را با نام‌های پودر تنه کار یا فلاکس لحیم‌کاری سخت هم می‌شناسند. فلاکس ماده‌ای شیمیایی است که باعث پایین آوردن نقطه ذوب فلزات، زدودن چربی‌ها و اکسیدها و سایر آلودگی‌های سطح فلزات شده و از اکسیداسیون مجدد و تغییر شکل آنها حین جوشکاری جلوگیری می‌کند. این اسید جریان لحیم را به داخل اتصال لوله‌ها روان‌تر می‌کند. اگر از این ماده استفاده نشود، لحیم به‌درستی در جای خود قرار نگرفته و ممکن است پس از اتمام کار، نقطه جوش شما نشتی داشته باشد.

تذکر: در هنگام انتخاب فلاکس برای جوشکاری حین نصب یا تعمیر لوازم خانگی، حتماً به ایمن بودن آن برای آب آشامیدنی دقت کنید.

فندک جوش

فندک جوش

از این ابزار ساده که به آن جرقه‌زن هم می‌گویند، برای راه‌اندازی مشعل استفاده می‌شود. با این ابزار می‌توانید با کمترین خطر و به‌راحتی جرقه لازم برای شروع احتراق را ایجاد کنید. برخی مشعل‌ها یا سرپیک‌های جوشکاری خودشان مجهز به فندک هستند. در این موارد دیگر نیازی به این ابزار نخواهید داشت.

تذکر : بهتر است برای امنیت خودتان همیشه از فندک جوش برای روشن کردن مشعل استفاده کنید نه یک شعله واقعی مثل کبریت.

لوله‌بُر مسی

لوله‌بُر مسی

استفاده از این ابزار بهترین راه بریدن لوله‌ها حین تعمیر لوازم خانگی و جوشکاری لوله‌های مسی است. سطح برش با استفاده از این لوله‌بُر تمیز بوده و حداقل ناصافی وجود دارد. از این لوله‌بُرها مخصوصاً در جایی که فضای محدودتری برای کار وجود دارد استفاده می‌شود.

ورق سنباده

ورق سنباده

از تمیز بودن لوله و اتصالات قبل از جوشکاری مطمئن شوید. یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از آغاز جوشکاری لوله‌های مسی جهت نصب یا تعمیر لوازم خانگی تمیز کردن لوله‌ها با استفاده از ورق سنباده است. با یک کاغذ سنباده خوب سطح خارجی لوله ها را در هر انتها حداقل یک سانت سنباده بزنید.

برس لوله

برس لوله

برای تمیز کردن داخل لوله‌های مسی قبل از آغاز نصب یا تعمیر لوازم خانگی از این برس مخصوص استفاده کنید. موهای سیمی این برس داخل لوله‌ها را آماده اتصال می‌کنند.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی

هنگام جوشکاری لوله‌های مسی حتماً تجهیزات ایمنی لازم برای حفظ سلامت خودتان و جلوگیری از آتش سوزی در اختیار داشته باشید.

  • پارچه ضد آتش: این پارچه در واقع حفاظی است که در پشت تأسیسات در حال جوشکاری قرار می‌دهیم تا آتش به محیط اطراف سرایت نکند.
  • آب: حتماً یک اسپری آب در اختیار داشته باشید. اول محوطه جوشکاری را مرطوب کنید و بعد اسپری را در نزدیکی خود نگه دارید تا در صورت سوختن جسمی در اطراف، از آن استفاده کنید. پس از پایان جوشکاری هم دوباره محوطه را مرطوب کنید، چون احتمال آتش گرفتن بقایای کار وجود دارد.
  • کپسول آتش‌نشانی: همواره یک کپسول آتش‌نشانی در دسترس باشد تا در صورت کافی نبودن اسپری آب هنگام بروز آتش‌سوزی، از آن استفاده کنید .

ابزارهایی که در بالا ذکر کردیم، ابزارهای اولیه و ضروری جهت انجام جوشکاری لوله‌های مسی حین نصب یا تعمیر لوازم خانگی بودند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ابزارهای ضروری جهت تعمیر هر یک از لوازم خانگی از جمله کولر گازی و سردخانه بدست آورید و با نحوه تعمیر و عیب‌یابی آنها هم آشنا شوید، ویدیوهای آموزشی سامانه رهجو را تماشا کنید. متخصصین ما در این ویدیوها تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.