چرا یخچال خنک نمی کند؟

چهارشنبه, 31 ارديبهشت 1399
1524

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می­‌شود یخچال شما به اندازه کافی سرد نکند:

  • اگر یخچال سرد نمی‌کند یا فریزر شما آنقدر گرم است که نمی‌تواند بستنی را در حالت یخ­‌زده نگه‌دارد یا در محفظه فریزر دانه­‌های برفک می­­‌بینید، بدین معناست که احتمالاً هوای گرم و مرطوب از درز نوار پلاستیکی در وارد محفظه یخچال یا فریزر می­‌شود و یخچال سرد نمی‌کند. در این حالت فقط کافیست نوار پلاستیکی در را عوض کنید.
  • اگر نوار پلاستیکی لای در مشکلی ندارد ولی در یخچال روی لولا­ها سنگینی می­‌کند و فاصله­‌های بین نوار پلاستیکی و بدنه یخچال ایجاد شده و یخچال سرد نمی‌کند، لولاها را طوری تنظیم کنید که نوار پلاستیکی محکم به بدنه یخچال بچسبد.
  • اگر فقط بر روی دیوار انتهایی محفظه فریزر برفک ایجاد شده، یعنی سیستم خودکار یخ­‌زدایی خراب شده است. اگر سیستم یخ­‌زدایی درست کار کند، باید هر ۸ ساعت، برفک روی کویل­‌های اواپراتور را آب کند تا مسیر عبور هوا از اواپراتور تمیز باشد و قطعات یخچال و فریزر به­‌درستی سرد شوند. اگر سیستم خودکار یخ‌زدایی خراب شود، بر روی اواپراتور و قطعات پشتی فریزر برفک ایجاد می­‌شود. این برفک ایجاد شده مسیر هوای خنک‌کننده را در اواپراتور مسدود می­‌کند و در نتیجه فریزر به درستی کار نمی­‌کند و یخچال سرد نمی‌کند. اگر سیستم یخ‌­زدایی یخچال شما درست کار نمی­‌کند، باید گیرنده یا سایر قطعات آن با توجه به مدل این سیستم تعویض شوند.
  • کویل­‌های کثیف کندانسور هم باعث ایجاد مشکلاتی در روند سرمازایی یخچال می‌شوند. اگر یخچال سرد نمی کند، آن را از برق بکشید و کویل‌­های کندانسور را چک کنید تا جرم و گرد و خاک روی آنها تشکیل نشده باشد. کویل­‌ها را تمیز کنید. این کار را باید همواره هنگام تمیز کردن یخچال انجام دهید.
  • از کار کردن فن کندانسور مطمئن شوید. اگر فن کندانسور درست کار نکند یخچال سرد نمی‌کند. اگر متوجه شدید که فن کندانسور کار نمی­‌کند، حتما آن را تعویض کنید.
  • خراب بودن سنسور‌های حرارتی هم جلوی عملکرد درست فریزر را می­‌گیرد. با تهیه ویدئوی آموزش یخچال می ‌توانید سنسورهای حرارتی یخچال را به خوبی بررسی کرده و در صورت لزوم قطعات خراب آن را تعویض کنید.

در اینجا به راه حل های ساده‌ای برای برطرف کردن مشکل یخچال شما می‌پردازیم:

1- تعویض سنسور یخ زدای یخچال

تعویض سنسور یخ زدای یخچالاگر دمای گرمکن یخ‌زدا آنقدر بالا برود که به اواپراتور آسیب برساند، سنسور یخ­‌زدا آن را خاموش می­‌کند. اگر سنسور یخ‌زدا نتواند این کار را انجام دهد گرمکن روشن نمی­‌شود و روی اواپراتور برفک تشکیل می­‌شود که باعث دمای بالای یخچال خواهد شد، در نتیجه یخچال سرد نمی‌کند. در صورت خراب  بودن سنسور یخ­ زدا، حتماً آن را تعویض کنید. چون در غیر این صورت یخچال شما خوب سرد نمی کند.

2- تمیز کردن کویل های کندانسور یخچال

کویل کندانسوراگر کویل‌های یخچال گرد و خاک گرفته باشند، یخچال و فریزر شما نمی‌تواند درست کار کرده و مواد غذایی را به‌درستی سرد کند. کویل‌های کندانسور در قسمت جلو و پایین یا پشت یخچال قرار دارند و طی فعالیت روزانه گرد و خاک می‌گیرند. وقتی این کویل‌ها با گرد و خاک پوشیده شوند نمی‌توانند گرما را به محیط اطراف منتقل کنند بنابراین یخچال مجبور است سخت‌تر کار کند تا بتواند خنک بماند. بنابراین کارآمدی یخچال پایین آمده و عملکرد آن در خنک کردن مواد غذایی ضعیف می‌شود و در واقع یخچال سرد نمی کند.

فرآیند تمیز کردن کویل‌های کندانسور در اکثر یخچال‌ها مشابه است و زمان زیادی نمی‌برد.

3- تعویض فن کندانسور یخچال

فن کندانسور فن کندانسور کنار کمپرسور یخچال قرار دارد و هوا را در طول کویل‌های کندانسور به جریان می‌اندازد تا به خنک کردن مایع خنک کننده که از کمپرسور می آید کمک کند. اگر یخچال سرد نمی کند و‌ از آنچه باید گرم‌تر است، احتمالا مشکل به موتور فن کندانسور مربوط می‌شود. فیلم‌ آموزش یخچال به شما کمک می کند به‌راحتی فن کندانسور را تعویض کنید.

4- تعمیر سیستم یخ‌زدای یخچال

اگر یخچال سرد نمی‌کند و به اندازه کافی خنک نیست و در محفظه فریزر برفک تشکیل می‌شود، احتمالا مقصر گیرنده‌ یخ‌زدای یخچال است.

5- تعویض فن اواپراتور یخچال

فن اواپراتور فن اواپراتور بر روی تجهیزات اواپراتور قرار دارد و هوای سرد را از اواپراتور به یخچال می‌رساند. اگر این فن خراب شده باشد باید حتماً آن را جایگزین کنید، در غیر این صورت یخچال سرد نمی‌کند. اگر یخچال و فریزر شما هیچ­کدام خنک نمی‌کنند، احتمالاً فن اواپراتور هوای سرد را به جریان نمی‌اندازد و باید عوض شود.

6- تعویض برد کنترل دمای یخچال

برد کنترل دمای یخچال برد کنترل دما که به آن برد کنترل الکترونیکی هم می‌گویند، در کنار کمپرسور قرار‌ دارد و کمپرسور و سایر قطعات اصلی یخچال را کنترل می‌کند. اگر یخچال سرد نمی کند و از حد معمول گرم‌تر یا سرد‌تر است، احتمالا این برد دچار مشکل شده است.

7- تعویض ترموستات کنترل دمای یخچال

ترموستات کنترل دمای یخچال ترموستات کنترل دمای یخچال گیرنده‌هایی دارد که دمای داخل محفظه یخچال را ردیابی کرده و با روشن و خاموش کردن کمپرسور آن را کنترل می‌کند. اگر یخچال سرد نمی کند یا بیش از حد گرم یا سرد است، احتمالاً مقصر آن همین ترموستات کنترل دماست.

8- تعویض ترمیستور یخچال

ترمیستور یخچال ترمیستور اطلاعات دمای یخچال را به ترموستات می‌فرستد بنابراین با خراب بودن آن، اطلاعات غلط به ترموستات فرستاده می‌شود. اگر یخچال سرد نمی کند و نمی‌تواند طبق برنامه‌ای که شما تنظیم کرده‌اید عمل کند، احتمالا مشکل مربوط به ترمیستور می‌شود.

9- تعویض تایمر یخ‌زدای یخچال

تایمر یخ زدای یخچال تایمر یخ‌زدا یک وسیله الکترومکانیکی است که فواصل بین دوره‌های اتوماتیک برفک‌زدایی را در یخچال کنترل می‌کند. این تایمر در فواصل مشخص در مدار قرار می‌گیرد و به هیتر المنت فرمان فعالیت می‌دهد. اگر این تایمر کار خود را به‌درستی انجام ندهد، هیتر یا اصلاً فعال نمی‌شود یا به طور مداوم کار می‌کند، درنتیجه یخچال سرد نمی کند. در این صورت تایمر را تعویض کنید.

10- تنظیم درب یخچال یا فریزر

درب یخچال و فریزر بر روی لولا‌هایی سوار شده اند که احتمال شکستن یا خم شدن آنها وجود دارد. به مرور زمان ممکن است در یخچال یا فریزر خود را بیندازد و هوای گرم وارد یخچال شود. در این صورت برفک زیادی تشکیل می‌شود و لوله تخلیه یخ می‌زند. در صورت بروز این مشکل، لولای در را تعمیر کنید تا محکم بسته شود. با ورود هوای گرم به داخل محفظه، یخچال خوب سرد نمی کند.

11- تعویض لاستیک درب یخچال

لاستیک درب یخچال لاستیکی که در اطراف در یخچال یا فریزر شما قرار دارد، جلوی ورود هوا یا بیرون رفتن آن را از محفظه یخچال می‌گیرد. در صورت خراب شدن این نوار لاستیکی، هوای گرم و مرطوب وارد یخچال می‌شود و باعث افزایش برفک و مشکلاتی در خنک شدن یخچال می‌شود. در چنین شرایطی لاستیک دور در را عوض کنید، در غیر این صورت یخچال سرد نمی کند.

12- تعویض برد کنترل برق یخچال

برد کنترل برق یخچالبرد کنترل برق یخچال که به آن برد کنترل اصلی هم می‌گویند، کمپرسور و چرخه برفک‌زدایی را کنترل می‌کند. اگر این برد حس کند که کمپرسور باید برای خنک کردن یخچال کار کند، ولتاژ را به کمپرسور و فن‌ها می‌رساند. برد کنترل برق سیگنال‌ گیرنده‌های دما را برای کنترل دمای داخل یخچال و فریزر دریافت و با توجه به این اطلاعات، چرخه برفک‌زدایی را کنترل می‌کند و در‌صورت اختلال در عملکرد آن، یخچال سرد نمی کند. با کمک ویدئو‌ی آموزش یخچال می‌توانید به‌ راحتی مشکل یخچال خود را تشخیص داده و در صورت لزوم برد کنترل برق را تعویض کنید.