عیب‌یابی و تعمیر مشکل دیفراست یخچال

چهارشنبه, 12 آبان 1400
1107

اصلی‌ترین و معمول‌ترین نشانه‌ مشکل دیفراست و لزوم تعمیر یخچال یخ زدن و برفک زدن کویل‌های اواپراتور است. در صورت اختلال در عملکرد دیفراست یخچال، گاهی پنل روی اواپراتور و کویل‌ها هم از یخ و برفک پوشیده می‌شود. رطوبت موجود در هوا طی عملکرد سرمایش یخچال به‌صورت برفک روی کویل‌های اواپراتور می‌نشیند و یخچال باید با عملیات دیفراست یا برفک زدایی، این یخ و برفک را آب کند. اگر یخچال مشکل دیفراست داشته باشد، این برفک آب نشده و روزبه‌روز بر حجم آنها افزوده می‌شود. دراین‌صورت عملکرد یخچال هم مختل شده و تعمیر یخچال سخت‌تر می‌شود.

نکته: گاهی ضخامت یخ‌های روی کویل‌ها به‌حدی می‌رسد که مانع جریان هوا شده و یخچال کلا از کار می‌افتد.

قبلاً در مقاله دیگری به تعمیر مشکل برفک زدن یخچال پرداختیم و حالا قصد داریم مشکل دیفراست یا برفک زدایی یخچال را که از عوامل افزایش برفک و اختلال در عملکرد یخچال است بررسی کنیم.

خطر: قبل‌از آغاز هرگونه تعمیر و عیب‌یابی وسایل برقی ازجمله تعمیر یخچال، آن را از برق کشیده و از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید.

بررسی برد کنترل دیفراست جهت تعمیر مشکل دیفراست یخچال

بررسی برد کنترل دیفراست جهت تعمیر مشکل دیفراست یخچال

اگر دمای هوا در فضای یخچال شما یکنواخت نیست یعنی دمای یخچال در جلو و عقب و یا بالا و پایین یخچال متفاوت است، باید برد کنترل دیفراست یخچال را بررسی کنید. وظیفه‌ این برد، کنترل عملکرد بخش‌های مختلف سیستم دیفراست با هماهنگی برد کنترل اصلی است. برای این کار اول یخچال را از برق بکشید و آن را از دیوار فاصله بدهید. برد کنترل دیفراست معمولاً در پشت یخچال قرار گرفته‌است ولی برای پیدا کردن آن می‌توانید به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید. با استفاده از یک مولتی‌متر که در حالت اهم‌متر تنظیم‌شده باشد، از وجود جریان و مقاومت در برد مطمئن شوید و در صورت خراب بودن، یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر برد و در صورت لزوم تعویض آن خبر کنید.

نکته: در مقاله‌ ۱۰ ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر یخچال درمورد مولتی‌متر و سایر ابزارهای لازم صحبت کرده‌ایم.

تعمیر مشکل دیفراست یخچال با بررسی هیتر دیفراست

تعمیر مشکل دیفراست یخچال با بررسی هیتر دیفراست

وظیفه هیتر دیفراست آب کردن برفک موجود روی کویل‌های اوپراتور است. پس خراب شدن آن باعث تجمع یخ و برفک و کاهش جریان هوای خنک در داخل یخچال می‌شود. با از کار افتادن هیتر دیفراست یخچال، دیواره‌های فریزر هم یخ می‌زنند. برای بررسی این قطعه، اول یخچال را از برق بکشید و سیم‌های هیتر دیفراست را جدا کنید.

با استفاده از یک مولتی‌متر دیجیتال، جریان و مقاومت هیتر دیفراست را بررسی کنید. پراب‌های مولتی‌متر را روی ترمینال‌های هیتر قرار دهید. مقاومت مناسب بین ۱۰ تا ۱۵۰ اهم است. در صورت خرابی هیتر باید آن را تعویض کنید.

نکته: هیتر دیفراست معمولاً زیر کویل‌های اوپراتور قرار دارد و برای رسیدن به آن باید پنل پشت یخچال را بردارید.

خطر: قبل‌از استفاده از مولتی‌متر، از خنک بودن هیتر مطمئن شوید.

خرابی تایمر دیفراست از دلایل لزوم تعمیر مشکل دیفراست یخچال

خرابی تایمر دیفراست از دلایل لزوم تعمیر مشکل دیفراست یخچال

تایمر دیفراست یک قطعه‌ کوچک ولی بسیار مهم در سیستم سرمایش یخچال است. وظیفه این قطعه تغییر عملکرد یخچال از گرمایش به سرمایش و بالعکس است تا دمای مناسب در داخل یخچال حفظ شود. اگر تایمر دیفراست خراب شود و در حالت سرمایش باقی بماند، یخ و برفک روی کویل‌های اواپراتور جمع ‌شده و مانع جریان هوا می‌شوند. البته ممکن است روی حالت گرمایش توقف کند و ضمن آب کردن تمام برفک، دیگر یخچال را به وضعیت سرمایش بازنگرداند که درهرصورت عملکرد یخچال مختل می‌شود.

محل قرارگیری تایمر دیفراست در یخچال‌های مختلف متفاوت است. ممکن است داخل یخچال یا فریزر باشد یا در پشت یخچال نزدیک کمپرسور و یا زیر حفاظ جلویی یخچال. برای بررسی تایمر، اول پیچ‌های آن را باز کرده و آن را از یخچال جدا کنید. حالا با استفاده از مولتی‌متر مقدار جریان و مقاومت را بررسی کرده و در صورت خرابی تایمر، آن را تعویض کنید.

تعمیر مشکل دیفراست یخچال ناشی از پریدن فیوز سنسور یخچال

تعمیر مشکل دیفراست یخچال ناشی از پریدن فیوز سنسور یخچال

اگر یخچال شما بیش‌از اندازه گرم یا سرد است، شاید دلیل آن پریدن فیوز سنسور دیفراست یخچال باشد. اگر سنسور دیفراست گرم شدن بیش‌ازحد سیستم را حس نکند، هیتر خاموش نمی‌شود. این سنسور فیوزی دارد که در این شرایط برای جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد می‌پرد تا برق هیتر دیفراست قطع شود. هر سنسور دیفراست فقط یک فیوز دارد. پس در صورت سوختن فیوز، باید سنسور را تعویض کرد. با استفاده از یک مولتی‌متر می‌توان از عملکرد درست سنسور و فیوز آن مطمئن شد.

خرابی ترموستات دیفراست از دلایل لزوم تعمیر مشکل دیفراست یخچال

خرابی ترموستات دیفراست از دلایل لزوم تعمیر مشکل دیفراست یخچال

ترموستات دیفراست وظیفه فرستادن پیام به مجموعه هیتر دیفراست را دارد تا هیتر به‌موقع روشن و خاموش شود. هیتر در یک سیستم دیفراست چندین‌بار در طی روز روشن می‌شود تا برفک روی کویل‌های اواپراتور را آب کند. هیتر با ترموستات در ارتباط است. ترموستات دیفراست دمای کویل‌ها را بررسی کرده و وقتی به سرمای مشخصی رسیدند، پیام روشن شدن برای هیتر دیفراست می‌فرستد. اگر ترموستات خراب شود، هیتر هیچ پیامی مبنی برروشن شدن دریافت نمی‌کند. درنتیجه، چرخه دیفراست به راه نمی‌افتد و یخچال در نهایت متوقف می‌شود.

تذکر: برای بررسی ترموستات، اول آن را روی پایین‌ترین درجه تنظیم و بعد جریان و مقاومت آن را با مولتی‌متر بررسی کنید.

تعمیر مشکل دیفراست یخچال درنتیجه خراب شدن برد کنترل اصلی

تعمیر مشکل دیفراست یخچال درنتیجه خراب شدن برد کنترل اصلی

سیستم دیفراست تحت کنترل برد اصلی یخچال قرار دارد. برد کنترل جریان برق به بخش‌های مختلف یخچال را کنترل می‌کند، بنابراین خراب شدن یا از کار افتادن آن می‌تواند بر هر بخشی از یخچال ازجمله سیستم دیفراست تاثیر بگذارد.

تذکر: اول تمام دلایل احتمالی مشکل دیفراست یخچال را بررسی کنید و در آخرین قدم به سراغ برد کنترل اصلی بروید.

طی عیب‌یابی و تعمیر مشکل دیفراست یخچال ممکن است به عوامل دیگری هم برخورد کنید. ما در اینجا به ۶ علت اصلی این مشکل و نحوه تعمیر و برطرف کردن آن پرداختیم. اگر به‌دنبال اطلاعات کامل‌تری در مورد عملکرد سرمایش در یخچال هستید، دوره آموزش یخچال را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما شما را با جزئیات نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال آشنا می‌کنند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.