۱۰ علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

چهارشنبه, 11 آبان 1401
465

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی یکی از معمول‌ترین مشکلات این دستگاه است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم ۱۰ دلیل اصلی مشکل خاموش شدن ناگهانی و خودبه‌خود کولر گازی را برایتان توضیح دهیم. در مقاله‌های قبلی در مورد مشکلات دیگر کولر گازی مانند خنک نکردن کولر گازی و آبریزش کولر گازی صحبت کرده‌ایم و در این‌جا به دلایل و راه‌حل مشکل خاموش شدن کولر گازی می‌پردازیم. خوشبختانه در برخی موارد حل کردن این مشکل بسیار ساده است و نیاز به حضور تعمیرکار متخصص ندارد.

کوتاه بودن چرخه سرمایش و گرمایش دلیل خاموش شدن کولر گازی

اگر چرخه سرمایش یا گرمایش کولر گازی تکمیل نشود، دستگاه مرتب خاموش و روشن خواهد شد. در این شرایط کولر گازی قبل از اینکه محیط را به دمای مورد نظر برساند خاموش می‌شود. این مشکل را باید بسیار جدی گرفت، چون هم هزینه برق شما را بالا می‌برد و هم باعث فرسایش زودهنگام دستگاه می‌شود. دلایل متعددی برای کوتاه شدن چرخه فعالیت کولر گازی و خاموش شدن مداوم آن وجود دارد.

قرار دادن ترموستات در مکان نامناسب

قرار دادن ترموستات در مکان نامناسب

اگر ترموستات کولر گازی زیر دریچه کولر، نزدیک پنجره یا کنار در ورودی قرار داشته باشد، نمی‌تواند دمای واقعی محیط را اندازه‌گیری کند و قبل‌از اینکه محیط به دمای مورد نظر برسد، دستور خاموش شدن دستگاه را صادر می‌کند. بنابراین ترموستات را در مکان مناسبی نصب کنید.

کثیف شدن فیلتر هوای کولر گازی

فیلترهای کولر گازی را باید هر یک یا دو ماه با توجه به شرایط خانه تمیز کرد. داشتن حیوان خانگی و تعداد افراد خانواده بر زمان درست تمیز کردن فیلترها تاثیر می‌گذارند. فیلتر کثیف و خاک گرفته جریان هوا را محدود کرده و باعث یخ زدن اواپراتورها می‌شود که خود یکی از عوامل کوتاه شدن چرخه سرمایش و گرمایش و خاموش شدن ناگهانی کولر گازی است.

نشتی گاز مبرد

نشتی گاز مبرد

قبلاً در مورد دلایل و نشانه‌های نشتی گاز مبرد در کولر گازی صحبت کرده‌ایم. وظیفه مبرد تبادل گرما در سیستم تبرید کولر گازی است. فشار پایین مبرد به‌خاطر نشتی و کم شدن حجم آن باعث کوتاه شدن چرخه تبرید و خاموش شدن کولر گازی می‌شود. وقتی کمپرسور خاموش می‌شود، فشار مبرد دوباره بالا رفته و کولر گازی دوباره روشن می‌شود.

خطر: نشت مبرد می‌تواند برای شما و خانواده شما خطرناک باشد، پس حتما هنگام مواجهه با این مشکل از یک متخصص کمک بخواهید.

ظرفیت نامناسب کولر گازی

اگر ظرفیت کولر گازی بالاتر از اندازه مورد نیاز برای محل کار یا زندگی شما باشد، سریع‌تر دما را پایین می‌آورد، بنابراین در فاصله زمانی کوتاه‌تری خاموش می‌شود. به‌این‌ترتیب تعداد دفعات روشن و خاموش شدن کولر گازی زیاد و نزدیک به‌هم است. با مطالعه مقاله انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ می‌توانید کولر گازی مناسبی را انتخاب کرده و از این مشکل جلوگیری کنید.

کثیف شدن کویل‌های کندانسور

کندانسور یکی از بخش‌های اصلی کولر گازی است که در فضای باز نصب می‌شود. کثیف شدن کویل‌های کندانسور و پوشیده شدن آنها با گرد و خاک باعث می‌شود جریان هوا و عمل انتقال رطوبت به بیرون که وظیفه کندانسور در تابستان است، مختل شده و دمای دستگاه بالا رود. بنابراین کولر گازی قبل‌از تکمیل چرخه سرمایش خاموش می‌شود تا موتور دوباره خنک شود.

خراب شدن قطعات از عوامل اصلی خاموش شدن کولر گازی

خاموش شدن قطعات کولر گازی مشکلات متعددی ایجاد می‌کند، از ایجاد صدای اضافی گرفته تا اختلال در چرخه سرمایش کولر گازی. بنابراین دلیل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می‌تواند خراب شدن یکی از قطعات باشد.

خراب شدن کمپرسور

کمپرسور قلب سیستم تبرید کولر گازی است که مبرد را پرفشار کرده و به کندانسور می‌فرستد. علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می‌تواند خراب شدن یا به‌اصطلاح گریپاژ کردن کمپرسور باشد.

تذکر: یکی از دلایل اصلی گریپاژ کردن کمپرسور کولر گازی و خاموش شدن آن فرسودگی و عمر زیاد آن است. ولی نباید بدون بررسی به این نتیجه رسید و کمپرسور را تعویض کرد.

خراب شدن خازن کولر گازی

خراب شدن خازن کولر گازی

خازن یک‌ قطعه‌ کوچک استوانه‌ای شکل است که برق را به موتور می‌رساند. خراب شدن این قطعه‌ کوچک ولی حیاتی باعث خاموش شدن ناگهانی و گاه‌وبیگاه کولر گازی می‌شود.

نکته: یکی دیگر از نشانه‌های خراب شدن خازن، خارج نشدن باد خنک از کولر گازی است.

خراب شدن برد الکترونیکی کولر گازی

برد کولر گازی مغز متفکر دستگاه است که کل سیستم تبرید را کنترل می‌کند. خراب شدن برد کنترل به هر دلیلی که باشد باعث فرستادن اطلاعات نادرست به دستگاه می‌شود که یکی از آنها خاموش شدن کولر گازی است. در صورت خراب شدن برد، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

خراب شدن ترموستات

ترموستات دمای محیط را تنظیم کرده و زمان‌بندی روشن و خاموش شدن کولر گازی را مشخص می‌کند. ارسال اطلاعات اشتباه از سوی ترموستات باعث مختل شدن فعالیت و خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می‌شود.

مشکلات سیستم برق دلیل خاموش شدن کولر گازی

مشکل اتصالات برق یکی از دلایل اولیه خاموش شدن ناگهانی کولر گازی است که اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای دستگاه به وجود می‌آورد. این مشکل می‌تواند مربوط به سیستم برق کولر گازی یا حتی اتصالات برق خانه باشد.

تذکر: استفاده از سیم‌کشی طولانی، استفاده از چندراهی و مصرف مشترک از یک پریز با وسایل برقی دیگر از دلایل افت ولتاژ و خاموش شدن ناگهانی کولر گازی است.

در این مقاله تلاش کردیم دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی کولر گازی را برایتان توضیح دهیم.‌ اگر به اطلاعات بیشتری درمورد این دستگاه نیاز دارید، دوره آموزش کولر گازی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، تعمیر و عیب‌یابی کولر گازی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار متخصص تبدیل شوید.