۱۵ دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1400
754

روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌تواند لحظه ناامیدکننده‌ای باشد. ماشین ظرفشویی اخیراً به یکی از وسایل معمول خانگی تبدیل شده که در زمان اعضای خانواده صرفه‌جویی می‌کند اما شاید بتوان با یک عیب‌یابی ساده مشکل را برطرف و در صورت لزوم به تعمیرکار مراجعه کرد.

 در اینجا ۱۵ دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی را ارائه می‌دهیم. اگر مقاله آشنایی با اجزاء و قطعات ماشین ظرفشویی را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را همراهی کنید. برخی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی عبارتند از:

 در ادامه توضیح مختصری از هرکدام از این دلایل ارائه می‌دهیم:

1- شیر ورودی آب کاملاً باز نشده است

اگر شیر ورودی آب کاملا باز نباشد، آب به آهستگی به داخل ماشین ظرفشویی جریان می‌یابد بنابراین برنامه شستشو طولانی‌تر شده و گاهی باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود.

شیر ورودی آب کاملاً باز نشده است

2- برق وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود

ساده‌ترین دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی درآمدن دو شاخه از پریز است. بنابراین حتماً آن را چک کنید. احتمال پریدن فیوز هم وجود دارد. برای روشن کردن فیوز و برقراری مجدد جریان برق، آن را یک بار خاموش و دوباره روشن کنید.

برق وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود

نکته: گاهی فقط کافیست ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و بعد از ۲۰ دقیقه دوباره به برق بزنید و مشکل حل خواهد شد.

3- سوئیچ روشن و خاموش خراب شده است

اگر سوئیچ روشن و خاموش دستگاه خراب باشد، جلوی روشن شدن آن را می‌گیرد. با استفاده از یک مولتی‌متر که در حالت اهم‌متر تنظیم شده باشد، می‌توانید از سالم بودن آن مطمئن شوید. اتصالات سوئیچ را قطع کرده و پراب‌های مولتی‌متر را روی آنها قرار دهید. سوئیچ باید در وضعیت خاموش باشد. اگر اهم‌متر چیزی نشان نداد، یعنی دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی همین سوئیچ خراب است و باید تعویض شود.

سوئیچ روشن و خاموش خراب شده است

نکته: در مقاله آشنایی با ابزارهای لازم جهت تعمیر لوازم خانگی می‌توانید با مولتی‌متر و عملکرد آن آشنا شوید.

4- زبانه ایمنی درب خراب شده است

زبانه ایمنی درب ماشین ظرفشویی به برد کنترل پیغام می‌دهد که درب بسته شده و آماده آغاز عملیات است. در واقع زبانه درب دستگاه را بسته نگه می‌دارد و سوئیچ زبانه از بسته بودن کامل آن اطمینان حاصل می‌کند و پیغام را به برد کنترل می‌رساند. می‌توانید با استفاده از مولتی‌متر از سالم بودن سوئیچ مطمئن شوید. بنابراین خراب شدن زبانه به معنای نرسیدن پیام به برد کنترل و روشن نشدن ماشین ظرفشویی است.

زبانه ایمنی درب خراب شده است

تذکر:هنگام بیرون آوردن زبانه و سوئیچ آن، مراقب لبه‌های تیز این قطعه باشید.

5- پمپ تخلیه گرفته است

پمپ تخلیه آب را از ماشین ظرفشویی خارج می‌کند و گرفتگی آن باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود. پمپ معمولاً در زیر دستگاه قرار دارد. پنل زیرین دستگاه را باز کرده و پمپ را بیرون بیاورید، تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.

پمپ تخلیه گرفته است

6- شیر برقی گرفته شده است

اگر شیربرقی با شن و املاح گرفته شده باشد، عامل روشن نشدن ماشین ظرفشویی خواهد بود. بنابراین فیلتر آن را بررسی و تمیز کنید و در صورت لزوم با استفاده از مولتی‌متر از سالم بودن آن مطمئن شوید. این ابزار در حالت اهم‌متر باید ۴ کیلو اهم را نشان دهد.

شیر برقی گرفته شده است

7- سوئیچ فشار خراب شده است

سوئیچ فشار سطح آب داخل دستگاه را کنترل می‌کند. خراب شدن این قطعه باعث ارسال پیام‌های اشتباه به برد کنترل و در نتیجه روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود. بیشتر سوئیچ‌های فشار مکانیکی هستند و با استفاده از مولتی‌متر می توان از سالم بودن آنها مطمئن شد. البته مدل‌های جدید الکترونیکی را نمی‌توان به این سادگی تست کرد.

سوئیچ فشار خراب شده است

8- پمپ شستشو خراب شده است

پمپ شستشو باعث اسپری شدن آب روی ظروف می‌شود. گرفتگی یا خراب شدن این پمپ باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود و یک صدای لرزش هم ایجاد می‌کند. این پمپ در زیر دستگاه قرار دارد و به‌راحتی می‌توانید آن را باز کرده و گرفتگی آن را برطرف کنید.

پمپ شستشو خراب شده است

نکته: پمپ شستشو از پمپ‌های دیگر در زیر دستگاه بزرگتر است.

9- قطعه توزیع کننده آب خراب شده است

این قطعه همانطور که از نامش پیداست آب را در مخزن نمک و محفظه رزین توزیع می‌کند. اگر این قطعه توسط املاح آب گرفته شده باشد، آب از آن رد نشده و عملکرد ماشین ظرفشویی تکمیل نمی‌شود. در صورت بروز این مشکل، یک صدای زمزمه از دستگاه شنیده می‌شود که نتیجه تلاش شیربرقی برای عبور دادن آب با فشار است.

قطعه توزیع کننده آب خراب شده است

10- مکانیزم سختی‌گیر آب مسدود شده است

این بخش وظیفه گرفتن سختی آب مورد استفاده جهت شستشوی ظروف را برعهده دارد. گاهی املاح باعث گرفتگی این بخش می‌شوند و گاهی هم اشتباه شما در ریختن پودر در آن به جای نمک، باعث مسدود شدن این قطعه و در نتیجه روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شود، چون آب نمی‌تواند جریان پیدا کند.

مکانیزم سختی‌گیر آب مسدود شده است

11- مکانیسم ضد نشتی فعال شده است

این مکانیسم جلوی سرریز کردن دستگاه را می‌گیرد. این سیستم معمولاً از یک فلوتر و سوئیچ آن تشکیل شده است. اگر نشتی آب این مکانیسم را فعال کند، باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی خواهد شد. بنابراین بررسی کنید که دستگاه شما هیچ‌گونه نشتی نداشته باشد.

مکانیسم ضد نشتی فعال شده است

12- مکانیسم متوقف کننده آب فعال شده است

این قطعه روی شیر ورودی آب و در داخل یک جعبه نصب می‌شود. این بخش معمولاً هماهنگ با مکانیسم ضد نشتی عمل کرده و جلوی جریان آب را به داخل دستگاه می‌گیرد. اگر این قطعه خراب یا به خاطر نشتی فعال شود، باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی خواهد بود.

مکانیسم متوقف کننده آب فعال شده است

13- برد کنترل خراب شده است

برد کنترل الکترونیکی عملکرد تمام قطعات ماشین ظرفشویی را مرحله به مرحله مدیریت می‌کند. برابراین خراب شدن آن به معنای روشن نشدن ماشین ظرفشویی است و باید تعویض شود.

برد کنترل خراب شده است

14- رله استارت موتور خراب شده است

این قطعه به موتور دستگاه می‌گوید که عملکرد خود را آغاز کند. بنابراین اگر این قطعه خراب شود، سایر قطعات هم پیغام شروع کار خود را از برد کنترل دریافت نمی‌کنند و ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود.

رله استارت موتور خراب شده است

15- فیوز حرارتی پریده است

این فیوز مانع گرم شدن بیش از حد برد کنترل می‌شود. بالا رفتن بیش از حد دمای ماشین ظرفشویی باعث پریدن فیوز می‌شود تا تجهیزات برقی آسیب نبینند و باید بعد از آن تعویض شود چون یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی خواهد بود.

فیوز حرارتی پریده است

مواردی که ذکر کردیم دلایل اصلی روشن نشدن ماشین ظرفشویی هستند. دلایل دیگری هم می‌تواند برای این مشکل وجود داشته باشد. استفاده از دوره مجازی آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو شما را با عملکرد ماشین ظرفشویی و نحوه نصب، راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر آن آشنا می‌کند. متخصصین ما در سامانه رهجو جدیدترین اطلاعات را در مورد ماشین ظرفشویی در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار ماهر تبدیل شوید.