آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی و کاربرد آنها

در این مقاله قصد داریم به آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی بپردازیم. ترکیبی از عملکرد هماهنگ قطعات ماشین ظرفشویی به فعالیت درست آن کمک می‌کند. وجود هر قطعه ضروری است و شناخت عملکرد آنها به عیب‌یابی و تعمیر دستگاه شما در آینده کمک خواهد کرد. ما در اینجا آموزش قطعات اصلی ماشین ظرفشویی را ارائه می‌دهیم تا یک دیدگاه کلی نسبت به ماشین ظرفشویی خود پیدا و در ادامه اطلاعات خود را از طریق آموزش‌های بیشتری که در سایت رهجو می‌بینید، تکمیل کنید.

برخی قطعات و اجزای ماشین ظرفشویی در تصاویر زیر مشخص شده‌اند:

 

آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی و کاربرد آنها

 

  1. سبد بالایی و آبفشان
  2. سبد پایینی
  3. دریچه هوا
  4. موتور
  5. فیلترها
  6. سینی کارد و چنگال
  7. سیستم تخلیه آب
  8. پنل کنترل
  9. درزگیر درب
  10. محفظه شوینده

حالا که با تصویر کلی دستگاه آشنا شدید، به سراغ  آموزش بخش‌های اصلی ماشین ظرفشویی و قطعات هربخش می‌رویم.

قفسه‌ها و سبدها

  • سبد بالایی: دورتر از المنت گرم‌کننده قرار دارد و برای جای دادن انواع ظروف طراحی شده است. ارتفاع این سبد قابل تنظیم است.
  •  سبد پایینی: مخصوص قرار دادن ظروف بزرگ‌تر است.
  •  سبد کارد و چنگال نقره: بر روی درب یا در سبد پایینی قرار گرفته‌است.

قفسه ها و سبدها

 

کنترل‌ها 

  • پنل کنترل: در بالای صفحه کنترل درب دستگاه قرار دارد و از یک صفحه نمایش و دکمه‌های کنترل تشکیل شده‌است.
  •  زبانه یا سوئیچ درب: با قطع و وصل‌کردن جریان برق، دستگاه را خاموش و روشن می‌کند. ماشین ظرفشویی تنها در صورت اطمینان از بسته بودن درب روشن خواهد شد.
  • تایمر: بر روی پنل کنترل قرار گرفته و اتصال جریان برق به بخش‌های مختلف را با توجه به وضعیت عملیات شستشو کنترل می‌کند.

کنترل ها

 

پمپ‌ها

  • پمپ برگشت پذیر: با برعکس کردن جهت فعالیت موتور، آب را به آبفشان‌ها پمپ کرده و بعد در جهت عکس به لوله تخلیه می‌رساند. این پمپ‌ها معمولاً به صورت عمودی نصب می‌شوند.
  • پمپ مستقیم: موتور این پمپ در یک جهت کار می‌کند و با کمک سیم‌پیچی که دریچه‌های مناسب را باز و بسته می‌کند، جهت جریان آب را از آبفشان‌ها به لوله تخلیه تغییر می‌دهد. این پمپ‌ها معمولاً به صورت افقی نصب می‌شوند.

 

مکانیسم‌های شستشو

آبفشان پایینی: به‌راحتی حرکت کرده و آب را به روی سبد پایینی اسپری می‌کند. جریان آب به این آبفشان توسط پمپ تامین می‌شود.

آبفشان پایینی

 

آبفشان بالایی: مسئول آبرسانی به سبد بالایی است و به کمک پمپ آن را به روی ظروف اسپری می‌کند.

آبفشان بالایی

 

المنت یا گرم‌کننده: یک لوله گرد کروی در کف محفظه اصلی و زیر اسپری پایینی است که دمای آب ورودی به دستگاه را تنظیم و هوای داخل ماشین ظرفشویی را گرم نگه می‌دارد تا عمل تبخیر سریع‌تر انجام شود.

نکته: در مدل‌های جدیدتر، المنت در داخل محفظه ماشین لباسشویی دیده نمی‌شود.

المنت یا گرم‌کننده

 

موتور: انرژی برق را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. همانطور که در بخش پمپ گفتیم، دو نوع موتور برگشت پذیر و مستقیم وجود دارد. تشخیص ظاهر این موتورها بسیار ساده است. از موتورهای مستقیم یا یک‌جهته دو سیم خارج شده ولی موتورهای برگشت‌پذیر چهار سیم دارند.

موتور

 

ترموستات: معمولاً زیر محفظه اصلی یا پشت پنل درب قرار گرفته، دمای آب را با توجه به میزان کثیفی یا برنامه شستشو تنظیم کرده و دستورالعمل‌های لازم را به المنت می‌دهد.

ترموستات

 

فیلترها: وظیفه گرفتن قطعات باقیمانده غذا برعهده فیلترهاست تا دوباره به ظروف نچسبیده یا عملکرد تخلیه آب را مختل نکنند.

فیلترها

 

مکانیسم شیرها، تخلیه آب و ایمنی

پمپ تخلیه: در مورد پمپ‌ها قبلا صحبت کردیم. وظیفه پمپ تخلیه بیرون راندن آب کثیف حاصل از شستشو از محفظه اصلی ماشین ظرفشویی است.

پمپ تخلیه

 

شیر تخلیه: طی مرحله تخلیه آب باز شده و اجازه بیرون رفتن آب را می‌دهد. شیر تخلیه فقط در ماشین‌های ظرفشویی دارای موتور مستقیم یا یک‌جهته تعبیه شده است. این قطعه در نزدیکی موتور قرار دارد و یک شیلنگ از موتور به آن می‌رسد.
شیر ورودی: وظیفه اصلی این قطعه کنترل مقدار آب ورودی به داخل ماشین ظرفشویی است و این کار را با قطع و وصل جریان برق توسط هیدروستات انجام می‌دهد.
سوئیچ فلوتر: این بخش در کف محفظه ظرفشویی قرار دارد. آبی که وارد ماشین ظرفشویی می‌شود، شناور را بالا می‌برد. وقتی شناور به سطح مشخصی رسید، سوئیچ فلوتر را فعال می‌کند تا جلوی جریان بیشتر آب به داخل ماشین را بگیرد.

سوئیچ فلوتر

هیدروستات: وظیفه تنظیم آب ورودی را بر عهده دارد و از سرریز شدن آن جلوگیری می‌کند.

 

ساختار و طراحی

محفظه اصلی: بیشتر قطعات ماشین ظرفشویی در این قسمت قرار دارند. هر چه این محفظه بزرگ‌تر باشد، ظرفیت دستگاه هم بیشتر است.
نوار درزگیر: یک نوار لاستیکی به دور درب ماشین ظرفشویی است و آب‌بندی لازم را برای جلوگیری از خروج آب هنگام شستشو انجام می‌دهد.
کیک پنل: نوار عموما مشکی رنگ زیر درب ماشین ظرفشویی را می‌گویند که محل قرار گرفتن موتور و لوله‌های آب است. می‌توان این قطعه را جهت تعمیرات برداشت.

آموزش ماشین ظرفشویی

ما در این مقاله، آموزش مختصری از عملکرد اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی ارائه دادیم که به تأیید مهندس بهمن بصره‌ئی زاد، از متخصصان سامانه رهجو رسیده‌است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، حتما فیلم آموزش ماشین ظرفشویی را در سامانه رهجو ببینید. متخصصان ما در این فیلم آموزشی، شما را از نزدیک با اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی، عیب‌یابی و حتی تعمیر آن آشنا می‌کنند.