آموزش ۵ نشانه نشتی گاز مبرد در کولر گازی

چهارشنبه, 30 تیر 1400
866

نشتی گاز مبرد در کولر گازی عملکرد آن را مختل می‌کند. برخلاف روغن ماشین، نشت گاز مبرد از سیستم کولر گازی اصلا پدیده معمولی نیست. یک کولر گازی سالم و کارآمد کل حجم مبرد را در مدار گردش می‌دهد. هر گونه کاهش سطح مبرد می‌تواند ناشی از نشتی دستگاه شما باشد.

نشتی گاز مبرد نشانه‌ها و دلایل بسیاری دارد که ما در اینجا به آموزش پنج نشانه اصلی آن در کولر گازی می‌پردازیم.

آموزش دلایل نشتی گاز مبرد در کولر گازی

این یک باور اشتباه است که به تدریج از میزان مبرد طی فرآیند سرمایش کولر گازی کم می‌شود. واقعیت این است که سطح پایین مبرد نتیجه نشتی آن از یک سوراخ یا شکاف کوچک است. دلایل نشت گاز مبرد از کولر گازی عبارتند از:

  • فرسودگی جداره لوله‌های مسی در یونیت داخلی کولر گازی
  • نقص دستگاه کولر گازی در زمان تولید در کارخانه
  • نصب نادرست کولر گازی
  • لرزش کولر گازی
  • شل شدن تدریجی اتصالات

 آموزش نشانه‌های نشتی گاز مبرد از کولر گازی

1- شنیدن صدای هیس هیس از کولر گازی

نشتی گاز از کولر گازی ممکن است نتیجه وجود سوراخ یا ترک در دیواره کویل‌هایی باشد که مبرد را به گردش درمی‌آورند. عبور هوا و مبرد از یک سوراخ یا ترک کوچک می‌تواند تولید صدای هیس از کولر گازی شما کند. اگر اندازه این ترک یا شکاف بزرگ‌تر شود، صدای نشتی از هیس هیس به قُل قُل تغییر می‌کند.

نکته: شنیدن صدای هیس هیس از کولر گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی نشتی گاز مبرد یکی از معمول‌ترین دلایل آن است.

2- خارج نشدن باد خنک از دریچه‌های کولر گازی

هوای خروجی از دریچه‌های کولر گازی خود را بررسی کنید. اگر به اندازه کافی خنک نبود، یعنی دستگاه شما نشتی گاز مبرد دارد.

3- کاهش قدرت سرمایش

مبرد نقشی حیاتی در فرایند سرمایش دارد. همانطور که در مقاله آموزش دلایل آبریزش کولر گازی اشاره کردیم، وظیفه مبرد جذب گرما از فضای داخل و انتقال آن به محیط خارج است. اگر سطح مبرد کولر گازی شما پایین آمده باشد، زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا محیط خانه خنک شود و فشار بیشتری به دستگاه کولر گازی شما وارد می‌آید.

4- یخ زدن کویل‌های اواپراتور کولر گازی

بلورهای یخ نشانه‌های واضح نشتی گاز مبرد هستند. اگر سطح مبردی که در کویل‌های اواپراتور جریان دارد کم شود، کویل‌ها گرمای کافی جذب نمی‌کنند. بنابراین تقطیر روی کویل‌ها بلورهای یخ به وجود می‌آورد. وقتی کولر گازی متوقف می‌شود، این یخ آب شده و قطره‌های آب روی زمین می‌چکند. تشکیل یخ روی کویل‌های اواپراتور می‌تواند باعث خرابی سیستم و از کار افتادن کمپرسور شود.

5- فیش بالای برق

اگر برای جبران عملکرد نامناسب کولر گازی در خنک کردن خانه که نتیجه نشتی مبرد است، دمای ترموستات را پایین بیاورید، تاثیر زیادی بر هزینه برق مصرفی شما خواهد گذاشت. شما برق بیشتری مصرف می‌کنید و کولر گازی هم شدیدتر کار می‌کند. بنابراین به طور مرتب فیش‌ برق خانه را چک کرده و افزایش ناگهانی آن را نادیده نگیرید.

آموزش نشانه‌های مسمومیت در اثر نشتی گاز مبرد

مبرد فریون یک هیدروکربن فلوئوردار است. یک ماده شیمیایی که می‌تواند سلامتی انسان را در صورت مواجهه با مقادیر بالای آن به خطر بیندازد. در مقاله ایمنی کار با مبردها تمام نکات و رهنمودهای لازم را در مورد این ماده بیان کردیم. مبرد فریون کاملا بدون رنگ و بدون بو است. بنابراین اگر متوجه نشتی آن از کولرگازی خود شدید، باید فوراً اقدام کنید.

اگر هر کدام از نشانه‌های زیر را در خود یا یکی از عزیزانتان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • گیجی
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • تجمع مایع در ریه‌ها

تذکر: اگر سیستم شما کمبود مبرد دارد، شارژ مداوم مبرد در صورت وجود نشتی در بلندمدت راه‌حل درستی نیست چون نشتی گاز مبرد دوباره سطح آن را پایین می‌آورد. بنابراین باید از یک متخصص برای برطرف کردن این مشکل کمک بگیرید.

اگر فیلم آموزش کولر گازی را در سامانه رهجو مشاهده کنید، می‌توانید خودتان به یک متخصص تبدیل شده و تمام فعالیت‌های مربوط به نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی را به‌سادگی انجام دهید. متخصصین رهجو با در اختیار گذاشتن تمام دانش و تجربه خود، شما را در این راه یاری می‌کنند.