۶ دلیل نشتی و آب دادن پکیج دیواری و راه‌حل تعمیر آن

سه شنبه, 05 بهمن 1400
636

نشتی و آب دادن پکیج دیواری یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای این سیستم گرمایشی به وجود می‌آید. دلایل بسیاری برای آب دادن پکیج دیواری وجود دارد، از نصب نادرست اتصالات پکیج گرفته تا فرسودگی قطعات داخلی یا حتی عمر بالای دستگاه. دلیل آب دادن پکیج دیواری هرچه باشد نباید نادیده گرفته شود چون باعث مشکلات پیچیده‌تری خواهد شد.

تذکر: در مواجهه با نشتی آب از پکیج دیواری قبل ازهر کاری شیر ورودی آب به دستگاه را ببندید و پکیج را خاموش کنید.

دلایل نشتی و آب دادن پکیج دیواری

آب دادن پکیج دیواری به‌علت فرسودگی لوله‌ها و قطعات

لوله‌های زیر پکیج می‌توانند اولین مقصر آب دادن پکیج دیواری شما باشند. فرسودگی این لوله‌ها عامل اصلی نشتی پکیج است. هوای داخل سیستم و ترکیب آب و فلز به‌تدریج لوله‌های مسی، رادیاتورها و مخازن پکیج را دچار فرسودگی می‌کند. این فرسودگی باعث ضعیف شدن و ترک خوردن آنها و نشتی و آب دادن پکیج دیواری می‌شود. لوله‌های فرسوده را به‌راحتی می‌توان از روی ظاهر آنها تشخیص داد. اگر فرسودگی به چند لوله و اتصالات محدود شده باشد، می‌توان آنها را تعویض کرد. اما در صورت گسترده بودن میزان فرسودگی، باید کل پکیج عوض شود.

نکته: اگر پکیج دیواری شما بیش‌از ۱۰ سال عمر دارد، مطمئنا فرسودگی لوله‌ها عامل اصلی آب دادن دستگاه است.

آب دادن پکیج دیواری به‌علت فشار بالای دستگاه

اگر فشار سیستم گرمایشی شما بیش‌از اندازه بالا باشد، شاهد نشتی و آب دادن پکیج خواهید بود، چون دستگاه باید با آزاد کردن مقداری آب، فشار را پایین آورده و مانع آسیب دیدن قطعات داخلی شود.  این کار وظیفه شیر اطمینان پکیج است. اگر عقربه فشارسنج پکیج دیواری شما بالاتر از ۲ یا خارج از منطقه سبز رنگ قرار داشته باشد، یعنی فشار پکیج بالاست.

آب دادن پکیج دیواری به‌علت فشار بالای دستگاه

نکته: فشار مناسب پکیج بین ۱ تا ۲ بار است که معمولاً با یک محدوده سبز رنگ روی فشارسنج پکیج مشخص‌شده است.

در مقاله دیگری در مورد دلایل بالا رفتن فشار در پکیج دیواری و راه‌حل آن که معمولاً هواگیری پکیج است، صحبت کرده‌ایم.

خراب شدن یا فرسودگی مبدل حرارتی عامل آب دادن پکیج دیواری

مبدل حرارتی پکیج دیواری شما با انتقال گرما بین سیستم و آب یا گاز باعث گرم شدن آب در سیستم گرمایشی می‌شود، بنابراین مهم‌ترین بخش دستگاه است. سوراخ شدن و فرسودگی این قطعه باعث نشتی و آب دادن پکیج خواهد شد.

دمای بالا دلیل آب دادن پکیج دیواری

پکیج های دیواری مجهز به یک شیر کنترل دما هستند که دمای آب داخل پکیج را کنترل کرده و اجازه نمی‌دهد بیش‌از اندازه داغ شود. هرگونه نشتی و آب دادن این شیر حاکی از بالا رفتن بیش‌ازحد دمای آب است. در این شرایط با نشتی آب داغ از شیرها مواجه خواهید بود.

خرابی پمپ دلیل نشتی و آب دادن پکیج دیواری

پمپ پکیج وظیفه به گردش انداختن آب در سیستم گرمایشی خانه را برعهده دارد و اگر درست آب‌بندی نشده باشد، می‌تواند باعث نشتی آب و درنتیجه آب دادن پکیج شود. برای حل این مشکل باید پمپ را دوباره آب‌بندی و یا حتی تعویض کرد.

نصب نادرست از دلایل اصلی آب دادن پکیج دیواری

اگر پکیج دیواری شما کاملاً جدید است، اما نشتی دارد و آب می‌دهد، مشکل از نصب و لوله‌کشی نادرست آن است. حتی باتجربه‌ترین مهندسان هم گاهی هنگام نصب پکیج اشتباه می‌کنند. درواقع، شناسایی محل احتمالی آب دادن پکیج در ابتدای نصب چندان آسان نیست. برای حل این مشکل کافیست دوباره از مهندس نصاب بخواهید اتصالات را بررسی و آب‌بندی کند.

آیا نشتی و آب دادن پکیج دیواری خطرناک است؟

شدت آب دادن پکیج دیواری متفاوت است اما حتما آن را جدی بگیرید. آب بیرون آمده از پکیج می‌تواند به قطعات برقی دستگاه آسیب رسانده یا حتی باعث آتش‌سوزی ‌شود.

قارچ و کپک ایجاد شده از رطوبت به‌وجودآمده هم سلامت افراد خانه را به خطر می‌اندازد.

البته بزرگ‌ترین خطر آب دادن پکیج دیواری برای حساب بانکی شماست. اگر آب به برد کنترل پکیج آسیب برساند، باید هزینه بالایی را برای تعویض آن بپردازید. بنابراین حتی کوچک‌ترین مشکل پکیج دیواری را نادیده نگیرید.

آیا می‌توان مشکل نشتی و آب دادن پکیج را تعمیر کرد؟

در بیشتر موارد مشکل آب دادن پکیج دیواری قابل تعمیر است. اگر مشکل از نصب نادرست یا فرسودگی لوله‌ها باشد، جایگزین کردن منبع نشتی مشکل را برطرف می‌کند. اما این کار همیشه هم از نظر مالی به‌صرفه نیست. تعویض قطعات بزرگ‌تر مثل مبدل حرارتی هزینه بالایی دارد و بهتر است در این مواقع یک پکیج دیواری نو خریداری شود.

پکیج دیواری یک دستگاه نسبتاً پیچیده‌است. بنابراین سعی کنید حتما برای تعمیر آن از یک متخصص استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید خودتان به یک تعمیرکار حرفه‌ای پکیج دیواری تبدیل شوید، دوره آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو را از دست ندهید. اساتید ما شما را با جدیدترین اطلاعات در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج آشنا می‌کنند تا بتوانید کسب‌وکار پردرآمد خود را راه‌اندازی کنید.