علت بازنشدن درب ماشین لباسشویی و راه‌حل آن

سه شنبه, 28 دی 1400
536

بازنشدن درب ماشین لباسشویی یک مشکل معمول است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. دلایل متعددی برای بازنشدن درب لباسشویی وجود دارد که ما در اینجا به مهم‌ترین و معمول‌ترین آنها می‌پردازیم و بعد توضیح می‌دهیم چطور باید این مشکل را برطرف و درب لباسشویی را باز کنید.

بازنشدن درب لباسشویی به‌خاطر مشکل برق دستگاه

اولین چیزی که در صورت قفل شدن درب لباسشویی باید بررسی کنید، وصل بودن برق دستگاه است. آیا چراغ‌های لباسشویی روشن می‌شوند؟ ببینید آیا دستگاهتان به برق وصل است یا اصلا پریز شما برق دارد یا نه. این کار را با استفاده از یک وسیله برقی دیگر مثل سشوار انجام دهید.

راه‌حل: اگر مشکل از اتصال برق است، اجازه دهید لباسشویی حدود ۲۰ دقیقه به برق وصل نباشد و بعد بدون روشن کردن دستگاه سعی کنید درب لباسشویی را باز کنید. این راهکار معمولاً مؤثر است.

گیر کردن یا شکستگی دستگیره درب لباسشویی دلیل بازنشدن آن

گیر کردن یا شکستگی دستگیره درب لباسشویی دلیل بازنشدن آن

دستگیره درب لباسشویی درواقع زبانه درب را می‌کشد و قفل را آزاد می‌کند. اگر هرکدام از این قطعات شکسته یا آسیب‌دیده باشند، درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود.

راه‌حل: می‌توانید از یک ترفند برای باز کردن درب در این شرایط استفاده کنید. به یک تکه سیم نایلونی بلند نیاز دارید. سیم را دور درب ماشین لباسشویی بیندازید، به‌طوری‌که بین درب و بدنه ماشین قرار گیرد. حالا دو طرف سیم را درست مقابل قفل درب به‌هم رسانده و محکم به سمت خودتان بکشید. این ترفند در اکثر ماشین‌های لباسشویی جواب می‌دهد و درب باز می‌شود. 

خطر: اگر تخصصی در باز کردن درب لباسشویی به وسیله سیم، کارت و اشیایی از این‌دست ندارید، این کار را انجام ندهید. چون ممکن است هم به خودتان آسیب برسانید و هم به ماشین لباسشویی.

قفل حرارتی مانع باز شدن درب لباسشویی می‌شود

قفل حرارتی مانع باز شدن درب لباسشویی می‌شود

قفل حرارتی ۲ دقیقه پس‌از پایان دوره شستشو، درب لباسشویی را آزاد می‌کند. این قفل از طریق گرم شدن و منبسط شدن عمل می‌کند، بنابراین حتی وقتی ماشین لبا‌سشویی خاموش می‌شود، قفل حرارتی بلافاصله عمل نمی‌کند.

راه‌حل: ماشین لباسشویی را حدود ۵ دقیقه خاموش کنید تا قفل سرد شده و آزاد شود. بعد می‌توانید درب ماشین لباسشویی را باز کنید. اگر قفل حرارتی گیر کرده باشد، چند ضربه به ناحیه قفل درب لباسشویی وارد کنید تا آزاد شود.

باز نشدن درب لباسشویی به‌خاطر گرفتگی فیلتر یا پمپ تخلیه

باز نشدن درب لباسشویی به‌خاطر گرفتگی فیلتر یا پمپ تخلیه

همان‌طور که می‌دانید و در مقاله آشنایی با قطعات ماشین لباسشویی توضیح دادیم، وظیفه پمپ تخلیه بیرون راندن آب از ماشین لباسشویی است. اگر این پمپ نتواند به هر علتی این کار را به‌درستی انجام دهد و در انتهای دوره شستشو هنوز آب در لگن باقی‌مانده باشد، درب لباسشویی باز نمی‌شود.

راه‌حل: اگر متوجه این مشکل شدید، آب باقیمانده را از طریق فیلتر تخلیه خارج کنید. این فیلتر در قسمت پایین و جلوی ماشین لباسشویی قرار دارد و قبلاً در مقاله مربوط به تمیز کردن فیلتر پمپ لباسشویی نحوه درست این کار را آموزش داده‌ایم. در صورت خرابی پمپ یا فیلتر، آنها را تعویض کنید.

یادآوری: مراحل تمیز کردن فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی عبارت‌اند از خاموش کردن لباسشویی، بیرون آوردن فیلتر، تمیز کردن جرم و آشغال‌های روی فیلتر، تمیز کردن شلنگ تخلیه که در کنار فیلتر قرار دارد و جایگذاری فیلتر  

خطر: مراقب اشیایی که احتمالاً در فیلتر گیر کرده‌اند باشید تا باعث بریدگی دست و آسیب‌دیدگی شما نشوند.

خراب شدن سنسور دما عامل بازنشدن درب لباسشویی

خراب شدن سنسور دما عامل بازنشدن درب لباسشویی

سنسور دما یا سنسور NTC معمولاً در نزدیکی هیتر المنت قرار دارد و دمای ماشین لباسشویی را به برد کنترل مخابره می‌کند. اگر این سنسور خراب‌شده باشد و به اشتباه دمای آب را بالا گزارش دهد، درب لباسشویی باز نمی‌شود.

راه‌حل: سنسور دما را با استفاده از یک مولتی‌متر دیجیتال که بر روی اهم‌متر تنظیم‌شده بررسی کنید. نوک پراب‌های مولتی‌متر را روی ترمینال‌های سنسور قرار دهید. باید حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلواهم را با توجه به مدل آن نشان دهد. در صورت خراب بودن سنسور، آن را تعویض کنید.

بازنشدن درب لباسشویی به‌خاطر خرابی سوئیچ فشار

بازنشدن درب لباسشویی به‌خاطر خرابی سوئیچ فشار

سوئیچ فشار سطح آب داخل لگن لباسشویی را بررسی می‌کند. اگر این سوئیچ خراب شده باشد، سطح آب را به‌درستی تشخیص نداده و برد کنترل تصور می‌کند میزان آب لباسشویی بالاست. بنابراین قفل درب باز نمی‌شود.

راه‌حل: ماشین لبا‌سشویی خود را از برق بکشید. وقتی مکانیسم قفل درب لباسشویی خنک شود، می‌توانید درب ماشین را باز کنید یا می‌توانید پنل بالای لباسشویی را بردارید تا به سوئیچ فشار دسترسی داشته باشید. با قطع کردن سوئیچ فشار، درب ماشین لباسشویی باز می‌شود. سوییچ فشار را با مولتی‌متر بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

بازنشدن درب لباسشویی به‌خاطر فعال شدن قفل کودک

قفل کودک یکی از ساده‌ترین دلایل بازنشدن درب لباسشویی است و غیرفعال کردن آن با توجه به هر لباسشویی فرق می‌کند. پس باید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.

خراب شدن برد کنترل مانع اصلی بازنشدن درب لباسشویی

خراب شدن برد کنترل مانع اصلی بازنشدن درب لباسشویی

برد کنترل تمام عملکرد ماشین لباسشویی را مدیریت می‌کند. خراب شدن این قطعه‌ اصلی می‌تواند جلوی باز شدن درب لباسشویی را بگیرد.

تذکر: در صورت نشان داده شدن هرگونه کد خطا بر روی نمایشگر لباسشویی، برد کنترل اجازه باز شدن درب لباسشویی را نمی‌دهد. پس قبل‌از بررسی برد، تمام دلایل احتمالی دیگر را بررسی کرده و دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را برای یافتن کد خطای مربوطه مطالعه کنید. آخرین قطعه‌ای که باید بررسی شود، برد کنترل است. در صورت خرابی برد، چاره‌ای جز تعویض آن ندارید.

مواردی که ذکر کردیم دلایل اصلی بازنشدن درب ماشین لباسشویی هستند. اگر طالب اطلاعات بیشتری درمورد ماشین لباسشویی، نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر آن هستید، فیلم آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات و اطلاعات لازم در مورد این وسیله خانگی پرکاربرد را از طریق فیلم و انیمیشن در اختیار شما قرار می‌دهند.