9 دلیل گرم نشدن آب پکیج دیواری و نحوه تعمیر آن

سه شنبه, 09 فروردين 1401
363

از میان تمام مشکلاتی که ممکن است برای پکیج دیواری شما پیش بیاید، گرم نشدن آب پکیج از همه ناامیدکننده‌تر است. نداشتن آب گرم برای بسیاری مثل یک کابوس می‌ماند. اگر پکیج شما آب را گرم نمی‌کند، باید برخی موارد را بررسی کنید تا ریشه این مشکل شناسایی شود و بعد درصدد تعمیر آن باشید. اگر مقاله مربوط به آموزش اجزاء و قطعات پکیج دیواری و کاربرد آنها را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در این مقاله همراهی کنید تا دلایل گرم نشدن آب پکیج را برایتان توضیح دهیم.

کار نکردن پکیج دیواری دلیل گرم نشدن آب آن

اولین کاری که در صورت گرم نشدن آب پکیج باید انجام دهید، اطمینان از روشن بودن و کار کردن پکیج است. اگر پکیج شما با مشکلی مواجه شده باشد، معمولاً آن را به‌صورت یک کد خطا یا با روشن‌شدن برخی چراغ‌ها نشان می‌دهد. در بیشتر موارد این مشکل با ریست کردن پکیج حل می‌شود. اما اگر نمی‌دانید چطور باید کد خطا را برطرف کنید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

تذکر: برندهای مختلف پکیج دیواری کدهای خطای متفاوتی را نشان می‌دهند. برای شناسایی این کد‌ها از دفترچه راهنمای پکیج کمک بگیرید یا با یک متخصص مشورت کنید.

گرم نشدن آب پکیج دیواری به‌خاطر قطع برق، گاز یا آب 

اگر پنل کنترل پکیج شما یا چراغ‌های آن روشن نیستند، مطمئن شوید برق ساختمان وصل است. شاید مشکل از پریدن فیوز برق باشد. از وصل بودن آب و گاز خانه هم مطمئن شوید. ترکیب این ۳ منبع انرژی با هم پکیج شما را روشن و آب را گرم نگه می‌دارد. پس هر سه مورد را بررسی کنید.

نکته: پایین بودن فشار گاز پکیج هم می‌تواند از عوامل گرم نشدن آب باشد. افت فشار گاز باعث می‌شود انرژی لازم به پکیج نرسد و ارتفاع شعله کاهش پیدا کند.

تنظیم نبودن ترموستات دلیل گرم نشدن آب پکیج

تنظیم نبودن ترموستات دلیل گرم نشدن آب پکیج

ترموستات در پکیج‌های دیواری قدیمی‌تر به‌صورت یک دکمه مدرج است که باید با دست چرخانده و تنظیم شود و در پکیج‌های جدید دیجیتالی است که امکان تنظیم دقیق آن را به وجود می‌آورد. درهرصورت احتمال این‌که تنظیمات ترموستات تصادفاً به‌هم خورده باشد وجود دارد. بررسی کنید ترموستات روی درجه خاموش نباشد. در صورت خراب شدن ترموستات، حتما آن را تعویض کنید تا باعث گرم نشدن آب پکیج شما نشود.

گرم نشدن آب پکیج و فشار پایین دستگاه

فشار معمول پکیج دیواری بین ۱ تا ۱.۵ بار است. اگر فشار پکیج پایین‌تر از این محدوده باشد، پکیج دیواری نمی‌تواند آب را گرم کند. فشار پکیج را از روی درجه فشار روی صفحه دستگاه بخوانید و در صورت افت فشار، مشکل آن را برطرف کنید.

نکته: در مقاله دلایل افت فشار پکیج دیواری و راه‌حل آن به‌تفصیل در مورد بازگرداندن فشار آب پکیج صحبت کرده‌ایم. با خواندن این مقاله می‌توانید به‌راحتی فشار پکیج را به محدوده طبیعی بازگردانید.

یخ زدن لوله‌ها دلیل گرم نشدن آب پکیج

یخ زدن لوله‌ها دلیل گرم نشدن آب پکیج

این اتفاق بیشتر در فصل زمستان می‌افتد. پمپ کندانس آب اسیدی اضافی را که حاصل فرایند چگالش در پکیج است، از دستگاه خارج می‌کند و اگر عایق کافی نداشته باشد، احتمال یخ زدن آن بخشی از سیستم پمپ که در خارج از منزل است، وجود دارد.

نکته: برای باز کردن یخ لوله کندانسور پکیج آب گرم را به‌آرامی روی آن بریزید. دقت کنید آب نباید جوش باشد.

تذکر: یخ زدن لوله کندانس پکیج علاوه‌بر این‌که باعث گرم نشدن آب پکیج در کوتاه‌مدت می‌شود، در صورت غفلت از آن، آسیب‌های درازمدتی برای دستگاه شما به وجود خواهد آورد.

خراب شدن شیر سه‌طرفه از دلایل گرم نشدن آب پکیج

خراب شدن شیر سه‌طرفه از دلایل گرم نشدن آب پکیج

اگر رادیاتورهای خانه شما گرم هستند، اما آب شیرها و دوش سرد است، احتمالاً شیر سه‌طرفه‌ دستگاه با مشکل مواجه شده‌است. شیر سه‌طرفه در پکیج‌های دارای دو مبدل قرار دارد و وظیفه آن تغییر مسیر آب گرمایش رادیاتورها به گرم کردن آب مصرفی است. اگر این شیر درست کار نکند یا روی حالت گرمایش گیر کرده باشد، باعث گرم نشدن آب پکیج خواهد شد.

نکته: اگر آب گرم باشد، اما رادیاتورها سرد باشند هم می‌توان مقصر را خراب شدن شیر سه‌طرفه دانست.

وجود هوا در لوله‌ها عامل گرم نشدن آب پکیج

جمع شدن هوا در لوله‌های پکیج باعث افت فشار شده و مانع گرم شدن آب پکیج می‌شود. برای خارج کردن این هوای اضافی، پیچی که در زیر پکیج قرار دارد را باز کنید و منتظر بمانید تا درجه فشار به حدود ۱.۵ برسد، بعد پیچ را ببندید.

گرم نشدن آب پکیج به‌خاطر نشتی

گرم نشدن آب پکیج به‌خاطر نشتی

نشتی آب از پکیج دیواری یکی دیگر از دلایل افت فشار پکیج است که همان‌طور که قبلاً گفتیم مانع گرم شدن آب پکیج می‌شود. پس به‌دنبال نشانه‌های نشتی در پکیج خود بگردید، مثل خیس بودن لوله‌ها و اتصالات.

نکته: در مقاله‌ جداگانه‌ای به‌تفصیل در مورد دلایل نشتی پکیج دیواری و راه‌حل تعمیر آن صحبت کرده‌ایم.

اندازه نامناسب پکیج دلیل گرم نشدن آب

اگر تمام موارد را بررسی کرده‌اید و دلیلی برای گرم نشدن آب پکیج پیدا نکرده‌اید، شاید مشکل از اندازه پکیج شما باشد. ممکن است پکیج ظرفیت لازم برای گرم کردن خانه و آب مصرفی شما را نداشته باشد. دراین‌صورت باید از یک متخصص برای تعویض پکیج خود استفاده کنید.

مواردی که ذکر کردیم ۹ دلیل اصلی گرم نشدن آب پکیج دیواری بودند. دلایل دیگری هم برای این مشکل وجود دارد، مثل:

  • رسوب کردن مبدل ثانویه
  • خراب شدن فلوسوئیچ
  • خراب شدن سنسور دما یا NTC
  • خراب شدن برد کنترل پکیج
  • اختلال در عملکرد پمپ

  و بسیاری دلایل دیگر که مانع گرم شدن آب پکیج دیواری می‌شوند. دوره آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو به شما کمک می‌کند درک درستی از ساختار و عملکرد پکیج دیواری داشته باشید و از پس تعمیر مشکلات آن برآیید. متخصصین ما در این دوره تمام اطلاعات لازم را درمورد نصب و راه‌اندازی، باز و بست قطعات، سرویس و نگهداری و تعمیر و عیب‌یابی پکیج در اختیار شما قرار می‌دهند.