۸ روش برای تعمیر مشکل روشن نشدن تلویزیون

سه شنبه, 16 فروردين 1401
1336

روشن نشدن تلویزیون مشکلی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت و تعمیر این مشکل تلویزیون برای بسیاری از نان شب هم واجب‌تر است. خوشبختانه دلایل ساده‌ای برای روشن نشدن تلویزیون وجود دارد و جز برخی موارد به‌راحتی می‌توان این مشکل تلویزیون را تعمیر کرد. در این‌جا قصد داریم به ۸ روش ساده برای تعمیر مشکل روشن نشدن تلویزیون و احیای این وسیله خانگی پرکاربرد بپردازیم.

دکمه‌های کنترل تلویزیون را فشار دهید

عیب‌یابی مشکل روشن نشدن تلویزیون را از راحت‌ترین راه شروع کنید که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. یعنی غیر از دکمه پاور، سایر دکمه‌های کنترل تلویزیون را فشار دهید. ممکن است تلویزیون روشن‌شده باشد، اما چیزی روی صفحه نمایش داده نشود. بنابراین سایر دکمه‌ها را فشار دهید تا ببینید آیا تصویری روی صفحه می‌آید یا نه. متأسفانه در این‌مورد اگر چیزی غیر از کانال‌های تلویزیون نمایش داده شود، یعنی مشکل از صفحه نمایش تلویزیون است و کاری از دست شما برنمی‌آید.

خطر: اگر تخصص کافی ندارید، به‌هیچ‌وجه خودسرانه صفحه تلویزیون را باز نکنید چون ممکن است آسیب‌های بیشتری به دستگاه یا حتی به خودتان بزنید.

اتصالات تلویزیون را بررسی کنید

شاید روشن نشدن تلویزیون شما ناشی از نرسیدن برق به‌خاطر شل شدن سیم‌ها و اتصالات آن باشد. بنابراین هر چه را که به تلویزیون متصل است بررسی کنید و به‌دنبال موارد زیر باشید:

  • کابل‌ها و سیم‌های آسیب‌دیده که باید هرچه سریع‌تر تعویض شوند.
  • کابل‌ها و سیم‌هایی که شل شده و از پریز و محل اتصال خود خارج شده‌اند.

اتصالات تلویزیون را بررسی کنید

 

برای اطمینان از سالم بودن کابل اصلی برق تلویزیون، آن را از پریز خارج کرده و به پریز دیگری متصل کنید. همچنین برای اطمینان از سالم بودن پریز برق، یک وسیله برقی دیگر را به آن متصل کنید و ببینید آیا روشن می‌شود یا نه. به‌این‌ترتیب مطمئن می‌شوید که نرسیدن برق و شل شدن اتصالات دلیل روشن نشدن تلویزیون شما نیست و به‌دنبال دلایل دیگری می‌روید.

نکته: اگر کابل برق تلویزیون شما به یک ‌چندراهی یا محافظ متصل است، یعنی دستگاه شما باید با چند وسیله دیگر برای بدست آوردن برق رقابت کند. بنابراین:

سیم سایر وسایل برقی را از چندراهی درآورید و تلویزیون را روشن کنید.

کابل تلویزیون را از دوراهی جدا کرده و مستقیم به پریز برق وصل کنید و بعد آن را روشن کنید. شاید مشکل از دوراهی یا محافظ تلویزیون باشد.

تذکر: گاهی روشن نشدن تلویزیون به‌خاطر استفاده از کابل‌های اشتباه است. برای مثال بررسی کنید از کابل‌های HDMI برای برقراری اتصال استفاده‌شده باشد.

دکمه استارت روی تلویزیون را فشار دهید

احتمال دارد روشن نشدن تلویزیون شما خیلی ساده به‌خاطر خراب بودن کنترل از راه دور آن باشد. پس حتما قبل‌از هر اقدام دیگری دکمه استارت روی تلویزیون را فشار دهید. این دکمه معمولاً در پایین تلویزیون و زیر نام برند آن یا در سمت راست و پایین قرار دارد. اگر فشار دادن دکمه هم مشکل روشن نشدن تلویزیون شما را حل نکرد، روند عیب‌یابی آن را ادامه دهید.

تذکر: برای پیدا کردن دکمه استارت روی تلویزیون در مدل‌ها و برندهای مختلف به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.

کنترل تلویزیون را ریست کنید

برای اطمینان از درست کار کردن کنترل دستگاهتان و رفع مشکل روشن نشدن تلویزیون، می‌توانید آن را ریست کنید. برای این کار به‌ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

  1. باتری‌های کنترل را از پشت آن دربیاورید.
  2. دکمه پاور کنترل را فشار داده و ۲۰ ثانیه نگه دارید.
  3. باتری‌ها را به‌جای خود برگردانید و پنل پشت کنترل را ببندید.
  4. کنترل را امتحان کنید.

 اگر مشکل روشن نشدن تلویزیون شما از کنترل آن باشد، با این روش برطرف شده و تلویزیون روشن می‌شود.

تذکر: بهتر است از ابتدا باتری‌های کنترل را هم عوض کنید تا از پر بودن آن‌ها مطمئن باشید.

تلویزیون را ریست کنید

یک راه‌حل کلی برای حل مشکل روشن نشدن تلویزیون ریست کردن دستگاه است. برای این کار:

  1. تلویزیون را از برق بکشید.
  2. دکمه استارت یا پاور روی تلویزیون (نه روی کنترل) را فشار داده و ۳۰ ثانیه نگه دارید. اجازه دهید حداقل به مدت ۲ دقیقه تلویزیون از برق جدا باشد.
  3.  حالا کابل تلویزیون را به برق زده و دکمه پاور روی آن را فشار دهید.

 نکته: گاهی فقط کافیست دستگاه را از برق بکشید، ۳۰ ثانیه صبر کرده و دوباره آن را به برق بزنید تا مشکل روشن نشدن تلویزیون شما حل شود.

سنسورهای تلویزیون و کنترل را بررسی کنید

سنسورهای تلویزیون و کنترل را بررسی کنید

گاهی مشکل روشن نشدن تلویزیون یک دلیل ساده و بسیار پیش‌پاافتاده دارد که شاید اصلاً تصور آن را نمی‌کنید. باید مطمئن شوید اشعه مادون‌قرمز کنترل به تلویزیون می‌رسد. اگر سنسور گیرنده این اشعه بر روی تلویزیون با وسیله‌ای مسدود شده باشد یا اگر مثلاً هنگام استفاده از کنترل، دست خود را درست بالای آن قرار دهید، هیچ اتصالی بین کنترل و تلویزیون برقرار نشده و تلویزیون روشن نمی‌شود.

تذکر: سنسور گیرنده اشعه مادون‌قرمز تلویزیون معمولاً در پایین و گوشه سمت راست دستگاه قرار دارد. اگر این‌طور نیست، به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید.

تمام وسایل متصل به تلویزیون را جدا کنید

احتمالاً  تلویزیون شما به بسیاری از وسایل اضافی دیگر مثل دستگاه‌های بازی متصل است. ولی بهتر است بدانید که این اتصالات گاهی دلیل روشن نشدن تلویزیون هستند. بنابراین همه دستگاه‌ها رو جدا کرده و بعد بررسی کنید آیا تلویزیون روشن می‌شود یا نه.

 رله تلویزیون را بررسی کنید 

ممکن است روشن نشدن تلویزیون شما به‌خاطر خرابی برد کنترل باشد. شاید رله تلویزیون باعث پریدن فیوز شده باشد. دراین‌صورت باید آن را بررسی کنید و از درست کار کردن برد کنترل مطمئن شوید. برای این کار صفحه پشت تلویزیون را باز کنید. یک پیچ‌گوشتی یا ابزار پلاستیکی بردارید و رله را با آن لمس کنید. رله باید با یک جرقه کوچک تلویزیون را روشن کند.

خطر: اگر تخصصی در زمینه الکترونیک ندارید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا آسیب بیشتری به تلویزیون نزنید.

اگر هیچکدام از مواردی که ذکر کردیم مؤثر نبود، تلویزیون شما با مشکل جدی‌تری مواجه شده‌است. مشکلاتی مانند:

  • خراب شدن خازن‌ها و لزوم تعویض آنها
  • نشت مایع الکترولیت از خازن‌ها
  • باد کردن دریچه‌های خازن

حل کردن این مشکلات نیاز به‌مهارت و تخصص بیشتری دارد که شما می‌توانید این مهارت را با تماشای دوره آموزش تلویزیون و مانیتور در سامانه رهجو به‌دست آورید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، تعویض قطعات، تست قطعات و عیب‌یابی و تعمیرات تلویزیون را در اختیار شما قرار می‌دهند.