آموزش ۹ راهکار برای سرویس و نگهداری کولر گازی

یکشنبه, 30 خرداد 1400
661

آموزش ۹ راهکار برای سرویس و نگهداری کولر گازی

سرویس کولر گازی و نگهداری از سیستم تهویه مطبوع خانه اهمیت زیادی برای افزایش طول عمر کولر گازی، کارایی بیشتر آن و کاهش هزینه‌های انرژی دارد. با رعایت مواردی که در اینجا در راستای آموزش سرویس و نگهداری کولر گازی ارائه می‌دهیم می‌توانید عملکرد درست دستگاه خود را برای سال‌ها تضمین کنید. اگر مقاله آموزش قطعات کولر گازی و کاربرد آنها را مطالعه کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در این آموزش همراهی کنید.

نکته: حداقل سالی یک بار به‌طور حرفه‌ای اقدام به سرویس کولر گازی خود کنید.

تذکر: قبل از اقدام به هرگونه سرویس و نگهداری کولر گازی یا تعمیر آن، حتماً دستگاه را از برق بکشید.

1- فیلترهای کولر گازی  را تعویض کنید

فیلترهای کولر گازی  را تعویض کنید

فیلترهای کولر گازی را هر چند وقت یکبار خارج کرده و با آب گرم و صابون تمیز کنید. اجازه دهید فیلترها کاملا خشک شوند و بعد دوباره آنها را نصب کنید. این یکی از راحت‌ترین و ابتدایی‌ترین کارها در سرویس و نگهداری کولر گازی است که تاثیر قابل‌توجهی بر کارایی آن دارد.

نکته: فیلترهای کولر گازی معمولا پشت دمپرهای خروج هوا به داخل اتاق قرار دارند.

تذکر: اگر فیلترهای کولر گازی شما یکبار مصرف هستند، کافیست فیلتر کهنه را درآورید و فیلتر جدید را جایگزین کنید. معمولاً جهت قرار دادن فیلتر با فلش بر روی آن مشخص شده است.

2- کویل‌های اواپراتور را تمیز کنید

برای دسترسی به کویل‌ها کافیست پنل روی آنها را بردارید. کویل‌ها را به صورت لوله‌های مسی U شکل می‌بینید. هرگونه گرد و خاک، تار عنکبوت یا هر جسم خارجی دیگری را که به آنها چسبیده با برس نرم پاک کنید. می‌توانید از اسپری مخصوص تمیز کردن کویل‌ها استفاده کنید.

‏نکته: کویل‌ها بخشی از کولر گازی هستند که  مبرد در داخل آنها گرمای هوا را جذب می‌کند. گرد و خاک و آلودگی کویل‌ها سطح تماس آنها را با هوا و در نتیجه انتقال گرما را کاهش می‌دهد.

تذکر: بهتر است کار تمیز کردن کویل‌ها در ابتدای فصل گرما یعنی بهار یا تابستان انجام شود.

3- محیط اطراف یونیت خارجی کولر گازی را تمیز کنید

محیط اطراف یونیت خارجی کولر گازی را تمیز کنید

یکی دیگر از کارهایی که باید برای سرویس و نگهداری کولر گازی انجام داد، تمیز کردن محیط اطراف یونیت خارجی تا مسافت حداقل یک متری است. به این ترتیب جریان هوای کافی در اطراف یونیت برقرار شده و آشغال و گرد و خاک محیط وارد آن نمی‌شود.

4- فین‌های کویل را صاف کنید

فین‌های کویل را صاف کنید

یک روش ساده دیگر در سرویس و نگهداری کولر گازی صاف کردن فین‌های کویل با شانه مخصوص است. فین‌ها باریکه‌های فلزی نازکی هستند که به موازات هم در کنار کویل‌های مسی قرار گرفته‌اند و جنس آنها معمولاً از آلومینیوم است. خم شدن فین‌ها مانع جریان یافتن هوا در سراسر کویل‌ها شده و بر عملکرد کولر گازی تاثیر می‌گذارد. شانه مخصوص فین را در طول آنها حرکت دهید تا فین‌ها صاف شوند.

5- لوله تخلیه کولر گازی را باز کنید

لوله تخلیه کولر گازی را باز کنید

لوله تخلیه چگالش کولر گازی تمام آبی را که در سیستم جمع آوری شده به بیرون هدایت می‌کند. این لوله معمولاً سفید رنگ است و از نزدیکی یونیت خارجی خارج می‌شود. حین سرویس و نگهداری کولر گازی، با کمک برس لوله از گرفته نبودن آن مطمئن شوید. می‌توانید از یک مکنده مثل جارو برقی هم استفاده کنید. ۲ تا ۳ دقیقه لوله جاروبرقی را سر لوله تخلیه قرار دهید تا آشغال‌های داخل آن را بیرون بکشد. به علاوه، گرفته شدن این لوله گاهی باعث نشتی آب به داخل خانه و تغییر رنگ دیوارها می‌شود.

6- فن‌های کولر گازی را با آب و صابون بشویید

بدنه کولر گازی را باز کرده و فن‌های آن را خارج کنید. یک فن در کنار اواپراتور و دیگری در نزدیکی کندانسور قرار دارد. فن‌ها را آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی تمیز کنید و آب بکشید و دوباره روی کولر گازی نصب کنید.

نکته: در فیلم آموزش کولر گازی نحوه باز کردن و بستن فن‌های دستگاه کامل آموزش داده شده است.

7- یونیت خارجی را در ابتدای فصل سرما بپوشاند

یونیت خارجی را در ابتدای فصل سرما بپوشاند

یونیت خارجی کولر گازی بسیار با دوام است و می‌تواند سرمای هوا را تحمل کند ولی برف و یخ فراوان به مرور زمان به کویل‌های آن آسیب می‌رساند پس بهتر است طی فرایند سرویس و نگهداری کولر گازی، روی یونیت خارجی را در ابتدای فصل سرما با کاور مخصوص بپوشانید.

تذکر: هرگز از پوشش‌های پلاستیکی یا هر نوع پوششی که جریان هوا را کاملاً محدود می‌کند، استفاده نکنید چون رطوبت اضافی مانده در داخل یونیت باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

8- دستگاه کولر گازی را تراز کنید

به مرور زمان، محل قرارگیری یونیت خارجی به خاطر انباشته شدن گرد و خاک ناصاف می‌شود. تراز نبودن یونیت خارجی باعث کوتاه شدن عمر کمپرسور می‌شود. بنابراین یکی از فعالیت‌هایی که در سرویس و نگهداری کولر گازی باید انجام شود، اطمینان از تراز بودن آن است.

9- یک سرویس‌کار حرفه‌ای خبر کنید

یک سرویس‌کار حرفه‌ای خبر کنید

اگر کولر گازی شما به چیزی بیش از سرویس و نگهداری معمولی نیاز دارد، حتماً یک سرویس‌کار ماهر خبر کنید تا اقدامات زیر را برای سرویس کولر گازی شما انجام دهد:

  • میزان مبرد کولر گازی را چک کند.
  • از عدم نشتی مبرد از دستگاه کولر گازی مطمئن شود.
  • از عدم نشتی آب از دستگاه کولر گازی مطمئن شود.
  • جریان هوا از کویل‌های اواپراتور را اندازه بگیرد.
  • اتصالات و عایق‌های الکتریکی دستگاه را بررسی کند.
  • موتور را روغن کاری کرده و از عدم فرسودگی تسمه مطمئن شود.
  • از درست کار کردن ترموستات اطمینان حاصل کند.

 مواردی که ذکر کردیم، اقدامات معمول برای سرویس و نگهداری دستگاه کولر گازی هستند. می‌توانید با تماشای فیلم آموزش کولر گازی در سامانه رهجو، اطلاعات دقیق‌تری در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس و تعمیر کولر گازی بدست آورید و یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.