دلایل سرمای بیش از حد یخچال و نحوه برطرف کردن آن

چهارشنبه, 02 تیر 1400
1013

دلایل سرمای بیش از حد یخچال و نحوه برطرف کردن آن

سرمای یخچال و سرد بودن آن یک امر طبیعی است ولی سرمای بیش از حد یخچال باید مورد بررسی قرار بگیرد. هدف از طراحی یخچال خنک نگه داشتن مواد غذایی است و یخ زدن آنها وظیفه فریزر است. پس اگر مواد غذایی شما در داخل یخچال یخ می‌زنند، مسلماً عملکرد یخچال شما مختل شده و تعمیر یخچال اجتناب‌ناپذیر است. دلایل مختلفی ممکن است برای این مشکل وجود داشته باشد ولی ما در اینجا به چهار دلیل اصلی سرمای بیش از حد یخچال و نحوه برطرف کردن آنها می‌پردازیم:

نکته: اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات یخچال و کاربرد آنها را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در این مقاله همراهی کنید.

سرمای زیاد یخچال به خاطر خراب شدن دمپر هوا

سرمای زیاد یخچال به خاطر خراب شدن دمپر هوا

وظیفه دمپر هوا متعادل کردن جریان هوای ورودی به یخچال از فن اواپراتور است. دمپر یک وسیله مکانیکی است که مقدار هوای سرد ورودی به یخچال را کنترل می‌کند. اگر دمپر خراب شده یا اتصال آن به دکمه کنترل دما قطع باشد، ممکن است بیش از حد هوای سرد وارد محفظه یخچال شده و دمای آن را بسیار پایین بیاورد.

نکته: دمای طبیعی برای محفظه یخچال بین ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد است.

دمپر معمولاً در محل ورود هوای سرد به یخچال قرار دارد. محفظه نگهدارنده دمپر از جنس پلاستیک با یک لایه یونولیتی است و گاهی یک عایق فومی برای جلوگیری از نشتی هوا هم دارد. برای بررسی دمپر و برطرف کردن سرمای بیش از حد یخچال مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یخچال را از برق بکشید و جای دمپر را مشخص کنید. همانطور که گفتیم معمولا در محل ورود هوا به محفظه یخچال قرار دارد.
  2. اگر در مدل یخچال شما یک حباب حسگر دما به دمپر متصل است، ابتدا از قرارگیری درست و خراب نبودن این حباب مطمئن شوید.
  3. دکمه کنترل دمپر هوا باید به آسانی حرکت کند. اتصال آن را بررسی کرده و از حرکت آزاد آن مطمئن شوید.
  4. اگر دمپر هوا در حالت بسته یا باز مانده باشد و به‌راحتی حرکت نکند، باید آن را تعویض کنید تا مشکل سرمای زیاد یخچال شما حل شود.

 خرابی ترمیستور و سرمای زیاد یخچال

خرابی ترمیستور و سرمای زیاد یخچال

برخی بردهای الکترونیکی در یخچال از ترمیستور برای سنجش دما استفاده می‌کنند. برد کنترل با توجه به دمایی که ترمیستور حس کرده، به طور خودکار دمپر را تنظیم می‌کند. ترمیستور معمولاً به شکل یک کپسول پلاستیکی است که دو سیم به آن وصل شده و نزدیک به ورودی هوای یخچال قرار دارد. خراب شدن ترمیستور باعث ارسال پیام اشتباه به برد کنترل و تنظیم اشتباه دمای یخچال و احتمالاً سرمای بیش از حد یخچال می‌شود. جهت بررسی عملکرد ترمیستور برای از بین بردن این مشکل، از یک مولتی‌متر استفاده کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:

نکته: در مقاله آموزش ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی، با مولتی‌متر و کاربرد آن آشنا می‌شوید.

  1. از آنجایی که قرار است با یک وسیله برقی کار کنید، حتماً یخچال را قبل از آغاز به کار از برق بکشید.
  2. ترمیستور به برد کنترل متصل است، پس برای دسترسی به آن باید پنل انتهای یخچال را بردارید. ترمیستور را از یخچال جدا کنید تا بتوانید آن را بررسی کنید.
  3. هنگام بررسی ترمیستور با مولتی‌متر، اعداد مختلفی بر اساس دمای ترمیستور خواهید داشت. بنابراین قبل از بررسی ترمیستور، آن را به مدت ۵ دقیقه در آب یخ قرار دهید تا درجه حرارت آن به صفر درجه سانتیگراد برسد.
  4. حالا مولتی‌متر را روی اهم‌سنج تنظیم کنید و پراب‌های آن را روی ترمینال‌های ترمیستور قرار دهید. باید عدد ۱۶۶۰۰ اهم (+/- 5 درصد) نشان داده شود.
  5. اگر عددی غیر از این محدوده دریافت کردید، باید ترمیستور را تعویض کنید تا دلیل احتمالی سرمای بیش از حد یخچال برطرف شود.

نکته: در یخچال‌های پیشرفته امروزی، خرابی ترمیستور با یک کد خطا نشان داده می‌شود، بنابراین کار عیب‌یابی یخچال راحت‌تر است.

برد کنترل و تاثیر خرابی آن بر سرمای یخچال

برد کنترل و تاثیر خرابی آن بر سرمای یخچال

برد کنترل الکترونیکی همانطور که از نامش پیداست، عملکرد یخچال را کنترل می‌کند. سنسورهای دما اطلاعات خود را در مورد دمای هوای یخچال و فریزر به برد می‌رسانند و برد با تنظیم عملکرد کمپرسور، فن‌ها، سیستم دیفراست و در برخی موارد دمپرها، سرمای یخچال و فریزر را کنترل می‌کند. خراب شدن برد کنترل تعادل سرمای داخل یخچال را برهم می‌زند. برای بررسی و تعمیر احتمالی برد کنترل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از آنجایی که با قطعات برقی سر و کار دارید، حتما یخچال را از برق بکشید.
  2. برد کنترل معمولاً داخل جعبه کنترل قرار دارد و جعبه هم به قسمت بالا یا دیواره کناری یخچال متصل است. در هر صورت جای جعبه کنترل را در یخچال خود پیدا کرده و برد کنترل را از داخل آن بیرون بیاورید.
  3. به دنبال نشانه‌هایی از آسیب‌دیدگی برد یا سوختگی اتصالات آن باشید.
  4. در صورت خرابی برد، راهی جز تعویض آن ندارید چون می‌تواند از دلایل اصلی اختلال در عملکرد دستگاه و سرمای زیاد یخچال شما باشد.

 وظیفه ترموستات و تاثیر خراب شدن آن بر تنظیم سرمای یخچال

وظیفه ترموستات و تاثیر خراب شدن آن بر تنظیم سرمای یخچال

وظیفه ترموستات کنترل سرمای داخل یخچال است. اگر دمای داخل یخچال بالا برود، ترموستات کمپرسور و فن‌ها را به کار می‌اندازد تا سرمای کافی در یخچال ایجاد کنند. در واقع، وظیفه ترموستات رساندن ولتاژ و راه‌اندازی کمپرسور و موتور فن‌هاست.

نکته: ترموستات را گاهی کنترل یخچال یا کنترل فریزر هم می‌نامند.

خراب شدن ترموستات می‌تواند باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و سرمای زیاد یخچال یا فریزر شود. برای بررسی درست بودن عملکرد ترموستات جهت جلوگیری از سرمای بیش از حد یخچال، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مانند تمام تعمیرات دیگر، اول یخچال را از برق بکشید.
  2. محل ترموستات را مشخص کنید. این قطعه معمولاً در پنل کنترل محفظه یخچال و در دیواره انتهایی، درست پشت دکمه تنظیم دما قرار دارد.
  3. ترموستات را از یخچال خارج کرده و آن را روی کمترین درجه یعنی گرم‌ترین حالت قرار دهید. حالا مولتی‌متر را روی اهم‌سنج تنظیم کرده و پراب‌های آن را روی ترمینال‌های ترموستات بگذارید. مولتی‌متر باید بی‌نهایت را نشان دهد.
  4. همانطور که پراب‌ها روی ترمینال‌ها قرار دارند، ترموستات را روی درجه خنک‌تر بگذارید. عدد روی مولتی‌متر باید از بی‌نهایت به صفر تغییر کند.
  5. اگر هیچکدام از شرایطی که گفتیم بر قرار نبود، باید ترموستات را عوض کنید.

 مواردی که ذکر کردیم برخی از دلایل اصلی سرمای بیش از حد یخچال بودند. با تماشای فیلم آموزش یخچال در سامانه رهجو می‌توانید اطلاعات لازم در مورد عیب‌یابی و تعمیر سایر مشکلات یخچال را بدست آورید و تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید و حرفه خود را با دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای به عنوان یک تعمیرکار آغاز کنید.