آموزش نحوه هواگیری رادیاتور در پکیج دیواری

سه شنبه, 12 مرداد 1400
1483

هواگیری رادیاتورها در پکیج دیواری از جمله اقداماتی است که به بر طرف کردن بسیاری از مشکلات پکیج کمک می‌کند.

رادیاتورهای پکیج دیواری خود را در فصل سرما باز کرده‌اید ولی خانه گرم نمی‌شود یا می‌خواهید یک دوش آب گرم بگیرید ولی تنها چیزی که از دوش شما خارج می‌شود، آب سرد است. مواجهه با این شرایط شاید شما را به فکر تعمیر پکیج دیواری بیندازد ولی گاهی هواگیری رادیاتور پکیج، این مشکل شما را حل می‌کند.

قبلا در مورد مشکل فشار بالا و فشار پایین در پکیج دیواری صحبت کرده و راه حل تعمیر پکیج را در این مشکلات ارائه داده‌ایم. در اینجا به بررسی دلایل نیاز پکیج به هواگیری و نحوه انجام آن می‌پردازیم.

هواگیری رادیاتور پکیج یعنی چه؟

هواگیری رادیاتور به معنای خارج کردن هوایی است که در داخل سیستم گرمایشی خانه شما حبس شده است. این فرآیند بسیار ساده است و گاهی فقط ۵ دقیقه وقت شما را می‌گیرد ولی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، گرمایش بهتر فضای خانه با انتقال آزادانه آب، بالا رفتن کارآمدی دستگاه پکیج و در نهایت پایین آمدن قبض گاز خانه شما می‌شود.

 چرا نیاز به هواگیری رادیاتور پکیج پیدا می‌کنیم؟

با گرم شدن آب در سیستم پکیج دیواری، حباب‌های هوا تشکیل می‌شوند. این حباب‌ها در داخل سیستم گیر افتاده و به مرور زمان زیاد می‌شوند و به قسمت بالای رادیاتور می‌رسند. بالا رفتن حجم این حباب‌ها در نهایت عملکرد سیستم پکیج را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هوا مانند آب رسانای خوب گرما نیست. بنابراین فضایی که توسط حباب‌های هوا اشغال شده به اندازه سایر بخش‌های رادیاتور گرم نمی‌شود. در نتیجه، سیستم گرمایشی باید انرژی بیشتری برای تولید گرما بسوزاند. یعنی مصرف انرژی دستگاه شما که معمولا گاز است بالا می‌رود.

 نشانه‌های نیاز به هواگیری رادیاتور پکیج چیست؟

سرد بودن بخش‌هایی از رادیاتور پکیج

مهم‌ترین نشانه نیاز به هواگیری پکیج سرد بودن بخش بالایی رادیاتور است. اگر با دست قسمت بالای رادیاتور را لمس کنید متوجه می‌شوید که از قسمت‌های دیگر سردتر است.

خطر: رادیاتورها داغ هستند. حتماً قبل از لمس آنها یک دستکش محافظ نه چندان کلفت‌ بپوشید یا چند لحظه پکیج را خاموش کنید تا دچار سوختگی احتمالی نشوید.

فشار بالای پکیج دیواری

بررسی فشار پکیج به شما کمک می‌کند متوجه شوید رادیاتورها احتیاج به هواگیری دارند یا نه. فشار یک پکیج سالم در شرایطی که آن را خاموش کرده‌اید و آب جریان ندارد، باید بین ۱ تا ۱.۵ بار باشد. در صورت فشار بالاتر از این مقدار، نیاز به هواگیری رادیاتورها دارید.

شنیدن صداهای عجیب

اگر صدای تلق تلق یا قُل قُل از رادیاتور می‌شنوید، یعنی نیاز به هواگیری رادیاتورها وجود دارد.

نکته: اگر میزان هوای حبس شده در رادیاتور کم باشد، رادیاتور در اکثر مناطق گرم است ولی اگر میزان این ‌هوا بالا باشد، ۵۰ درصد بالایی رادیاتور نسبت به قسمت پایین سردتر است.

چه چیزهایی برای هواگیری رادیاتور پکیج نیاز است؟

قبل از هواگیری رادیاتورها باید ابزارهای لازم را فراهم کنید. مهمترین ابزاری که برای این کار نیاز دارید، پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور است. این پیج معمولاً در میان لوازم پکیج هنگام خریداری آن وجود دارد ولی اگر آن را پیدا نمی‌کنید نگران نباشید. به‌راحتی از ابزار فروشی‌ها قابل تهیه است.

تذکر: اگر فرصت کافی برای تهیه پیچ هواگیری پکیج ندارید، می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی تخت یا انبردست کوچک استفاده کنید.

برای هواگیری رادیاتور به یک سطل هم نیاز است تا آبی را که هنگام کار از رادیاتور به بیرون می‌ریزد جمع‌آوری کنید.

همچنین به یک تکه پارچه نیاز دارید تا جلوی پاشیده شدن آب از رادیاتور را هنگام هواگیری آن بگیرید.

در نهایت یک جفت دستکش نازک به شما کمک می‌کند هنگام لمس رادیاتورها دچار سوختگی احتمالی نشوید.

هواگیری رادیاتور پکیج دیواری چگونه انجام می‌شود؟

  1. گرمایش پکیج دیواری خود را روشن و چند دقیقه صبر کنید تا گرما فشار داخل سیستم را بیرون کند تا بتوانید توزیع گرما در رادیاتورها را بررسی کنید.

 نکته: اکثر رادیاتورها یک پیچ تنظیم در قسمت بالا و سمت چپ دارند. آن را روی آخرین شماره قراردهید.

هواگیری رادیاتور پکیج دیواری چگونه انجام می‌شود

2. وقتی رادیاتورها گرم شدند، آنها را یکی یکی لمس کنید. همانطور که قبلا گفتیم، اگر متوجه سرد بودن قسمت بالایی رادیاتور شدید، یعنی نیاز به هواگیری آن رادیاتور وجود دارد.

نکته: اگر رادیاتورهای شما یک ساعت پس از روشن شدن گرمایش پکیج هنوز هم سرد هستند، یعنی کل سیستم پر از هواست یا شاید لوله‌کشی دچار مشکل شده و یا سیستم گرمایشی مختل شده است.

تذکر: اگر رادیاتورهای طبقه پایین گرم و رادیاتورهای طبقات بالا سرد هستند، یعنی سیستم گرمایش پکیج شما فشار مطلوب را ندارد و آب به طبقات بالایی نمی‌رسد.

3. وقتی مشخص شد کدام رادیاتورها نیاز به هواگیری دارند، پکیج را خاموش کنید و صبر کنید تا رادیاتورها خنک شوند و هواگیری آنها را آغاز کنید.

خطر: در صورت روشن بودن پکیج و گرم بودن رادیاتورها، بیرون ریختن مقدار زیادی آب داغ می تواند باعث سوختگی شما شود.

4. برای هواگیری رادیاتورها آماده شوید. محل شیر هواگیری رادیاتور را پیدا کنید. معمولاً در قسمت بالا و کنار رادیاتور قرار دارد. سطل را زیر شیر قرار دهید. آبی که از رادیاتور خارج می‌شود، معمولاً تغییر رنگ داده و زردرنگ است. بنابراین یک پارچه حوله‌ای زیر آن بگیرید تا باعث کثیف شدن فرش و موکت شما نشود.

تذکر: اگر خانه شما چند طبقه است و متوجه سرد بودن رادیاتورها در طبقات مختلف شدید، بهتر است هواگیری را از رادیاتورهای طبقه پایین و دورترین رادیاتور به دستگاه پکیج شروع کنید و بعد به سراغ رادیاتورهای نزدیک به پکیج و بعد هم طبقات بالا بروید.

هواگیری رادیاتور پکیج دیواری چگونه انجام می‌شود

5. پیچ‌ هواگیری را داخل شیر رادیاتور قرار داده و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود. یک چهارم دور تا نیم دور کافیست. هوا با صدای هیس هیس از رادیاتور خارج می‌شود. پیچ را با دستتان در همین حالت نگه دارید تا جریان هوا متوقف شود و فقط شاهد بیرون آمدن آب باشید. خروج جریان یکنواخت آب نشان از تخلیه کامل هوا از رادیاتور است. در این حالت پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و ببندید. این روند را برای تمام رادیاتورها تکرار کنید.

 تذکر: شیر هواگیری را زیاد محکم نکنید چون باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

هواگیری رادیاتور پکیج دیواری چگونه انجام می‌شود

6. پکیج را دوباره روشن و بعد از حدود ۱۵ دقیقه رادیاتورها را بررسی کنید. شاید برخی از آنها دوباره نیاز به هواگیری داشته باشند.

تذکر: رادیاتورها را بعد از هواگیری کاملا خشک کنید تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود.

7. نمایشگر فشار پکیج را چک کنید. گاهی پکیج دیواری شما پس از هواگیری رادیاتورها دچار افت فشار می‌شود. اگر فشار پکیج به کمتر از یک رسید، طبق آنچه در مقاله دلایل افت فشار پکیج و راه حل آن توضیح دادیم، فشار را بالا ببرید.

بهترین زمان برای هواگیری رادیاتورها چه زمانی است؟

توصیه می‌کنیم رادیاتورهای پکیج دیواری خود را درابتدای فصل سرما هواگیری کنید، یعنی حتی قبل از اینکه نشانه‌های لزوم آن را در رادیاتور ببینید. مطمئن شوید که سیستم گرمایشی شما در بهترین شرایط قرار دارد و بعد آن را روشن کنید.

 پکیج دیواری دستگاه پیچیده‌ای است که می‌تواند با مشکلات متعددی مواجه شود. مشاهده فیلم آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو به شما کمک می‌کند تا تمام اطلاعات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج را به دست آورید و به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.