تعمیر مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

سه شنبه, 23 شهریور 1400
925

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باعث می‌شود پس از اتمام دوره شستشو، شاهد جمع شدن آب در کف ماشین باشید. در این صورت تعمیر ماشین ظرفشویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ولی در اکثر موارد به‌راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد و نیاز به تعمیر تخصصی ماشین ظرفشویی نیست.

۶ دلیل اصلی می‌توان برای تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی نام برد که عبارتند از:

  • لوله‌کشی نامناسب ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی پمپ آب ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن شیر برقی ماشین ظرفشویی
  • پوسیدگی یا بریدگی سیم‌های برق ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

 در اینجا یک به یک به این موارد می‌پردازیم و راه حل برطرف کردن آنها و تعمیر این مشکل ماشین‌ظرفشویی را بیان می‌کنیم.

نکته: اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی و کاربرد آنها را خوانده باشید بهتر می‌توانید ما را در حل این مشکل همراهی کنید.

لوله کشی نادرست دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

لوله کشی نادرست دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

به منظور تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی، بهتر است از نصب درست دستگاه و لوله‌کشی مناسب آن مطمئن شوید. لوله تخلیه ماشین لباسشویی نباید بیش از حد بلند باشد. در اینصورت پمپ تخلیه نمی‌تواند آب را از این لوله بلند پمپ کند و به خروجی فاضلاب برساند. همچنین از عدم پیچ‌خوردگی و خم‌شدگی لوله تخلیه مطمئن شوید.

تذکر: گرفتگی لوله تخلیه هم یکی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی است. برای جلوگیری از این مشکل، محل ورود سر لوله تخلیه به فاضلاب باید حداقل ۶۵ تا ۸۰ سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشد.

نکته: نصب لوله تخلیه در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین باعث می‌شود نیروی جاذبه کار خود را به‌درستی انجام داده و مانع جمع شدن آشغال و گرفتگی لوله شود.

در مقاله آموزش مرحله به مرحله نصب ماشین ظرفشویی، نکات لازم در مورد لوله‌کشی ماشین ظرفشویی را بیان کرده‌ایم.

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به علت گرفتگی فیلترها

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به علت گرفتگی فیلترها

گرفتگی فیلترهای ماشین ظرفشویی باعث می‌شود دستگاه در خارج کردن درست آب با مشکل مواجه شود. فیلترهای ماشین ظرفشویی معمولا در کف دستگاه قرار دارند. در برخی ماشین‌های ظرفشویی فیلترها یک تکه هستند و در برخی دو یا سه فیلتر مجزا وجود دارد.

برای برطرف کردن این مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی، فیلترها را بیرون آورده و با آب گرم و مایع شوینده تمیز کنید و بعد از خشک شدن در جای خود قرار دهید. یک بار ماشین ظرفشویی را بدون ظرف روشن کنید تا از تخلیه درست آب مطمئن شوید. اگر مشکل حل نشده بود، به دنبال دلایل دیگر باشید.

تذکر: بهتر است بعد از هر بار شستشو یا حداقل هفته‌ای یک بار فیلترهای ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.

گرفتگی پمپ تخلیه از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

گرفتگی پمپ تخلیه از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

وظیفه پمپ تخلیه همانطور که از نامش پیداست تخلیه آب از ماشین ظرفشویی است. گرفته شدن این قطعه با باقیمانده غذاها یا حتی خورده شیشه می‌تواند مانع تخلیه آب از ماشین ظرفشویی شود.

برای دسترسی به پمپ در اکثر ماشین‌های ظرفشویی باید ماشین را بخوابانید و پنل زیر آن را باز کنید. ولی بهتر است برای یافتن جای پمپ دستگاه خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

نکته: از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه به نسبت یک به دو می‌توانید برای تمیز کردن بقایای مواد غذایی و جرم‌های ایجاد شده در پمپ استفاده کنید.

تذکر:برای جرم‌گیری پمپ و لوله‌های ماشین ظرفشویی، از جرم‌گیرهای شیمیایی استفاده نکنید چون احتمال آلودگی ظروف شما وجود دارد.

خطر: برای باز کردن و بستن پمپ تخلیه حتماً از دستکش محافظ استفاده کنید. لبه‌های تیز پمپ یا تکه‌های شکسته ظروف در داخل آن می‌توانند به شما آسیب برسانند.

اگر مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شما گرفتگی پمپ باشد، به‌راحتی با روشی که گفتیم قابل برطرف کردن است. ولی در صورت خرابی پمپ، باید آن را تعویض کنید.

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به علت خرابی شیر برقی

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به علت خرابی شیر برقی

شیر برقی با باز و بسته شدن به‌موقع، جریان آب به داخل ماشین ظرفشویی را کنترل می‌کند. اگر این قطعه درست عمل نکند، آب زیادی وارد دستگاه شده و ماشین ظرفشویی نمی‌تواند به‌خوبی این آب را تخلیه کند. برای تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی، تنها راه تعویض شیر برقی خراب است.

پوسیدگی و خرابی سیم‌های برق از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

پوسیدگی و خرابی سیم‌های برق از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تمام قطعات کاربردی ماشین ظرفشویی با سیم‌های برق به هم متصل هستند. گرمای جریان برق می‌تواند باعث پوسیدگی و قطعات مکانیکی دستگاه می‌توانند باعث خم شدن و بریدگی این سیم‌ها شوند. در این صورت یکی از مشکلاتی که برای ماشین ظرفشویی شما به وجود می‌آید، تخلیه نشدن آب است. برای تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی، کافیست سیم‌های آسیب دیده را تعویض کنید.

خطر: قبل از آغاز هرگونه تعمیر و عیب‌یابی، ماشین ظرفشویی را از برق بکشید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به خاطر خرابی برد کنترل

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به خاطر خرابی برد کنترل

همانطور که می‌دانید برد کنترل ماشین ظرفشویی دستورات لازم برای آغاز و پایان هر مرحله از شستشو را ارسال می‌کند و به نوعی مغز متفکر دستگاه است. بنابراین خراب بودن آن عملکرد ماشین ظرفشویی را مختل کرده و گاهی باعث عدم تخلیه آب می‌شود. تعمیر برد کنترل کار یک متخصص است و در صورت لزوم باید تعویض شود.

 نکته: پس از بررسی هر کدام از نکاتی که ذکر شد، دستگاه را بدون ظرف روشن کنید تا از تخلیه درست آب مطمئن شوید.

اگر هیچ‌کدام از مواردی که در بالا اشاره کردیم، برای تعمیر مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شما مفید نبودند، باید با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. البته می‌توانید خودتان به‌راحتی و با صرف کمترین زمان و هزینه به یک تعمیرکار متخصص تبدیل شوید. کافیست فیلم آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را تماشا کنید. متخصصین ما در این فیلم آموزشی تمام نکات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی ،سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی را ارائه می‌دهند تا شما را به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل کنند.