آموزش دلایل خطوط افقی روی صفحه تلویزیون

سه شنبه, 10 خرداد 1401
1109

خطوط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون به دلایل بسیاری از عوامل نرم‌افزاری گرفته تا آسیب‌های مکانیکی به وجود می‌آیند و آرامش ما را هنگام تماشای تلویزیون برهم می‌زنند. قبلاً در مورد دلایل روشن نشدن تلویزیون و روش‌های تعمیر آن صحبت کرده‌ایم. این‌بار تلویزیون ما روشن می‌شود ولی خطوط روی صفحه نمایش کیفیت تصویر آن را پائین می‌آورند. در این مقاله قصد داریم به مشکل خطوط روی صفحه تلویزیون و راه‌های برطرف کردن آن بپردازیم.

دلایل ایجاد خطوط افقی روی صفحه تلویزیون

گرد و خاک و آشغال عامل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

اگر لایه‌های شیشه‌ای صفحه تلویزیون منافذ و سوراخ‌هایی داشته باشند، بهترین فرصت برای ورود گرد و خاک، مو و ذرات ریز به داخل هستند. این گرد و خاک کیفیت تصویر را پائین آورده و گاهی باعث ایجاد خطوط افقی روی صفحه تلویزیون می‌شود.

شل شدن اتصالات و سیم‌ها دلیل خطوط روی صفحه تلویزیون

شل شدن اتصالات تلویزیون موقتاً خطوطی روی صفحه نمایش ایجاد می‌کند. بنابراین از سالم بودن سیم‌ها و نداشتن اتصالی و محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

نکته: مخصوصاً شل شدن اتصال بین صفحه نمایش تلویزیون با برد اصلی باعث ایجاد خطوط افقی می‌شود.

خراب شدن آی‌سی گیت درایور عامل ایجاد خطوط صفحه نمایش تلویزیون

خراب شدن آی‌سی گیت درایور عامل ایجاد خطوط صفحه نمایش تلویزیون

خراب شدن و آسیب دیدن الکترودهای آی‌سی گیت درایور باعث به وجود آمدن خطوط افقی روی صفحه تلویزیون می‌شود. گاهی ارتباط بین این درایور و ترانزیستور فیلم نازک TFT به پنل صفحه نمایش تلویزیون قطع می‌شود. خراب شدن COF هم می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. در این موارد بهتر است کابل‌های کوچک روی برد پنل را بررسی کنید.

نکته: COF قطعه‌ سخت‌افزاری فلت و رابطه بین برد پردازنده تصویر و صفحه نمایش تلویزیون است.

خراب شدن پنل LCD دلیل خطوط افقی صفحه تلویزیون

این یکی از معمول‌ترین دلایل وجود خطوط افقی روی صفحه تلویزیون است. اتصال شل پنل با درایو هم این مشکل را به وجود می‌آورد. ازآنجایی‌که پنل LCD یا LED به‌صورت سری به برد وصل می‌شوند، احتمال از دست رفتن کامل این ارتباط وجود دارد. بنابراین خطوط آزاردهنده‌ای بر روی صفحه نمایش تلویزیون ظاهر می‌شوند.

پارازیت‌ها از عوامل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

پارازیت به‌معنای مداخله است. یعنی هر عاملی که در دریافت تصویر و نمایش درست آن اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال ممکن است از فرستنده باشد یا از خراب شدن برخی قطعات مثل دیمر. با توجه به این‌که پیدا کردن منبع اختلال کار آسانی نیست، تلویزیون را یک‌بار خاموش و روشن کنید. معمولاً مشکل برطرف می‌شود.

تذکر: اگر از گیرنده دیجیتال (ست تاپ باکس) یا منابع غیریکپارچه استفاده می‌کنید، بررسی کنید که سیم HDMI به‌درستی از هر دو طرف متصل شده باشد.

اتصال دستگاه‌های خارجی عامل خطوط روی صفحه نمایش تلویزیون

اگر یک پورت یا دستگاه خارجی به تلویزیون شما متصل است، باید اتصالات و تنظیمات فرمت تصویر آن مانند تناسب ابعادی، رزولوشن یا وضوح تصویر و فرکانس‌های اسکن را بررسی کنید تا با تنظیمات تلویزیون شما همراه باشند.

تذکر: برای تنظیمات و ریست کردن احتمالی تلویزیون، حتما اول دفترچه‌ راهنمای آن را مطالعه کنید.

خراب شدن برد تیکان دلیل خطوط روی صفحه تلویزیون 

خراب شدن برد تیکان دلیل خطوط روی صفحه تلویزیون

اگر شاهد خطوط افقی رنگی روی صفحه تلویزیون خود بودید، احتمالاً برد تیکان تلویزیون شما خراب‌شده است. شل شدن یا خرابی سیم‌های متصل به این برد باعث خرابی تصویر و ایجاد خطوط می‌شود. خراب شدن برد تیکان علاوه‌بر ایجاد خطوط روی صفحه نمایش، باعث قطع شدن تصویر، از هم پاشیدن رنگ‌های تصویر، سفید شدن تصویر یا حتی دوتایی شدن آن‌هم می‌شود.

نکته: برد تیکان T-con وظیفه‌ی پردازش اطلاعات تصویر را برعهده دارد و مستقیم با پنل تلویزیون در ارتباط است.

تذکر: برد تیکان یکی از قطعات حساس تلویزیون است. پس تعمیر آن را به یک فرد ماهر بسپارید.

سوختن پیکسل‌ها از عوامل ایجاد خطوط روی صفحه نمایش تلویزیون

سوختن پیکسل اتفاق نادری است اما استفاده نادرست از تلویزیون، نقص فنی یا نوسانات برق می‌تواند باعث سوختن پیکسل‌ها شود و ایجاد خطوط افقی روی صفحه تلویزیون کند. این مشکل تلویزیون باید به‌سرعت برطرف شود چون ممکن است این خطوط بیشتر شده و کل صفحه تلویزیون را فرا بگیرند و مجبور شوید صفحه تلویزیون خود را کاملاً تعویض کنید که هزینه بسیار بالایی برایتان خواهد داشت.

خراب شدن خازن و مقاومت دلیل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

خراب شدن خازن و مقاومت دلیل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون

وظیفه این دو قطعه‌ کوچک کنترل جریان ورود برق به تلویزیون است. استفاده بیش‌ازحد از تلویزیون و نوسان برق می‌تواند این قطعات را خراب کرده و باعث ایجاد خطوط افقی روی صفحه تلویزیون شود.

تذکر: حتما از یک محافظ برق برای تلویزیون خود استفاده کنید. نوسان برق ضمن خراب کردن خازن و مقاومت می‌تواند به قطعات دیگر هم آسیب برساند.

ضربه عامل ایجاد خطوط روی صفحه تلویزیون   

تلویزیون شدیداً نسبت‌به ضربه حساس است. ضربه زدن به این دستگاه به قطعات داخلی و پیکسل‌های تصویر آسیب می‌رساند. بنابراین کیفیت تصویر مختل شده و خطوط افقی روی آن می‌افتد که به‌مرور زمان بیشتر شده و کل تصویر را می‌پوشاند. بنابراین به‌سرعت درصدد تعمیر تلویزیون پس‌ از وارد شدن ضربه به آن باشید.

خطر: حداکثر زمان استفاده پی‌درپی از تلویزیون ۱۲ ساعت است. استفاده بیشتر از ۱۲ ساعت باعث داغ شدن قطعات داخلی و بروز مشکلات متعدد از جمله خط افتادن روی صفحه تلویزیون می‌شود.

نحوه تعمیر خطوط افقی روی صفحه تلویزیون

اولین قدم برای از بین بردن خطوط افقی روی صفحه تلویزیون درک وسعت آسیب به‌وجودآمده است. صفحه نمایش تلویزیون به یک برد متصل است که پیکسل‌های تصویر را کنترل می‌کند. به‌منظور عیب‌یابی این مشکل تلویزیون موارد زیر را انجام دهید:

  • تلویزیون را ریستارت کنید تا مطمئن شوید خطوط موقتی هستند یا دائمی.
  • از محکم بودن اتصال بین پنل و برد تلویزیون مطمئن شوید.
  • برد تیکان را در داخل تلویزیون بررسی کنید.
  • به‌آرامی به پشت تلویزیون ضربه بزنید تا سیم‌های شل مشخص شوند و اگر گرد و خاکی وجود دارد، از بین بروند.
  • دفترچه راهنمای تلویزیون را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ‌یک از قطعات سخت‌افزاری مشکلی ندارند.

تذکر: یادتان باشد تلویزیون یک وسیله الکترونیکی حساس است. پس مراقب باشید حین عیب‌یابی تلویزیون، به صفحه نمایش و سایر قطعات آن آسیب نرسانید.

اگر بعد از خاموش و روشن کردن تلویزیون، هنوز هم خطوط افقی روی صفحه نمایش وجود دارند، باید بررسی‌های خود را عمیق‌تر کنید. برای این منظور، تلویزیون را از برق بکشید، چند پیچ‌گوشتی استاندارد بردارید و کار را شروع کنید:

  1. تلویزیون را روی یک سطح صاف بخوابانید.
  2. تمام پیچ‌ها را باز کنید و پنل پشت تلویزیون را درآورید.
  3. کابلی را که از صفحه نمایش به برد می‌رسد دنبال کنید.
  4. کابل را محکم کرده، اتصالات را تمیز کنید و دوباره کابل را وصل کنید.
  5. پنل پشت را سر جای خود قرار دهید. تلویزیون را روشن کنید. اگر هنوز هم خطوط روی صفحه وجود دارند، یک مشکل سخت‌افزاری به‌وجودآمده است.
  6. تمام عواملی را که در قسمت قبل در مورد دلایل خطوط افقی روی صفحه نمایش توضیح دادیم بررسی و در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید. 

آنچه در این مقاله برایتان آوردیم، رفع مشکل خطوط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون به‌طورخلاصه بود. اگر خواهان اطلاعات بیشتری درمورد تلویزیون و تعمیر آن هستید، دوره آموزش تلویزیون و مانیتور را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد قطعات مختلف تلویزیون، نصب و راه‌اندازی، تعویض و تست قطعات، عیب‌یابی و تعمیر آن را در اختیارتان قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار تلویزیون تبدیل شوید.