۱۲ دلیل خاموش شدن پکیج دیواری

سه شنبه, 03 خرداد 1401
1203

خاموش شدن پکیج دیواری یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت چون آسایش و راحتی شما را مخصوصاً در فصل زمستان سلب می‌کند. ما در اینجا قصد داریم به ۱۲ دلیل اصلی بروز این مشکل و نحوه برطرف کردن آن بپردازیم. ولی اگر از قبل مقاله مربوط به اجزا و قطعات پکیج دیواری و کاربرد آنها را مطالعه کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در حل مشکل خاموش شدن پکیج دیواریتان همراهی کنید.

چرخه کوتاه یا short cycling عامل خاموش شدن پکیج دیواری

یک  منبع کوچک آب در داخل مبدل حرارتی پکیج دیواری قرار دارد که مدام گرم می‌شود تا پکیج بتواند آب گرم مصرفی خانه را تأمین کند. وقتی این آب رو به سردی می‌رود، ترموستات داخلی پکیج در دمای خاصی آب را دوباره گرم و وقتی آب به دمای مناسب رسید، خاموش می‌شود. هر چه این چرخه کوتاه‌تر باشد، پکیج دفعات بیشتری روشن و خاموش می‌شود و هر بار برای گرم کردن آب سوخت مصرف کرده و مبدل حرارتی فرسوده‌تر می‌شود.

یکی از دلایل اصلی چرخه کوتاه گرمایش که از عوامل اصلی خاموش شدن مداوم پکیج است، اندازه بیش‌از حد بزرگ پکیج برای محیط خانه شماست. یعنی قدرت و ظرفیت پکیج شما بالاتر از حد نیاز است که باعث ایجاد چرخه کوتاه می‌شود.

تذکر: پکیج‌های دیواری جدید ۹۰ درصد کارآمد هستند. بنابراین نیازی نیست پکیج با ظرفیت بسیار بالا خریداری کنید. با اینکار درواقع ۳۰ درصد از کارایی پکیجتان را کم می‌کنید.

خراب شدن شیر کنترل دما باعث خاموش شدن پکیج دیواری

اگر شیر کنترل دما یا TCV پکیج دیواری شما خراب باشد، بدین معناست که دمای آب پکیج تنظیم‌شده نیست. بنابراین ممکن است دمای پکیج بیش‌از حد بالا رود و باعث نشتی سیستم شود. دراین‌صورت پکیج خودبه‌خود خاموش می‌شود تا از خود در برابر دمای بالا محفاظت کند.

نکته: ممکن است مشکل از یک شیر دیگر باشد. بسته بودن شیر ورود آب به پکیج هم باعث می‌شود پکیج خودبه‌خود خاموش شود.

فشار کم ‌آب از دلایل خاموش شدن پکیج دیواری

فشار کم ‌آب از دلایل خاموش شدن پکیج دیواری

فشار آب مناسب برای پکیج دیواری حدود ۱.۵ بار است که بر روی فشارسنج پکیج قابل‌مشاهده است. نشتی پکیج دیواری که در مقاله دیگری به آن پرداخته‌ایم می‌تواند فشار آب را پایین بیاورد و باعث خاموش شدن پکیج شود. این نشتی می‌تواند از رادیاتورها، لوله‌ها یا از زیر پکیج باشد. نشتی را برطرف کرده، فشار آب پکیج را بالا ببرید و دوباره آن را روشن کنید.

نکته: اگر فکر می‌کنید هوای اضافی در سیستم پکیج شما محبوس شده‌است، باید رادیاتورها را هواگیری کنید. این هوای اضافی مانع جریان آب در پکیج شده و آن را خاموش می‌کند.

در مورد دلایل فشار بالا و فشار پایین پکیج دیواری و نحوه برطرف کردن این مشکلات در مقاله‌های دیگری صحبت کرده‌ایم که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.

خراب شدن یا فرسودگی مبدل حرارتی از عوامل خاموش شدن پکیج دیواری

اگر مبدل حرارتی پکیج دیواری شما ترک‌خورده و خراب‌شده یا اگر عمر پکیج شما بالاتر از ۷ سال است، بهتر است به‌جای تعمیر یا تعویض مبدل حرارتی، کل پکیج را عوض کنید. مبدل یکی از گرانقیمت‌ترین بخش‌های پکیج است و تعمیر یا تعویض آن ارزش هزینه کردن را ندارد.

خراب شدن ترموستات باعث خاموش شدن پکیج دیواری

خراب شدن ترموستات باعث خاموش شدن پکیج دیواری

همان‌طور که در بخش چرخه کوتاه توضیح دادیم، ترموستات دمای پکیج را کنترل می‌کند و اگر دما از سطحی که شما تنظیم کرده‌اید پایین‌تر بیاید، روشن می‌شود تا پکیج دما را بالا ببرد. پس اگر ترموستات خراب باشد، نمی‌تواند دما را خوب اندازه‌گیری کند و باعث می‌شود پکیج شما بدون دلیل و به‌اشتباه خاموش و روشن شود.

تذکر: اگر ترموستات پکیج شما از مدل‌های قدیمی‌ است، بهتر است آن را با یک مدل بدون سیم و هوشمند جایگزین کنید.

خراب شدن پمپ آب و تأثیر آن در خاموش شدن پکیج دیواری

خراب شدن پمپ آب و تأثیر آن در خاموش شدن پکیج دیواری

هر عاملی که گردش آب در سیستم پکیج را مختل کند، باعث عملکرد بد و خاموش شدن پکیج می‌شود. خراب شدن پمپ آب یکی از این عوامل است. یک پمپ خراب نمی‌تواند آب را به‌درستی در سرتاسر سیستم به گردش در بیاورد. بنابراین پکیج از خودش در برابر داغ شدن بیش‌ازحد و جوش آوردن محافظت کرده و خاموش می‌شود.

پایین بودن فشار گاز دلیل خاموش شدن پکیج دیواری

فشار پایین گاز نمی‌تواند مشعل پکیج را روشن نگه دارد، بنابراین باعث خاموش شدن پکیج می‌شود. سایر وسایل گازسوز خانه را بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل از فشار کل ساختمان است یا فشار گاز ورودی به پکیج پایین آمده‌است.

یخ زدن لوله چگالش باعث خاموش شدن پکیج دیواری

لوله چگالش یک لوله کوچک است که آب اسیدی را از پکیج خارج می‌کند. آب موجود در این لوله در تماس با هوای سرد بیرون یخ می‌زند. دراین‌صورت آب اسیدی به‌خاطر مسدود شدن لوله جایی برای بیرون رفتن ندارد و به داخل پکیج بازمی‌گردد. پکیج در این شرایط خاموش می‌شود تا از خودش محافظت کرده باشد. این مشکل پکیج به‌صورت یک کد خطا یا در برخی پکیج‌ها از طریق روشن‌شدن چراغ‌های پکیج نشان داده می‌شود. یخ لوله را با استفاده از آب گرم آب کرده و پکیج خود را ریست کنید.

نکته: یکی از نشانه‌های یخ زدن لوله چگالش شنیدن صدای قُل‌قُل و جوشیدن از پکیج است. یخ لوله را با استفاده از آب گرم آب کرده و پکیج خود را ریست کنید.

عدم تخلیه درست دود عامل خاموش شدن پکیج دیواری

نصب نادرست دودکش، عدم رعایت ارتفاع مناسب و خرابی یا گرفتگی فن پکیج مانع تخلیه درست دود شده و کارایی پکیج را پایین می‌آورد. بنابراین پکیج دیواری خودبه‌خود خاموش می‌شود.

نکته: فاصله بین کلاهک دودکش تا محل نصب پکیج احتراق باز (بدون فن) باید حداقل ۴ متر و قطر لوله هم حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد.

خطر: دودکش پکیج دیواری باید مستقل و فقط مخصوص به‌همین یک دستگاه باشد. از دودکش مشترک استفاده نکنید.

گرفتگی مدار گرمایش دلیل خاموش شدن پکیج دیواری

گرفتگی لوله‌های پکیج مانند خرابی پمپ و وجود هوا در سیستم مانع گردش درست آب در پکیج دیواری می‌شود. هر گونه اختلال در حرکت آب در مدار گرمایش عامل خاموش شدن پکیج دیواری است. یکی از مهم‌ترین دلایل این گرفتگی جمع شدن رسوبات و چاره آن فقط رسوب‌زدایی پکیج است.

خراب شدن الکترود یون عامل خاموش شدن پکیج دیواری

خراب شدن الکترود یون عامل خاموش شدن پکیج دیواری

وظیفه این قطعه تشخیص شعله پکیج است. اگر به‌خاطر خرابی الکترود یون شعله به‌درستی تشخیص داده نشود، پکیج خاموش می‌شود.

خرابی برد کنترل عامل اصلی خاموش شدن پکیج دیواری

برد کنترل در هر دستگاهی مغز متفکر آن دستگاه است. در مورد پکیج هم اگر برد کنترل خراب‌شده باشد، تنظیم دستگاه برهم ریخته و پکیج دیواری خاموش می‌شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل هم تعویض برد کنترل است.

دلایلی که به آنها پرداختیم، ۱۲ علت خاموش شدن خودبه‌خود پکیج دیواری هستند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد این دستگاه پیچیده به دست آورید، دوره آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، سرویس و نگهداری و تعمیر و عیب‌یابی پکیج را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار متخصص تبدیل شوید.