آموزش نصب کولر گازی اسپلیت در ۱۵ مرحله

جمعه, 01 اسفند 1399
1360

در این مقاله به آموزش نصب کولر گازی اسپلیت و نکات نصب می‌پردازیم.کولر گازی اسپلیت بهترین گزینه برای خنک کردن فضای زندگی یا محل کار شما در فصل تابستان است. این نوع کولرهای گازی سر و صدای کمتری دارند و نصب آنها آسان‌تر است و از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه هستند. قبلا ابزارهای مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی را معرفی کرده‌ایم و در این مقاله آموزش نصب کولر گازی اسپلیت را مرحله به مرحله ارائه می‌دهیم. تنها کاری که باید انجام داد نصب یونیت داخلی در فضای داخل، نصب یونیت خارجی در فضای خارج و متصل کردن این دو از طریق لوله‌ها و کابل‌های برق است.

 ممکن است ویژگی‌های هر کولر گازی با توجه به کارخانه سازنده آن متفاوت باشد. در این مقاله آموزش نصب کولر گازی طی ۱۵ مرحله ارائه شده است که در تمام انواع کولرها مشترک هستند.

آموزش نصب یونیت داخلی کولر گازی

1- برای نصب یونیت داخلی یک دیوار خالی را در اتاق خود در نظر بگیرید. باید سوراخی در دیوار ایجاد کنید که بتوان از طریق آن لوله‌کشی یونیت داخلی به خارجی را انجام داد. پس دیوار را با درنظر گرفتن شرایط لوله‌کشی و سیم‌کشی انتخاب کنید. یونیت را با فاصله تقریبی 2.15 متری از کف زمین نصب کنید. از هر طرف (دیوارهای کناری و سقف) باید حداقل ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر فضا برای سرویس وجود داشته باشد و بهتر است نسبت به دو طرف دیوار در وسط قرار گیرد.

نصب یونیت داخلی

نکته: مکانی که برای نصب یونیت داخلی انتخاب می‌کنید باید مرکزیت داشته باشد تا هوای خنک به‌راحتی در سراسر خانه جریان یابد.

تذکر: محل نصب نباید در برابر تابش مستقیم نور خورشید و نزدیک به منابع گرمایشی باشد.

2- صفحه نصب را بر روی دیوار نصب کنید. برای نصب صفحه نگهدارنده، اول آن را روی دیوار نگه دارید و با مداد جای پیچ‌ وسطی را مشخص کنید. پایه را بردارید. سوراخ‌ را با دریل ایجاد کنید و بعد صفحه را با پیچ روی همان سوراخ موقتاً ببندید. با کمک یک تراز آن را به‌صورت کاملا افقی تنظیم و سپس بقیه سوراخ‌ها را با مارکر روی دیوار علامت بزنید. بعد صفحه را باز کنید. بقیه سوراخ‌ها را با کمک دریل روی دیوار ایجاد و سپس صفحه نصب را مجدداً با پیچ در جای خود بر روی دیوار محکم کنید و با استفاده از ابزار تراز، مطمئن شوید صفحه نصب، هم به صورت افقی و هم عمودی صاف است.

صفحه نصب

3- یک سوراخ به قطر حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر (76 میلی‌متر) در داخل دیوار برای عبور لوله تخلیه و سایر لوله‌ها و کابل‌ها ایجاد کنید. بهتر است این سوراخ کمی به سمت پایین شیب داشته باشد تا از روند درست تخلیه آب مطمئن شوید.

how to install a split ac system in 15 stages

تذکر: قبل از سوراخ کردن دقت کنید لوله یا سیم دیگری در دیوار وجود نداشته باشد.

4- اتصالات برق یونیت داخلی را چک کنید. پنل جلوی یونیت داخلی را بردارید. درپوش جعبه برق را باز کنید و مطمئن شوید سیم‌ها به سر ترمینال‌ها متصل هستند و سیم‌کشی مطابق با نقشه سیم‌کشی یونیت انجام شده است.

how to install a split ac system in 15 stages

5- لوله‌ها و کابل‌ها را از داخل سوراخ دیوار رد و آنها را به یونیت داخلی وصل کنید. لوله‌های مسی، کابل برق و لوله تخلیه را با نوار پرایمر در کنار هم محکم کنید. لوله تخلیه را پایین‌تر قرار دهید تا از جریان آزاد آب مطمئن شوید. لوله‌ها و کابل‌ها را از سوراخ دیوار رد کرده و طبق دستورالعمل دستگاه به نقاط مشخص بر روی یونیت داخلی متصل کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

تذکر: تا حد امکان از خم کردن لوله‌ها و کابل‌ها خودداری کنید تا عملکرد خوب دستگاه تضمین شود.

تذکر: مطمئن شوید لوله تخلیه، آب حاصل از عملکرد کولر گازی را به مکان مناسبی هدایت می‌کند. حتما دفترچه راهنمای دستگاه را در این مورد مطالعه کنید.

6- یونیت داخلی را به صفحه نصب متصل کنید. آخرین مرحله از آموزش نصب یونیت داخلی کولر گازی، قرار دادن یونیت داخلی بر روی صفحه نصب است. اول محل قرارگیری روی یونیت داخلی را با مکان‌های مشخص شده آن بر روی زبانه‌های صفحه نصب هم‌راستا و یونیت را بر روی آنها آویزان کنید. حالا با یک فشار آهسته بر روی پنل، آن را در جای خود محکم کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

آموزش نصب یونیت خارجی کولر گازی

1- یونیت خارجی را در محلی به دور از رفت و آمد، گرد و خاک و گرمای زیاد و در جایی که بیشترین سایه را دارد نصب کنید. سوراخی را که از داخل، کنار صفحه نصب یونیت داخلی ایجاد کرده بودید پیدا کرده و یونیت را در فاصله مناسبی از آن نصب کنید تا لوله‌ها و کابل‌ها به‌راحتی متصل شوند. حداقل ۳۰ سانتیمتر در هر طرف یونیت باید فضای آزاد وجود داشته باشد و از سمت دمنده آن تا 2 متر هیچ مانعی نباشد.

2- یک صفحه بتنی روی زمین در زیر یونیت خارجی قرار دهید. یونیت خارجی را مستقیم روی زمین نصب نکنید. می‌توانید از پایه‌های مخصوص یونیت خارجی استفاده کنید. این یونیت وزن زیادی دارد و امکان جابه‌جا شدن آن روی خاک یا سنگ هست. پس حتما آن را روی یک صفحه بتنی یا پایه قرار دهید. این صفحه را در محل نصب قرار داده و از صاف بودن آن مطمئن شوید.

how to install a split ac system in 15 stages

تذکر: ارتفاع پایه بتنی باید آن قدر باشد که بتواند یونیت خارجی را از آبگرفتگی‌های احتمالی هنگام بارندگی حفظ کند.

3- یونیت خارجی را بر روی پایه محکم کنید. یک محافظ لاستیکی روی پایه بتنی قرار دهید تا ارتعاش را به حداقل برساند. سپس یونیت را روی این محافظ نصب و با پیچ محکم کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

نکته: اگر یونیت خارجی را روی در دیوار نصب می‌کنید، مطمئن شوید تخلیه آب از دستگاه به خاطر عملکرد یخ‌زدایی یونیت خارجی، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورت لزوم از لوله تخلیه مخصوص استفاده کنید. همچنین از استحکام دیوار جهت تحمل وزن یونیت خارجی کاملا مطمئن شوید.

4- سیم‌کشی برق یونیت خارجی را چک کنید. درپوش جعبه برق یونیت خارجی را بردارید. با توجه به نقشه سیم‌کشی یونیت، از اتصال درست سیم‌ها مطمئن شوید.

how to install a split ac system in 15 stages

5- لوله‌ها و کابل‌ها را به یونیت خارجی متصل کنید. لوله‌های مسی که از یونیت داخلی می‌آیند را به شیرهای سرویس یونیت خارجی وصل کنید. کابل برقی که از یونیت داخلی آمده است را هم متصل کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

تکمیل آموزش نصب کولر گازی اسپلیت

1- هوا و رطوبت اضافی را از سیکل تبرید خارج کنید. درپوش شیرهای دوراهه و سه‌راهه و شیر سرویس را بردارید و شلنگ پمپ وکیوم را توسط گیج آبی رنگ منیفولد به شیر سرویس شریدر کولر وصل کنید. پمپ وکیوم را روشن کنید تا فشار داخل لوله‌ها و یونیت داخلی به 500 میکرون (500 میکرومتر ستون جیوه) خلأ مطلق یا منفی 29.9 اینچ جیوه نسبی برسد. (برای اطمینان بیشتر بهتر است از گیج وکیوم نیز استفاده نمایید). شیرمنیفولد فشار پایین را ببندید و پمپ وکیوم را خاموش کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

تذکر: همه شیرها و اتصالات را قبل از وکیوم به خاطر وجود نشتی چک کنید بعد عملیات وکیوم را انجام دهید و بعد از انجام وکیوم نیز کمی منتظر بمانید و مطمئن شوید که مقدار فشار برگشت نمی‌کند. بعد پمپ وکیوم را از گیج منیفولد جدا و شیرهای سرویس دوراهی و سه‌راهی کولر را توسط آچار آلن باز کنید.

2- لوله‌ها را با بست به دیوار چفت کنید. برای اطمینان از اینکه لوله‌ها و کابل‌ها ثابت هستند و جدا نمی‌شوند، آنها را با استفاده از بست به دیوار خارجی محکم کنید.

how to install a split ac system in 15 stages

3- سوراخ روی دیوار را با فوم پلی یورتان عایق کنید. این فوم را در داخل سوراخی که لوله‌ها و کابل‌ها از آن رد شده‌اند، اسپری کنید. مطمئن شوید که سوراخ کاملا عایق شده تا جلوی عبور هوای گرم و حشرات گرفته شود.

how to install a split ac system in 15 stages

تذکر: قبل از روشن کردن کولر گازی، صبر کنید تا فوم خشک شود.

4- دستگاه کولر گازی خود را روشن کنید و از باد خنک آن لذت ببرید. تنها کاری که باقی مانده این است که یونیت داخلی دستگاه کولر گازی را روشن کنید. فقط یک تا دو دقیقه طول می‌کشد تا هوای خنک وارد اتاق شما شود. بعد از اطمینان از عملکرد دستگاه شیلنگ آبی گیج منیفود را از شیر سرویس شریدر کولر جدا کنید و تمامی درپوش‌های شیرهای سرویس را محکم در جاهای خود ببندید.

how to install a split ac system in 15 stages

ما در اینجا آموزش نصب کولر گازی را در ۱۵ مرحله به صورت مختصر بیان کردیم. تمام اطلاعاتی که ارائه شد، به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید با تجربه ما در سامانه رهجو رسیده است. اگر به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در این مورد نیاز دارید، حتماً فیلم‌ آموزش کولر گازی در سامانه رهجو را تهیه کنید. متخصصین ما در این فیلم‌ها شما را با جزئی‌ترین آموزش‌ها در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی و همچنین اجزا و قطعات و ابزارهای مورد نیاز آشنا می‌کنند.