اصول برش سنگ‌های اسلب

سه شنبه, 30 آذر 1400
919

تولیدکنندگان سنگ از ماشین‌آلات بسیاری برای برش سنگ‌های اسلب استفاده می‌کنند. بیشتر فرایند برش سنگ بدون توجه به دستگاهی که برای برش استفاده می‌شود، مشابه است. البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد. در این مقاله قرار است نگاهی بیندازیم به نکات برش برخی سنگ‌های اسلب طبیعی و مهندسی شده. همچنین به تمام جوانب مشترک برش انواع سنگ‌ها اشاره می‌کنیم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ‌ها و نحوه تاثیرگذاری این ویژگی‌ها بر فرآیند برش سنگ را هم توضیح می‌دهیم.

برش سنگ‌های اسلب طبیعی

برش سنگ‌های اسلب طبیعی

قبل‌از این‌که به نحوه برش سنگ‌های اسلب طبیعی بپردازیم، باید بدانیم منظورمان از سنگ طبیعی چیست. سنگ طبیعی سنگ‌هایی نیستند که حاوی مواد معدنی طبیعی باشند، این عبارت به سنگ‌های اسلبی اطلاق می‌شود که مستقیماً از زمین استخراج‌شده و بدون هیچ مهندسی خاصی تکه‌تکه شده و به اسلب تبدیل می‌شوند.

سنگ‌های اسلب طبیعی از نظر سختی و ترکیب با هم تفاوت دارند. بنابراین برش آنها تا حدی با هم فرق می‌کند. سختی و ترکیب سنگ بر انتخاب تجهیزات و روند برش سنگ تاثیر می‌گذارد. مراحل اصلی برش سنگ‌های طبیعی عبارت‌اند از:

  1. انتخاب تیغه الماس مناسب برای برش سنگ موردنظر
  2. آماده کردن اره برای برش سنگ اسلب
  3. اندازه‌گیری سنگ یا آماده کردن قالب‌ها برای برش
  4. باز کردن آب مورداستفاده برای خنک کردن سنگ و تیغه
  5. برش سنگ طبق طرح‌های تعیین‌شده برای اره و سنگ

 

خطر: علاوه‌بر برش مناسب سنگ طبق طرح تعیین‌شده، باید مطمئن شوید اره در شرایط خوبی برای برش قرار دارد. بنابراین آن را به‌طور منظم بررسی کرده و تمام مشکلاتی را که ممکن است باعث خطر یا صدمه به شما شود در نظر بگیرید.

حالا به چند نکته در مورد برش سه سنگ اسلب طبیعی مرمر، گرانیت و کوارتزیت اشاره می‌کنیم:

برش سنگ اسلب طبیعی مرمر

با توجه به این‌که مرمر یک سنگ نرم است، در صورت نداشتن تیغه مناسب و آب کافی، برای برش آن با مشکل مواجه می‌شوید. هنگام برش مرمر خرده‌سنگ و ضایعات بسیاری در محل برش ایجاد می‌شود که در صورت نبود آب کافی، برش سنگ را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین استفاده از یک تیغه مناسب که مخصوص برش سنگ مرمر باشد، کلید رسیدن به یک نتیجه دلخواه است.

برش سنگ اسلب طبیعی گرانیت

برش سنگ گرانیت به‌خاطر سختی آن تفاوت بسیاری با برش سنگ‌های آهکی مثل مرمر یا تراورتن و عقیق دارد.

تیغه‌های برش گرانیت باید طوری طراحی‌شده باشند که هنگام برش به‌طور یکنواخت ساییده شوند تا بهترین نتیجه را دهند. به‌علاوه، شما نیاز به یک اره سنگ‌بری دارید که مجهز به تیغه گرانیت مناسب باشد. اگر تجهیزات درست در اختیار داشته باشید، نتیجه مطلوب را بدست می‌آورید.

برش سنگ اسلب طبیعی کوارتزیت

کوارتزیت از گرانیت هم سخت‌تر است، بنابراین برای برش آن باید از تیغه الماس مخصوص سنگ‌های سخت استفاده کنید.

برش سنگ‌های اسلب مهندسی شده

برش سنگ‌های اسلب مهندسی شده

شاید به‌نظر برسد برش سنگ‌های مهندسی شده تفاوتی با سنگ‌های طبیعی ندارد، ولی بهتر است بدانید برش برخی از سنگ‌های مهندسی شده حتی بیشتر از سنگ‌های طبیعی طول می‌کشد و احتمالاً باید ماشین‌آلات خاصی را فقط به این سنگ‌ها اختصاص دهید. در اینجا به جزئیات این مساله می‌پردازیم و سنگ‌هایی را معرفی می‌کنیم که درست مانند گرانیت تولید شده‌اند.

برش سنگ اسلب کوارتز

کوارتز از جهات زیادی درست مانند گرانیت برش داده می‌شود چون سختی آن درست مانند گرانیت است. درواقع سختی سنگ اسلب کوارتز در مقیاس موس برابر با ۷ است، یعنی به‌اندازه‌ انواع سخت‌تر گرانیت با سختی بین ۶٫۵ تا ۷.

تذکر: توجه کنید که ترکیب سنگ کوارتز متفاوت با سنگ‌های طبیعی است. درست است که مواد طبیعی هم در آن وجود دارند، ولی حاوی مقدار زیادی هم رزین است که بر نحوه برش سنگ تاثیر می‌گذارد.

 رزین استفاده‌شده در کوارتز نمی‌تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند، پس در کل زمان برش سنگ کوارتز باید دمای سنگ و تیغه را پایین نگه دارید. در غیر این صورت دمای بالا باعث تغییر رنگ سنگ کوارتز می‌شود. استفاده از تیغه‌ای که باعث تحلیل گرما می‌شود یا خنک نگه‌داشتن سنگ و تیغه با آب می‌تواند راهکار خوبی برای برش سنگ اسلب کوارتز باشد.  

برش سنگ اسلب سرامیک پورسلین 

این سنگ مهندسی شده هم بسیار سخت است، حتی سخت‌تر از گرانیت و کوارتز. بنابراین برش این نوع از سنگ‌های اسلب وقت زیادی می‌برد. برش سنگ سرامیک پورسلین تقریباً سه‌برابر برش یک سنگ اسلب طبیعی زمان می‌برد.

تذکر: اگر از تیغه مناسب سنگ سرامیک پورسلین استفاده نشود، احتمال خرد شدن آن بالا می‌رود.

یکی از بهترین تیغه‌ها برای برش پورسلین اره‌های دیسکی هستند. با توجه به این ‌که این تیغه‌ها بخش بخش نیستند، لبه تیغه همواره در تماس مستقیم با سنگ است و بخش‌های مختلف تیغه با لبه‌های سنگ برخورد نمی‌کنند. بنابراین یک سطح برش صاف خواهید داشت.

برش سنگ اسلب لاپیتک

وقتی یک سنگ مهندسی شده‌ سخت مثل سنگ‌های متراکم لاپیتک را برش می‌دهید، باید از تیغه‌ای استفاده کنید که سنگ را خرد نکند.

همان‌طور که مشاهده کردید، تیغه‌های مختلفی برای برش سنگ‌ها با ترکیبات و سختی مختلف وجود دارند. با مشاهده فیلم آموزش فرآوری سنگ در سامانه رهجو با اصول برش سنگ‌های سخت و نرم از نزدیک آشنا خواهید شد. در این دوره، آموزش عملیات برش سنگ‌های سخت توسط دستگاه مدرن مولتی‌وایر و همچنین برش سنگ‌های نرم توسط اره‌بر را یاد می‌گیرید.