آموزش دلایل بالا رفتن فشار پکیج دیواری و راه حل آن

دوشنبه, 17 خرداد 1400
1177

بالا و پایین رفتن فشار پکیج مسئله‌ای است که نباید نادیده گرفته شود و کنترل فشار پکیج اهمیت زیادی دارد. همانطور که می‌دانید وظیفه پکیج دیواری گرم کردن آب برای رادیاتورها و شیرهای آب خانه شماست. بالا رفتن دمای آب باعث انبساط آن می‌شود، به همین دلیل است که فشار پکیج در زمان روشن و خاموش بودن آن متفاوت است. شیر اطمینان که به آن رلیف والو یا سیفتی والو هم می‌گویند با آزاد کردن اتوماتیک فشار اضافی از سیستم، فشار دستگاه شما را کنترل می‌کند.

 وقتی در مورد فشار پکیج دیواری صحبت می‌کنیم، منظورمان تعادل بین آب و هوا در سیستم است که اگر درست نباشد، آب به‌درستی در لوله‌ها جریان پیدا نمی‌کند. این تعادل توسط منبع انبساط کنترل می‌شود. وجود هوای کم و ناکافی در منبع انبساط باعث بالا رفتن فشار پکیج و خروج آب از شیر اطمینان می‌شود. هوای بسیار زیاد هم فشار پکیج را بالا برده و باز هم باعث خارج شدن آب از شیر اطمینان می‌شود. بنابراین دلیل فشار بالای پکیج باید به‌درستی مشخص شود.

نکته: مطالعه مقاله آشنایی با قطعات پکیج دیواری به شما در عیب‌یابی مشکل دستگاهتان کمک می‌کند.

فشار مناسب پکیج دیواری چقدر است؟

برای تشخیص فشار پکیج دیواری به گیج روی بدنه آن نگاه کنید. یک صفحه مانند صفحه ساعت که از ۰ تا ۴ یا ۵ درجه‌بندی شده است.

 فشار مناسب پکیج دیواری شما معمولاً با رنگ سبز بر روی گیج نشان داده شده است. اگر عقربه این فشارسنج روی محدوده سبز رنگ که معمولاً بین ۱ تا ۱.۵ بار است، قرار داشته باشد، یعنی فشار دستگاه مناسب است. اگر به محدوده قرمز اشاره کند، یعنی فشار پکیج بالاست.

 بیشتر تولید کنندگان فشار مناسب پکیج را در حالت گرمایش یعنی فصول سرد سال ۱ تا ۱.۵ بار توصیه می‌کنند. وقتی پکیج خاموش است و از آن فقط برای آب گرم شیرها استفاده می‌شود، فشار بین ۰.۵ تا 1 بار هم رقم مناسبی است و باعث نگرانی نیست.

فشار مناسب پکیج دیواری چقدر است؟

تذکر: حتماً دفترچه راهنمای پکیج دیواری خود را مطالعه کنید تا با فشار مناسب هر برند خاص آشنا شوید.

چرا فشار پکیج دیواری بالاست؟

پر شدن بیش از حد آب در پکیج دیواری

 اگر به تازگی پکیج‌دیواری شما دچار افت فشار شده و شیر پرکن را برای بالا بردن فشار باز کرده‌اید، احتمالا آب زیادی وارد سیستم شده است. در این مواقع باید حواستان به گیج فشار باشد تا از حد مورد نظر بالاتر نرود.

خراب شدن شیر اطمینان پکیج

همانطور که گفتیم‎، وقتی فشار پکیج بالا می‌رود، شیر اطمینان با آزاد کردن آب، آن را کنترل کرده و پایین می‌آورد. خراب شدن یا نشتی این شیر باعث بالا ماندن فشار پکیج می‌شود.

خراب شدن شیر اطمینان پکیج

تذکر: یکی از نشانه‌های مهم بالا بودن فشار پکیج، نشتی شیر اطمینان است.

باز ماندن حلقه پر کننده

حلقه پرکننده یک لوله فلزی انعطاف‌پذیر است که در دو طرف، شیر دارد. این لوله در زیر پکیج و در مسیر ورود آب به دستگاه قرار دارد و کاملاً در دسترس است. هنگام افت فشار پکیج، شیرهای این حلقه را باز می‌کنند تا آب وارد دستگاه شود. پس باز ماندن آن باعث بالا رفتن فشار پکیج می‌شود.

باز ماندن حلقه پر کننده

نکته: شیرهای حلقه پر کننده ۹۰ درجه حرکت می‌کنند. اگر این شیرها هم‌راستا با لوله قرار داشته باشند، یعنی باز هستند.

خراب شدن منبع انبساط

وظیفه منبع انبساط ثابت نگه داشتن فشار و جلوگیری از تغییرات ناگهانی آن است. پس خراب شدن آن می‌تواند باعث بالا رفتن فشار پکیج شود. تعمیر یا تعویض این قطعه یک کار حرفه‌ای است.

بالا رفتن سن پکیج دیواری

 اگر پکیج‌دیواری شما بیش از ۱۰ سال سن دارد، دلیل بسیاری از مشکلات آن از جمله فشار بالای پکیج می‌تواند کهولت سن و پایین آمدن کارایی آن به خاطر فرسودگی قطعات مختلف باشد.

آیا فشار بالای پکیج خطرناک است؟

 حتی اگر فشار پکیج شما به 3 بار برسد، خطری شما را تهدید نمی‌کند. در اکثر موارد، در صورت بالا رفتن فشار پکیج از یک حد خاص، دستگاه خود به خود خاموش می‌شود و شیر اطمینان با آزاد کردن آب، آن را کنترل می‌کند. ولی هرگز به امید شیر اطمینان، پکیج خود را رها نکنید و به دنبال عیب‌یابی و تعمیر آن باشید، چون در صورت خراب شدن شیر اطمینان، به دردسر می‌افتید و پکیج شما آسیب می‌بیند.

چگونه فشار پکیج را پایین بیاوریم؟

رادیاتورها را هواگیری کنید

  1. پکیج را خاموش کنید و اجازه دهید سیستم کاملاً خنک شود.
  2. شیر هواگیری را در کنار رادیاتور پیدا کنید.
  3. یک تکه پارچه یا حوله یا یک ظرف زیر این شیر قرار دهید چون همراه با هوا آب هم از رادیاتور خارج خواهد شد.
  4. شیر هواگیری را با استفاده از پیچ‌گوشتی یا آچار مخصوص به اندازه یک چهارم دور خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. یک صدای هیس می‌شنوید.
  5. منتظر شوید تا تمام هوا از رادیاتور خارج شود. کمی آب هم همراه هوا خارج خواهد شد.
  6. وقتی حس کردید به اندازه کافی هواگیری انجام شده است، شیر را ببندید.
  7. فشار پکیج را چک کنید. اگر به اندازه مورد نظر رسیده بود، پکیج را روشن کنید.

رادیاتورها را هواگیری کنید

تذکر: طی روزهای آینده مدام فشار پکیج را بررسی کنید. اگر مجدداً فشار بالا رفت و دلیل آن را پیدا نکردید، حتما یک تعمیرکار حرفه‌ای خبر کنید.

از شیر پر کن برای افزایش فشار پکیج استفاده کنید

  1. شیر اصلی ورودی آب به پکیج را ببندید.
  2. شیر پر کن پکیج را باز کنید.
  3. یکی از شیرهای آب گرم خانه را باز کنید.
  4. فشار پکیج را چک کنید.
  5. وقتی فشار پکیج به اندازه مناسب رسید، شیر آب گرم و شیر پر کن را ببندید.

از شیر پر کن برای افزایش فشار پکیج استفاده کنید

 شیر فیلتر پکیج را باز کنید

وظیفه فیلتر خارج کردن آلودگی‌ها از آب در حال گردش است. فیلتر پکیج در کنار آن قرار دارد چون باید بین آخرین رادیاتور و پکیج قرار داشته باشد. این فیلتر استوانه‌ای یا مخروطی شکل است و یک شیر دارد. یک ظرف زیر فیلتر قرار دهید و شیر آن را باز کنید. حواستان به عقربه فشار هم باشد و وقتی به 1 بار رسید، شیر فیلتر را ببندید.

شیر فیلتر پکیج را باز کنید

مهره رادیاتور را باز کنید

 این یک کار تخصصی است و اگر هیچ‌کدام از راه‌ حل‌های بالا جوابی نداد، می‌توانید از آن استفاده کنید. یک ظرف زیر مهره رادیاتور که لوله‌ها را به رادیاتور وصل می‌کند قرار دهید و به آرامی مهره را با آچار باز کنید. جریان آبی که از رادیاتور خارج می‌شود، بسیار بیشتر از حالت هواگیری است و فشار پکیج را پایین می‌آورد. برای این حجم از آب آماده باشید و در صورت لزوم فورا مهره را ببندید.

مهره رادیاتور را باز کنید

دلایل بالا بودن فشار پکیج دیواری و راه حل‌های برطرف کردن آن را یک به یک برایتان توضیح دادیم. ولی اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در مورد پکیج دیواری و تعمیر آن به دست آورید، فیلم آموزش پکیج دیواری را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما در این فیلم آموزشی جدیدترین اطلاعات لازم را در مورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری در اختیارتان قرار می‌دهند و شما را تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای می‌کنند.