۱۶ علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی و راه حل آن

شنبه, 15 خرداد 1400
571

تمیز نشستن ماشین ظرفشویی اتفاقی است که اصلا انتظار آن را نداریم. وقتی درب ماشین ظرفشویی را باز می‌کنیم، باید با ظرف‌هایی تمیز و براق مواجه شویم. ولی گاهی اتفاق می‌افتد که ماشین ظرفشویی وظیفه خود را به‌خوبی انجام نداده باشد و ظرف‌ها مطابق با انتظار شما تمیز نشده باشند. تمیز نشستن ماشین ظرفشویی علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که در اینجا ۱۶ علت اصلی آن را برایتان توضیح می‌دهیم تا خودتان بتوانید مشکل ماشین‌ ظرفشویی را برطرف کرده و دوباره از دیدن ظرف‌های تمیز لذت ببرید:

نکته: اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی و کاربرد آنها را خوانده باشید، راحت‌تر میتوانید ما را در عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل دستگاه خود همراهی کنید.

1- ظروف به درستی در ماشین ظرفشویی قرار نگرفته‌اند

ظروف به درستی در ماشین ظرفشویی قرار نگرفته‌اند

اگر ظرف‌ها را به‌خوبی در ماشین ظرفشویی قرار نداده باشید، یعنی مثلاً بشقاب‌ها فشرده قرار گرفته باشند یا لیوان‌ها را به زور بین آنها جای داده باشید، مسلما آب و مواد شوینده به خوبی به سطح ظروف نمی‌رسند و آنها را تمیز نمی‌کنند. در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی به طور کامل در مورد نحوه قرار دادن ظروف نوشته شده است. آن را به دقت مطالعه کنید.

تذکر: قاشق و چنگال‌ها را یا جداگانه در ماشین ظرفشویی بشویید و یا در محفظه مخصوص به خود قرار دهید. هرگز آنها را در لابلای ظروف دیگر قرار ندهید چون باعث تغییر رنگ آنها شده و گاه لکه‌های سیاه رنگ روی آنها ایجاد می‌شود.

2- کارد و چنگال ها زنگ زده‌اند

کارد و چنگال ها از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند ولی لبه تیز چاقو‌ها را نمی‌توان از این نوع فولاد درست کرد، چون برندگی لازم را نخواهند داشت. بنابراین لبه چاقوها در معرض زنگ زدگی قرار دارند و اگر این اتفاق بیفتد، بقیه کاردوچنگال‌ها هم آلوده خواهند شد. این اتفاق گاهی برای پیچ‌های نگهدارنده دسته قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها و حتی دسته چاقوها هم می‌افتد. پس سعی کنید ظروف زنگ زده را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید تا عامل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی نشوند.

3- برنامه شستشوی مناسب انتخاب نشده است

برنامه شستشوی مناسب انتخاب نشده است

ماشین ظرفشویی شما چندین برنامه برای شستشوی ظروف مختلف دارد که باید طبق مقدار و کثیفی ظرف‌های شما انتخاب شوند. تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از انتخاب برنامه شستشوی نامناسب باشد. برای مثال دمای آب در برنامه شستشوی سریع یا برنامه ECO چندان بالا نمی‌رود. پس اگر ظروف شما خیلی کثیف باشند، با این برنامه‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند.

نکته: اگر ظرف‌های شما چرب هستند، بهتر است برنامه‌ای را انتخاب کنید که حداقل یک ساعت و نیم طول بکشد و دمای آب آن بالاتر از ۵۵ درجه باشد.

4- برخی ظروف دارای لکه‌ها و آلودگی‌های خاص هستند

هنگام قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی حواستان به برخی لکه‌‌ها باشد. مثلاً لکه رژلب یا سس‌خردل سریع خشک می‌شود و حتی در شستشوی با دمای بالا هم از بین نمی‌رود. تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از وجود برخی مواد مثل خاکستر زیر سیگاری هم باشد. این خاکستر قدرت سایندگی دارد و می‌تواند روی ظروف دیگر خط بیندازد .حتما اول این آلودگی‌ها را برطرف کنید و بعد ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

5- فیلترهای ماشین ظرفشویی گرفته شده‌اند

فیلترهای ماشین ظرفشویی گرفته شده‌اند

فیلترهای ماشین ظرفشویی مانع ورود ذرات غذا و آلودگی‌ها به چرخه شستشو در محفظه ماشین می‌شوند. این فیلترها در زیر سبدها قرار دارند و به‌راحتی خارج می‌شوند. گرفتگی این فیلترها باعث عدم چرخش درست آب در محفظه شستشو و همچنین گردش آلودگی‌ها به همراه آب و در نهایت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌شود. این فیلترها را می‌توانید با آب گرم تمیز کنید. در صورت لزوم، فیلترها را در آب و مایع ظرفشویی خیس کنید و به آرامی با یک برس نرم آلودگی‌های آن را برطرف کنید و بعد آب بکشید.

تذکر: بهتر است فیلترها را بعد از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی یا حداقل هفته‌ای یک بار تمیز کنید. اگر فیلترهای ماشین ظرفشویی فرسوده شده‌اند و حتی با تمیز کردن هم کارایی لازم را ندارند، آنها را تعویض کنید.

6- سوراخ‌های بازوهای آب‌پاش گرفته شده‌اند

سوراخ‌های بازوهای آب‌پاش گرفته شده‌اند

بازوهای آب‌پاش همانطور که از نامشان پیداست آب را حین شستشو روی ظروف می‌پاشند. اگر سوراخ‌های این بازوها گرفته باشند یا خود بازوها ترک خورده باشند، فشار آب پایین آمده و عامل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی خواهند بود. برای تمیز کردن بازوها، به‌آرامی آنها را از جای خود خارج کنید. در برخی مدل‌ها باید ابتدا پیچ اتصال بازو به بدنه داخلی ماشین را باز کنید. بازوها را با مایع ظرفشویی و برس نرم تمیز کنید و در صورت لزوم از یک خلال دندان برای باز کردن سوراخ‌ها استفاده کنید و بعد آنها را با آب گرم آب بکشید.

7-  مایع یا پودر شستشوی استفاده شده کیفیت مناسبی ندارد

مایع یا پودر شستشوی استفاده شده کیفیت مناسبی ندارد

شوینده استفاده شده در ماشین ظرفشویی تاثیر مستقیمی بر کیفیت شستشو دارد و می‌تواند عامل تمیز نشستن ماشین لباسشویی باشد. شوینده‌های بی‌کیفیت باعث لکه شدن ظروف می‌شوند. استفاده بیش از حد از شوینده هم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. پس حتماً از نوع مناسب و مقدار مناسب شوینده استفاده کنید.

پودرهای شوینده معمولا به خوبی در آبی که دمای بالا ندارد، حل نمی‌شوند و باعث سفیدک زدن ظروف هستند. ژل‌های شستشو هم گاهی لکه‌هایی در پشت درب ماشین و بدنه داخلی دستگاه ایجاد می‌کنند. استفاده بیش از حد از مایع جلادهنده هم باعث کف کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی می‌شود.

نکته: قرص‌های شوینده بهترین گزینه به نظر می‌رسند ولی این قرص‌ها هم در آب زیر ۵۰ درجه به خوبی حل نشده و باعث لکه شدن ظروف می‌شوند.

تذکر: استفاده از شوینده‌های دوست‌دار محیط زیست گرچه به نفع طبیعت است، ولی کیفیت شستشو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

8- نمک کافی به محفظه نمک اضافه نکرده‌اید

نمک کافی به محفظه نمک اضافه نکرده‌اید

وظیفه نمک احیای رزین ظرفشویی است که سختی آب را کاهش می‌دهد. اگر نمک کافی اضافه نکنید، رزین با رسوب آغشته شده و عامل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی و به دنبال آن ایجاد لکه‌های سفید بر روی ظروف و دیواره‌های دستگاه می‌شود.

تذکر: قرص‌های ۳ در ۱ یا سه‌کاره به هیچ وجه جایگزین نمک نمی‌شوند.

9- جاپودری ماشین ظرفشویی خراب شده است

جاپودری ماشین ظرفشویی خراب شده است

وظیفه این قطعه آزاد کردن و به جریان انداختن شوینده‌ها در زمان مشخص شده در چرخه شستشو است. تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌تواند نتیجه خراب‌شدن جاپودری باشد چون نمی‌تواند شوینده‌ها را در زمان مناسب وارد آب کند یا گاهی اصلاً این کار را انجام نمی‌دهد.

10- سختی آب ورودی به ماشین ظرفشویی بیش از حد پایین است

درست است که بالا بودن سختی آب باعث پایین آمدن کیفیت شستشو و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌شود ولی آب بیش از حد نرم هم اسیدی شده و بلورها و کارد و چنگال‌های شما را خراب می‌کند. در صورت پایین بودن بیش از حد سختی آب، شوینده بیش از حد کف کرده و لکه‌های سفید روی ظروف به جای می‌گذارد.

تذکر: بهتر است تنظیمات سختی‌گیر آب ماشین ظرفشویی را روی حداقل قرار دهید و حتما دفترچه راهنمای دستگاه خود را چک کنید.

11- المنت حرارتی ماشین ظرفشویی خراب شده است

المنت حرارتی ماشین ظرفشویی خراب شده است

وظیفه این قطعه گرم کردن آب داخل ماشین ظرفشویی است. خراب شدن المنت حرارتی مانع افزایش دمای آب و عامل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی خواهد بود، چون شوینده به خوبی در آب سرد حل نمی‌شود و روی ظروف لکه به جای می‌گذارد. می‌توانید با استفاده از یک مولتی‌متر و تنظیم آن بر روی اهم‌متر از درست بودن المنت مطمئن شوید. کافیست اتصالات المنت را جدا کرده و پراب‌های مولتی‌متر را روی ترمینال‌های آن قرار دهید. اگر هیچ جریانی وجود نداشت باید آن را تعویض کنید.

نکته: با مطالعه مقاله مربوط به ابزارهای مورد نیاز تعمیر لوازم خانگی می‌توانید با عملکرد مولتی‌متر آشنا شوید.

تذکر: قبل از بررسی المنت، دستکش به دست کنید، چون لبه‌های تیز آن می‌توانند آسیب‌رسان باشند.

12- سنسور دمای ماشین ظرفشویی خراب شده است

این قطعه دمای آب ماشین ظرفشویی را بررسی می‌کند. در صورت خراب شدن سنسور دما، آب به‌درستی گرم نشده یا اصلاً گرم نمی‌شود و عامل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی خواهد بود. تنها راه برطرف کردن این مشکل، تعویض این قطعه است.

13- سختی‌گیر آب گرفته شده است

سختی‌گیر آب گرفته شده است

این قطعه با کمک رزین سختی آب ورودی به ماشین ظرفشویی را می‌گیرد. اگر به خاطر عدم استفاده از نمک یا ریختن اشتباهی شوینده به جای نمک، سختی‌گیر با رسوب پوشانده شود، کیفیت شستشو پایین می‌آید. در صورت بروز این مشکل، جهت جلوگیری از تمیز نشستن ماشین ظرفشویی، نمک کافی در محفظه مخصوص آن بریزید. البته باید چند دوره شستشو صبر کنید تا این قطعه دوباره کار کند و رزین فعال شود.

تذکر: ریختن شوینده در مخزن نمک آسیب جدی به سختی‌گیر ماشین ظرفشویی می‌زند و باید تعویض شود.

14- شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی خراب شده است

تمیز نشدن ظرفشویی می‌تواند نتیجه عدم ورود آب کافی به داخل ماشین ظرفشویی باشد. اگر در حین کار صدای ضربه از دستگاه می‌شنوید، احتمالاً دلیل آن خراب شدن شیر ورودی آب است که باعث آبگیری نامناسب دستگاه می‌شود. کم بودن آب داخل محفظه ماشین ظرفشویی کیفیت شستشو را پایین می‌آورد.

15- پمپ آب گرفته است

پمپ آب گرفته است

وظیفه پمپ شستشو پرفشار کردن آب و رساندن آن به بازوهای آبپاش است. اگر این پمپ با آشغال گرفته شده باشد یا اجزای آن خراب شده باشند، جریان آب به درستی برقرار نشده و ظرف‌ها تمیز نمی‌شوند.

16- برد کنترل ماشین ظرفشویی خراب شده است

برد کنترل ماشین ظرفشویی خراب شده است

آخرین موردی که باید هنگام تمیز نشستن ماشین ظرفشویی بررسی شود، برد کنترل یا مغز متفکر دستگاه است. خراب شدن این قطعه کل برنامه‌های شستشو را بر هم می‌ریزد و تعمیر آن کار یک تعمیرکار حرفه‌ای است.

مهمترین دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را در این مقاله خدمت شما ارائه دادیم. بسیاری از این عوامل به‌راحتی قابل حل هستند ولی اگر می‌خواهید از پس تعمیر تمام مشکلات دستگاه بربیایید و یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید، فیلم آموزش ماشین ظرفشویی را در سامانه رهجو از دست ندهید. اساتید برتر کشور در این دوره مجازی شما را با آخرین اطلاعات در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس و تعمیر ماشین ظرفشویی آشنا می‌کنند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.