۸ علت داغ شدن موتور یا کمپرسور یخچال

سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401
539

داغ شدن موتور یخچال یا به‌عبارت‌دیگر کمپرسور یخچال مانع سرد شدن مواد غذایی می‌شود که وظیفه اصلی این وسیله پرکاربرد خانگی است. یخچال از قطعات مختلفی تشکیل‌شده که هر کدام باید به‌درستی کار کنند تا عملکرد درست یخچال تضمین شود. اگر یکی از این قطعات با مشکل مواجه شود، کل عملکرد یخچال مختل خواهد شد.

مشکل داغ شدن موتور یخچال هم شاید از خود این قطعه نباشد. دلایل متعددی وجود دارد که باعث داغ شدن موتور می‌شود. در این مقاله به ۸ دلیل اصلی مشکل داغ شدن موتور یخچال می‌پردازیم و راه‌حل‌های برطرف کردن آنها را ارائه می‌دهیم.

خطر: وقتی دمای کمپرسور یا همان موتور یخچال بیش‌ازحد بالا می‌رود، این وسیله تبدیل به یک بمب ساعتی می‌شود. نه‌تنها خطر آتش‌سوزی وجود دارد، بلکه مصرف انرژی هم بیش از حد افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن را در صورت‌حساب برق خود خواهید دید.

نکته: تقریباً همه یخچال‌ها تجهیزاتی برای اعلام خطر در صورت داغ شدن بیش‌ازحد موتور دارند که شما را به‌موقع متوجه می‌کنند.

دلایل داغ شدن موتور یا کمپرسور یخچال

بالا بودن دمای داخلی دلیل داغ شدن موتور یخچال

بالا بودن دمای داخلی دلیل داغ شدن موتور یخچال

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در استفاده از یخچال تنظیم یخچال روی درجات بسیار پایین است. قرار داشتن دمای یخچال روی کمتر از حد توصیه‌شده باعث داغ شدن بیش‌ازحد موتور یخچال و حتی سوختن آن می‌شود.

تذکر: دمای مناسب برای یخچال بین 1 تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. دمای پایین‌تر از این حد به موتور یخچال فشار می‌آورد و باعث داغ شدن آن می‌شود و دمای بالاتر باعث فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد.

خراب شدن ترموستات و داغ شدن موتور یخچال

وظیفه ترموستات کنترل دمای یخچال است. اگر دمای داخل یخچال بالا باشد، ترموستات کمپرسور یا موتور یخچال را به کار می‌اندازد تا دما را پایین بیاورد و و بعد آن را متوقف می‌کند تا دما ثابت بماند. به‌عبارت‌دیگر، ترموستات دمای یخچال را در حد مطلوب نگه می‌دارد.

خراب شدن ترموستات باعث می‌شود موتور یخچال حتی وقتی نیاز نیست هم به کار کردن ادامه دهد. بنابراین موتور پس‌از مدتی داغ‌شده و درنهایت می‌سوزد.

نکته: دو نوع ترموستات مکانیکی و الکتریکی در یخچال‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترموستات‌های مکانیکی قابل‌اطمینان تر هستند، ولی تنظیم آنها سخت‌تر است. ترموستات‌های الکتریکی عملکرد راحت‌تری دارند اما عمر آن‌ها کوتاه‌تر است.

دلایل مختلف خراب شدن ترموستات یخچال عبارت‌اند از:

  • نوسان ولتاژ
  • قطعی برق
  • پریدن فیوز
  • فرسودگی یخچال

تذکر: ترموستات خراب را فوراً تعویض کنید تا کار به تعویض موتور یخچال که بسیار گران‌قیمت‌تر است نرسد.

جریان ناکافی هوا از عوامل داغ شدن بیش‌ازحد موتور یخچال

باید در اطراف یخچال مخصوصاً در پشت یخچال فضای کافی برای تهویه مناسب هوا وجود داشته باشد. اگر هوای گرم خارج‌شده از یخچال راهی برای بیرون رفتن نداشته باشد، باعث بالا رفتن دما و داغ شدن موتور یخچال می‌شود.

تذکر: قرار دادن اجسام در بالا یا جلوی یخچال مانع جریان درست هوا شده و دمای موتور یخچال را بالا می‌برد.

خطر: چسباندن مگنت‌های مختلف روی درب و بدنه یخچال باعث تغییرات دمایی در یخچال شده و عامل داغ شدن بیش‌ازحد و از کار افتادن موتور یخچال خواهد شد.

قرار گرفتن یخچال در معرض نور خورشید علت داغ شدن موتور یخچال

قرار گرفتن یخچال در معرض نور خورشید علت داغ شدن موتور یخچال

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در نصب یخچال قرار دادن این وسیله خانگی در معرض نور مستقیم آفتاب است. اگر یخچال را در بالکن یا در فضای کاملاً آفتاب‌گیر قرار دهید، حتما برای پایین آوردن دمای داخل آن با مشکل مواجه خواهید شد. دراین‌صورت دو دلیل واضح برای داغ کردن موتور یخچال وجود دارد.

  • نور خورشید مستقیماً موتور یخچال را داغ می‌کند.
  • دمای داخلی یخچال بالا رفته و موتور مجبور است برای خنک کردن آن بیشتر کار کند. بنابراین دمای آن بالا رفته و داغ می‌کند.

نکته: بهترین مکان برای نصب یخچال قرار دادن آن در معرض جریان طبیعی هواست. یعنی سعی کنید یخچال را در هر جایی غیر از گوشه آشپزخانه و دور از وسایل گرمایشی قرار دهید.

اگر مقاله «۵ نکته مهم در آموزش نصب یخچال» را مطالعه کنید، احتمال اشتباه شما در نصب این وسیله پرکاربرد خانگی کمتر شده و خطر داغ کردن موتور یخچال پایین می‌آید.

کمبود مبرد از دلایل داغ کردن موتور یخچال

اگر موتور یخچال شما سروصدای زیادی دارد یا شدیدتر از حد معمول کار می‌کند، مقصر اصلی آن احتمالاً کمبود مبرد است. کمبود مبرد علاوه‌بر داغ شدن موتور یخچال بسیاری مشکلات دیگر را به وجود می‌آورد. حتما می‌دانید که کمپرسور یا موتور یخچال مبرد را پرفشار کرده و در سرتاسر سیستم تبرید به جریان می‌اندازد. کمبود مبرد و نشتی آن موتور را مجبور می‌کند سخت‌تر کار کند تا این مقدار مبرد را به گردش بیندازد. بنابراین رفته‌رفته داغ‌تر و داغ‌تر شده و در نهایت از کار می‌افتد.

تذکر: برای برطرف کردن نشتی مبرد و شارژ آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

خطر: قبل‌از اقدام به هرگونه تعمیر یا عیب‌یابی یخچال حتما اول آن را از برق بکشید.

کثیفی کویل‌های کندانسور دلیل داغ شدن موتور یخچال 

کثیفی کویل‌های کندانسور دلیل داغ شدن موتور یخچال

کثیف شدن کویل‌های کندانسور جریان هوا را محدود کرده و باعث گرم شدن فضای داخل یخچال و فریزر می‌شود. بنابراین کمپرسور باید سخت‌تر کار کند و به‌تدریج دمای آن بالا می‌رود. داغ شدن بیش‌ازحد موتور درنهایت به از کار افتادن آن می‌انجامد وتعمیر و یا تعویض آن هزینه بالایی خواهد داشت. بنابراین هرچند وقت یک‌بار کویل‌های کندانسور را با جاروبرقی یا یک برس نرم تمیز کنید تا جریان هوای کافی در اطراف آنها برقرار شود.

شکستن فن کندانسور عامل داغ شدن موتور یخچال

فن‌های کندانسور هوای خنک را به بخش‌های مختلف یخچال می‌رسانند و باعث بهینه شدن عملکرد یخچال می‌شوند. کثیف شدن، گرفتن یا شکستن این فن‌ها باعث داغ شدن موتور یخچال و آسیب دیدن قطعات حساس الکترونیکی آن می‌شود. خوشبختانه این مشکل با تمیز کردن، رفع گرفتگی یا تعویض فن که هزینه چندان بالایی ندارد برطرف می‌شود.

خراب شدن سیستم دیفراست دلیل داغ شدن موتور یخچال 

یخچال‌های جدید همگی دارای سیستم دیفراست خودکار هستند که مزیت بسیار بزرگی است، چون مجبور نیستید هر چند وقت یک‌بار آن را خاموش کرده، وسایل را بیرون بریزید و برفک‌ها را آب کنید. اما متوقف شدن این سیستم مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد که یکی از آنها داغ شدن موتور یخچال است. برای برطرف کردن این مشکل حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

موتور یخچال در شرایط معمول چقدر داغ می‌شود؟

کمپرسور یا موتور یخچال فشار مبرد را بالا برده، آن را به حالت گاز درمی‌آورد و به داخل کویل‌هایی که در پشت یخچال قرار دارد هدایت می‌کند. این گاز داغ در مواجهه با هوای خنک‌تر آشپزخانه خنک شده و به داخل یخچال برمی‌گردد تا فضای داخل یخچال را خنک کند. بنابراین بالا رفتن دمای موتور یخچال طی فرآیند خنک کردن یک امر طبیعی است. اما موتور نباید داغ شود یا به نوعی گرمای آن نباید دست را بسوزاند.

در صورت داغ شدن موتور یخچال چه اقدامی باید انجام داد؟

در صورت داغ شدن موتور یخچال در اولین قدم یخچال را از برق بکشید. اگر هیچ نشانه‌ای از سوختگی وجود ندارد و دمای کمپرسور چندان بالا نیست، می‌توانید خودتان آن را تعمیر کنید. وسایل داخل یخچال را بیرون بیاورید و اجازه دهید یخ یا برفک‌های احتمالی آب شوند. کویل‌های پشت یخچال و همچنین اطراف کمپرسور را از گرد و خاک و آشغال تمیز کنید و دوباره یخچال را به برق بزنید. اگر یخچال مشکل جدی نداشته باشد، این روش مؤثر است ولی اگر بازهم دمای کمپرسور بالا می‌رود حتما از یک متخصص استفاده کنید.

با مشاهده دوره آموزش یخچال در سامانه رهجو می‌توانید اطلاعات لازم درمورد نصب، تعمیر و نگهداری این وسیله خانگی بدست آورید و خودتان به یک متخصص تبدیل شوید. رهجو در تمام مراحل آموزش کنار شما می‌ماند و به سوالات شما پاسخ می‌دهد.