۸ دلیل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی

سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401
506

چروک شدن، آب رفتن و آسیب دیدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای شما بیفتد. هیچکس انتظار ندارد پیراهن سایز X2 خود را در لبا‌سشویی بیندازد و یک پیراهن بچگانه تحویل بگیرد. یا لباس نوی خود را در ماشین بیندازد و با یک لباس پاره و نخ‌کش شده مواجه شود. چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی دلایل متعددی دارد که در اینجا به توضیح ۸ دلیل اصلی آن می‌پردازیم تا بتوانید از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

برنامه اشتباه شستشو دلیل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی

برنامه اشتباه شستشو دلیل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی

اولین کار برای جلوگیری از چروک شدن و آسیب دیدن یا آب رفتن لباس‌ها در لباسشویی، بررسی برنامه شستشو و تنظیمات آن است. دمای بیش‌ازحد بالا باعث چروک شدن و آب رفتن لباس‌ها می‌شود. بنابراین سعی کنید دمای بالای ۴۰ درجه را برای شستشو انتخاب نکنید، مگر در موارد خاص. چرخش سریع آبکش لباسشویی (۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ دور در دقیقه) یا طولانی شدن دوره چرخش هم می‌تواند به لباس‌ها آسیب برساند. بنابراین حتما دفترچه راهنمای لباسشویی خود را بخوانید و به برچسب روی لباس‌ها دقت کنید، چون دوره چرخش و دمای آب برای شستشوی لباس‌های ظریف با لباس‌های ضخیم متفاوت است.

تذکر: به‌طورکلی لباس‌های ظریف باید در دمای زیر ۴۰ درجه و با حداکثر ۸۰۰ دور در دقیقه شسته شوند.

شوینده‌ نامناسب و تأثیر منفی آن بر چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی

شوینده‌های بسیار قوی با افزودنی‌های زیاد به بافت و تاروپود پارچه هنگام شستشو در لباسشویی آسیب می‌رسانند. همچنین باید از مقدار مناسب شوینده استفاده شود. باقیمانده شوینده روی لباس‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بافت آنها بزند. هنگام استفاده از نرم‌کننده‌ها هم دقت کنید تا روی لباس‌های شما لک نیندازند.

پدیده سیفون از عوامل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی

اگر شلنگ تخلیه بیش‌ازحد در داخل خروجی فاضلاب قرار گرفته باشد یا لوله‌کشی لباسشویی شما استاندارد نباشد، پدیده سیفون یا سیفوناژ اتفاق می‌افتد، یعنی آب تخلیه به داخل لباسشویی بازمی‌گردد. این اتفاق چندین پیامد دارد: آب به اندازه‌ کافی گرم نمی‌شود، شوینده سریع‌تر تخلیه می‌شود و تکمیل دوره شستشو بیشتر طول می‌کشد و در آخر باعث چروک شدن، آب رفتن یا آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی می‌شود.

نکته: فاصله خروجی فاضلاب از زمین باید حداقل ۶۵ سانت باشد و بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر از سر شلنگ تخلیه هم نباید در داخل خروجی فاضلاب قرار بگیرد.

چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها به‌خاطر خرابی سنسور دمای لباسشویی

چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها به‌خاطر خرابی سنسور دمای لباسشویی

 سنسور دما یا سنسور NTC دمای آب لباسشویی را هنگام شست‌وشو تنظیم می‌کند. اگر این قطعه خراب شود، گرم شدن آب زمان بیشتری می‌برد یا حتی دمای آب بیش‌از حد بالا می‌رود که باعث چروک شدن یا آب رفتن لباس‌ها می‌شود.

نکته: در ماشین‌های لباسشویی قدیمی‌تر، برای تنظیم دمای آب به‌جای سنسور NTC از ترموستات استفاده می‌شود. خراب شدن ترموستات هم دمای آب را بیش‌ازحد بالا برده و باعث چروک شدن و آب رفتن لباس‌ها در لباسشویی می‌شود.

آسیب دیدن آبکش و لگن لباسشویی دلیل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها

آسیب دیدن آبکش و لگن لباسشویی دلیل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها

همان‌طور که می‌دانید آبکش لباسشویی شما از تعداد زیادی سوراخ برای ورود و خروج آب تشکیل‌شده است. اگر یکی از این سوراخ‌ها آسیب‌دیده باشد، می‌تواند به لباس‌ها گیر کرده و آنها را پاره کند. شکستگی یا آسیب‌دیدگی قطعات برجسته داخل آبکش هم می‌تواند باعث پارگی لباس‌ها شود.

تذکر: برای اطمینان از ایمن بودن لباس‌ها، یک تکه پارچه یا لباس کهنه را در سرتاسر سطح داخلی آبکش بمالید تا مطمئن شوید به‌جایی گیر نمی‌کند.

گیر کردن اجسام خارجی باعث چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی 

ممکن است یک جسم خارجی مثل یک سنجاق یا گیره کاغذ که در جیب شما بوده بین آبکش و دیگ لباسشویی گیر کند و باعث آسیب دیدن و پارگی لباس‌ها شود. آن را بادقت بیرون بیاورید.

خرابی تاکومتر موتور عامل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی

خرابی تاکومتر موتور عامل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی     

تاخومتر یا تاکومتر قطعه‌ای است که سرعت چرخش موتور را کنترل می‌کند. خراب شدن این قطعه می‌تواند باعث چرخش سریع لباسشویی شده و عامل چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها شود. به‌علاوه، به موتور لباسشویی هم آسیب وارد می‌شود. این قطعه را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

چروک شدن و آسیب دیدن لباس‌ها به‌خاطر خرابی برد کنترل لباسشویی 

برد کنترل مغز متفکر لباسشویی شماست و عملکرد آن را کنترل می‌کند. اگر این قطعه خراب شود، اطلاعات اشتباه به سایر قطعات می‌رساند و می‌تواند باعث بالا رفتن بیش‌ازحد دمای آب یا سرعت بالای چرخش آبکش شود و عامل چروک شدن، آب رفتن و آسیب‌دیدگی لباس‌ها باشد. برد کنترل را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

تذکر: لباس‌ها را به‌محض پایان دوره شستشو از ماشین لباسشویی خارج کنید تا مانع چروک شدن و آب رفتن آنها شوید.

نکته: برای بازگرداندن لباس به اندازه‌ اولیه در صورت آب رفتن، یک ظرف پر از آب ولرم و شامپوی بچه آماده کرده و لباس را حداقل ۵ دقیقه در آن خیس کنید تا بافت پارچه آزاد شود. حالا آب اضافی لباس را بگیرید ولی آن را فشرده نکنید. لباس را در یک حوله بپیچانید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. در آخر یک حوله خشک بیاورید و لباس را روی آن پهن کنید. لباس را بکشید تا به‌اندازه اولیه خود درآید و بعد اجازه دهید روی همان حوله خشک شود.

مواردی که ذکر شد ۸ مورد از دلایل اصلی چروک شدن، آب رفتن و آسیب دیدن لباس‌ها در لباسشویی هستند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد این وسیله پرکاربرد خانگی به دست آورید، دوره آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. اساتید ما به‌روزترین اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، سرویس و نگهداری و عیب‌یابی و تعمیر لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک متخصص تبدیل شوید.