تعمیر مشکل آبگیری ماشین ظرفشویی

سه شنبه, 21 دی 1400
498

مشکل آبگیری ماشین ظرفشویی یک مشکل معمول است که دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. اما قبل ‌از تعمیر این مشکل ظرفشویی باید مشخص کنید آیا اصلا آب وارد دستگاه شما می‌شود یا نه. اگر مشکل ورود آب وجود نداشته باشد، آن‌وقت مشکل از قطعات ظرفشویی است که باید بررسی شوند. با در نظر گرفتن این مطلب به دلایل متعدد عدم آبگیری ظرفشویی و تعمیر این مشکل می‌پردازیم.

خرابی یا گرفتگی شیر ورودی آب دلیل عدم آبگیری ظرفشویی

خرابی یا گرفتگی شیر ورودی آب دلیل عدم آبگیری ظرفشویی

وظیفه شیر ورودی آب پر کردن ماشین ظرفشویی با مقدار مناسب آب است. برد کنترل یا تایمر در ظرفشویی‌های قدیمی‌تر عملکرد این شیر را کنترل می‌کنند. شیر ورودی آب در قسمت پشت و پایین ماشین ظرفشویی و پشت یک پنل قرار دارد. این شیر ۲ سیم، یک شلنگ خروجی منتهی به محفظه شستشو و یک شلنگ آب گرم دارد که به شیر آب گرم ساختمان متصل است.

تذکر: اول فشار آب ورودی را بررسی کنید. اگر فشار آب مناسب بود، یعنی مشکل آ‌بگیری ظرفشویی از شیر ورودی آب است.

فیلتر شیر آب ورودی را بررسی کنید. اگر پس ‌از تمیز کردن فیلتر بازهم مشکل آبگیری ظرفشویی وجود دارد، با کمک مولتی‌متر از عملکرد درست شیر ورودی مطمئن شوید. بعلاوه، شاید شیر ورودی ترک‌خورده یا فرسوده شده باشد. در صورت خرابی این شیر، آن را تعویض کنید.

خطر: قبل‌از انجام هرگونه تعمیر ظرفشویی، دستگاه را از برق بکشید و شیر آب ورودی را ببندید تا با مشکل برق‌گرفتگی یا آب‌گرفتگی آشپزخانه مواجه نشوید.

عدم آبگیری ظرفشویی به‌خاطر خرابی فلوسوئیچ

عدم آبگیری ظرفشویی به‌خاطر خرابی فلوسوئیچ

فلوسوئیچ در قسمت پایین، جلو و سمت چپ ظرفشویی قرار دارد و در واقع سطح آب ورودی به ظرفشویی را کنترل می‌کند. با پر شدن آب در ظر‌فشویی، فلوسوئیچ هم همراه آب بالا می‌آید تا سطح آب واردشده مشخص شود و وقتی سطح آب به حد معینی رسید، جریان آب متوقف می‌شود. فلوسوئیچ باید بتواند آزادانه به‌صورت عمودی حرکت کند. بنابراین بررسی کنید چیزی آن را بالا نگه نداشته باشد.

نکته: فلوسوئیچ درواقع یک میکروسوئیچ کوچک است. وقتی سطح آب بالا می‌آید، سوئیچ زده‌شده و جریان آب قطع می‌شود.

اگر فلوسوئیچ خراب‌شده باشد، یا آب بیش‌از حد وارد ظرفشویی می‌شود و سرریز می‌کند و یا ظرفشویی اصلا آبگیری نمی‌کند. با کمک یک مولتی‌متر از عملکرد درست این قطع مطمئن شوید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

 عملکرد نادرست سوئیچ درب مانع آبگیری ظرفشویی

 عملکرد نادرست سوئیچ درب مانع آبگیری ظرفشویی

سوئیچ درب ظرفشویی از بسته بودن درب قبل از آبگیری و آغاز شستشو مطمئن می‌شود. در واقع، باز ماندن درب ظرفشویی اجازه آغاز عملیات شستشو را نمی‌دهد. اگر این سوئیچ خراب‌شده باشد، ظرفشویی آبگیری نمی‌کند. برای بررسی سوئیچ درب، باید آن را باز کرده و با مولتی‌متر از عملکرد درست آن مطمئن شوید. در صورت خراب بودن سوئیچ درب، باید آن را تعویض کنید. 

نکته: در فیلم آموزش ماشین ظر‌فشویی با نحوه درست باز و بست تمام قطعات آن آشنا می‌شوید.

عدم آبگیری ظرفشویی به‌خاطر نشتی دستگاه

اگر ظرفشویی شما نشتی داشته باشد، مکانیسم حفاظت از آب‌گرفتگی یا آنتی فلود فعال شده و جلوی باز شدن شیر ورودی آب را می‌گیرد. در مقاله‌های دیگری به دلایل نشتی از درب و نشتی از کف دستگاه پرداخته‌ایم. با برطرف کردن نشتی، مشکل آبگیری ظرفشویی شما هم حل می‌شود.

گرفتگی بازوهای آب‌فشان دلیل عدم آبگیری ظرفشویی

گرفتگی بازوهای آب‌فشان دلیل عدم آبگیری ظرفشویی

اگر متوجه شدید که بازوهای آب‌فشان آب را بر روی ظرف‌های شما اسپری نمی‌کنند، یعنی سوراخ‌های آنها گرفته‌است. بازوها را جدا کرده و تمیز کنید. برای این کار از یک مسواک جهت پاک کردن آلودگی‌های بزرگ استفاده کنید. بعد بازوها را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در مخلوط آب گرم و سرکه قرار دهید و به‌خوبی آب بکشید. می‌توانید از یک سوزن یا خلال دندان هم برای باز کردن سوراخ‌ها استفاده کنید. با باز شدن بازوهای آب‌فشان، جریان آب در ظرفشویی برقرار شده و عملیات آبگیری آغاز می‌شود.

تخلیه نشدن آب ظرفشویی مانع آبگیری مجدد آن

اگر آب داخل محفظه شستشوی ظرفشویی به‌خوبی تخلیه نشود، ظرفشویی آبگیری نکرده و آب جدید وارد آن نخواهد شد. خراب شدن شیر تخلیه یا شیر برقی می‌تواند باعث عدم تخلیه آب و درنتیجه عدم آبگیری مجدد ظرفشویی شود. آنها را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. در مقاله مربوط به مشکل تخلیه نشدن آب ظرفشویی، به‌تفصیل به دلایل این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن پرداخته‌ایم.

مشکل آبگیری ظرفشویی به‌خاطر خرابی برد کنترل

مشکل آبگیری ظرفشویی به‌خاطر خرابی برد کنترل

برد کنترل مغز متفکر دستگاه شماست و وظیفه کنترل و تنظیم فعالیت‌های ظرفشویی را بر عهده دارد. اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و مشکلی نبود، احتمالاً مشکل از برد کنترل است و باید بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

 نکته: اگر ظرفشویی شما در مرحله آبگیری مانده و برعکس آنچه تابه‌حال گفتیم، آبگیری متوقف نمی‌شود، مشکل از خرابی شیر ورودی آب است و باید آن را تعویض کنید.

اگر می‌خواهید از نزدیک باز و بست قطعات ماشین ظرفشویی را یاد گرفته و تمام اطلاعات لازم در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر آن را به دست آورید، فیلم آموزش ماشین ظرفشویی را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما جدیدترین اطلاعات مورد نیاز شما درمورد ماشین ظرفشویی را در اختیارتان قرار می‌دهند.