آموزش 9 علت نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی

یکشنبه, 06 تیر 1400
1505

آموزش 9 علت نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی

نشتی آب از ماشین ظرفشویی هیچ‌وقت یک اتفاق خوشایند نبوده است. آموزش دلایل نشت آب از ظرفشویی به شما در جلوگیری از این اتفاق کمک می‌کند. این مشکل به‌راحتی قابل حل است و نیاز به آموزش خاصی برای تعمیر ماشین ظرفشویی ندارد. ما در اینجا به آموزش ۹ دلیل اصلی نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی می‌پردازیم و راه حل برطرف کردن آن را بیان می‌کنیم.

تذکر: قبل از شروع هرگونه عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی، آن را از برق بکشید.

نکته: مطالعه مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند بهتر ما را در شناسایی عوامل نشتی درب دستگاه همراهی کنید.

رخ دادن پدیده سیفون عامل نشتی از درب ظرفشویی

پدیده سیفون گاهی طی فرایند تخلیه آب از ماشین ظرفشویی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود آب در جهت عکس به داخل ظرفشویی بازگردد و سرریز کند. لوله‌کشی نامناسب ماشین‌ظرفشویی از دلایل رخ دادن این اتفاق است.

تذکر: لوله تخلیه ماشین ظرفشویی باید حداقل ۶۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین وارد فاضلاب شود و بیشتر از ۱۵ سانتیمتر از سر آن داخل فاضلاب نباشد و فضای کافی در اطراف شلنگ تخلیه برای جریان یافتن هوا وجود داشته باشد.

 آموزش مرحله به مرحله نصب ماشین ظرفشویی در مقاله‌ای با همین عنوان ارائه شده است. با مطالعه آن می‌توانید از مشکلات ناشی از نصب نادرست ظرفشویی جلوگیری کنید.

خراب شدن بازوهای آبفشان از دلایل نشتی درب ظرفشویی

خراب شدن بازوهای آبفشان

در صورت نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی، بررسی کنید بازوهای آبفشان گرفتگی نداشته باشند و به‌راحتی بچرخند. در صورت گرفتگی یا خرابی آبفشان‌ها، آب به‌درستی روی ظروف پاشیده نمی‌شود و ممکن است به سمت کناره‌های درب رفته و از لاستیک دور درب خارج شود یا سطح آب در ماشین بالا آمده و باعث نشتی آن از درب ظرفشویی شود. آموزش رفع گرفتگی آبفشان‌های ماشین ظرفشویی ساده است. کافیست با سوزن سوراخ‌های آنها را باز کنید و هنگام قرار دادن ظروف دقت کنید ظرف‌های بزرگ مانع چرخیدن آنها نشوند.

استفاده بیش از حد از مایع جلادهنده باعث نشتی از درب ظرفشویی

استفاده بیش از حد از مایع جلادهنده

هدف از کاربرد مایع جهت دهنده تسریع در روند خشک شدن ظروف و درخشان کردن آنهاست. این مایع آخرین ذرات و باقیمانده‌های غذا را از روی ظروف پاک می‌کند. ولی مثل تمام مواد شوینده دیگر از این مایع هم باید به اندازه استفاده کرد، مخصوصا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی‌ آب پایین است. مایع جلادهنده کف زیادی تولید می‌کند که در صورت زیاده‌روی در مصرف آن، احتمال سرریز شدن و بیرون ریختن کف از کناره‌های درب وجود دارد. بنابراین به دستورالعمل‌هایی که در مورد آموزش استفاده از ماشین ظرفشویی در دفترچه راهنمای آن آمده دقت کنید و از میزان مناسب شوینده استفاده کنید تا مانع نشتی آب از درب دستگاه شوید.

قرارگیری نادرست سبدها از عوامل نشتی درب ظرفشویی

قرارگیری نادرست سبدهای ماشین ظرفشویی

سبدهای ماشین ظرفشویی که ظروف خود را روی آنها قرار می‌دهید، روی ریل‌هایی حرکت می‌کنند. سبد بالایی معمولاً به سیستم گردش آب ظرفشویی متصل شده و در انتهای ماشین چفت می‌شود. بنابراین احتمال جا نیفتادن درست آن وجود دارد. در این صورت درب ماشین ظرفشویی به خوبی بسته نشده و باعث نشتی آب می‌شود. آموزش برطرف کردن این مشکل در ماشین ظرفشویی ساده است و تنها نیاز به کمی دقت و جایگذاری درست سبدها دارد.

آسیب‌دیدگی لاستیک دور درب دلیل نشتی ظرفشویی

آسیب‌دیدگی لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی

در ادامه آموزش عوامل نشتی درب ماشین ظرفشویی به محتمل‌ترین دلیل یعنی خراب شدن لاستیک دور درب می‌رسیم. وظیفه این لاستیک عایق‌بندی درب دستگاه است تا آب به بیرون نشت نکند. بنابراین پارگی، فرسودگی و از جا درآمدن آن باعث نشتی آب از درب ظرفشویی می‌شود. با جایگذاری درست لاستیک و در صورت لزوم تعویض آن می‌توانید جلوی بیرون ریختن آب را بگیرید.

نکته: اگر لاستیک جدید کمی سفت است و به‌راحتی در جای خود قرار نمی‌گیرد، آن را چند دقیقه در مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و بعد استفاده کنید.

تذکر: دقت کنید لاستیک جدید مطابق با ماشین ظرفشویی شما باشد. در غیر این صورت عایق خوبی نخواهد بود و جلوی نشتی آب را نمی‌گیرد.

خراب شدن سوئیچ فشارو تأثیر آن بر نشتی از درب ظرفشویی

سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی سطح آب را در داخل دستگاه کنترل می‌کند. بنابراین خراب شدن آن باعث پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی و نشتی آب از درب دستگاه می‌شود. می‌توانید با استفاده از اهم‌متر از درست بودن این قطعه مطمئن شوید.

گرفتگی شکاف هوای از دلایل نشتی درب ظرفشویی

گرفتگی شکاف هوای ماشین ظرفشویی

ممکن است شکاف هوای ماشین ظرفشویی با ذرات غذا و آشغال گرفته باشد. در این صورت جریان آب محدود شده و آب از لای درب ماشین ظرفشویی به بیرون نشت می‌کند. آموزش رفع این مشکل ماشین ظرفشویی کار چندان سختی نیست. کافیست درپوش فلزی شکاف را بردارید و تکه‌های غذا و سایر آشغال‌ها را از داخل آن تمیز کنید. حتماً شلنگ مرتبط با آن را هم چک کنید تا دچار گرفتگی نشده باشد.

نکته: ماشین ظرفشویی به یک شکاف کوچک روی سینک متصل می‌شود که به آن شکاف هوا می‌گویند و هدف آن جلوگیری از سیفون شدن آب است.

مسدود شدن لوله تخلیه یا فیلترها و نشتی درب ظرفشویی

مسدود شدن لوله تخلیه یا فیلترهای ماشین ظرفشویی

لوله تخلیه در زیر ماشین ظرفشویی قرار دارد .گاهی اوقات این لوله یا فیلترها با ذرات غذا، باقیمانده مواد شوینده یا حتی برچسب کنده شده از روی ظروف مسدود می‌شوند. در این صورت آب جایی برای رفتن ندارد و از دور درب به بیرون نشت می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل کافیست لوله تخلیه و فیلترها را باز کرده و تمیز کنید.

 نحوه باز و بست و تمیز کردن لوله تخلیه و فیلترها به طور دقیق در فیلم آموزش ماشین ظرفشویی نشان داده شده است.

تذکر: برای تمیز کردن لوله تخلیه می‌توانید پس از خارج کردن اجسام خارجی، جوش شیرین و سرکه را به نسبت یک به دو مخلوط کرده و در لوله بریزید.

شل شدن پیچ‌های درب عامل نشتی ظرفشویی

در انتهای آموزش دلایل نشتی آب از درب ظرفشویی به  ساده‌ترین عامل می‌رسیم یعنی شل شدن پیچ‌های درب ماشین ظرفشویی. شل شدن این پیچ‌ها مانع بسته شدن درب و در نتیجه نشتی آب می‌شوند. برای رفع این مشکل فقط به یک پیچ‌گوشتی نیاز دارید تا پیچ‌ها را محکم کنید.

 کلاً هر مشکلی که مانع خروج آب از ماشین ظرفشویی شود یا عایق بودن درب دستگاه را مختل کند، نشتی ماشین ظرفشویی را به همراه خواهد داشت. ما در اینجا آموزش ۹ دلیل اصلی این مشکل را در ماشین ظرفشویی ارائه دادیم. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در مورد ماشین ظرفشویی به‌دست آورید و تمام این مراحل را به صورت عملی و تصویری مشاهده کنید، فیلم آموزش ماشین ظرفشویی را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما شما را با به‌روزترین اطلاعات در مورد نصب، راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی آشنا می‌کنند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.