تعمیر نشتی ماشین لباسشویی

چهارشنبه, 06 مرداد 1400
874

نشتی آب از ماشین لباسشویی در هر بار شستشوی لباس‌ها اتفاقی آزاردهنده‌ است، ولی باید بدانید که این یکی از معمول‌ترین مشکلات ماشین‌لباسشویی است و دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. نشتی ماشین لباسشویی می‌تواند از درب آن باشد (البته در ماشین‌هایی که درب آنها از جلو باز می‌شود) و یا از زیر ماشین لباسشویی. در اینجا به دلایل اصلی این نشتی و تعمیر این مشکل در ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

نکته: اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و کاربرد آنها را خوانده باشید، درک درستی از عملکرد ماشین و نحوه تعمیر این مشکل در ماشین لباسشویی خواهید داشت.

خطر: با توجه به اینکه ماشین لباسشویی با آب سر و کار دارد، قبل از آغاز تعمیر، حتماً آن را از برق بکشید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

تعمیر نشتی آب از درب ماشین لباسشویی

در اینجا به دلایل نشتی آب از درب ماشین لباسشویی و نحوه تعمیر آن می‌پردازیم:

استفاده بیش از اندازه از پودر یا مایع شستشو

استفاده بیش از اندازه از پودر یا مایع شستشو

کف داخل لگن ماشین لباسشویی نتیجه حرکت چرخشی آن در دو جهت مختلف است. اگر این کف زیاد باشد، از اطراف درب به بیرون نشت می‌کند و دلیل آن استفاده بیش از حد از شوینده است.

تذکر: اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب پایین است، ترجیحاً از شوینده مایع و به مقدار کم استفاده کنید و یادتان باشد بیشتر پودرهای شوینده دوست‌دار محیط زیست بسیار بیشتر از شوینده‌های معمولی کف تولید می‌کنند.

تذکر: هنگام استفاده از برنامه شستشوی لباس‌های پشمی در برخی ماشین‌های لباسشویی، تعداد حرکات لگن ماشین بسیار بالاست که کف بیشتری تولید کرده و احتمال نشتی آن را از درب افزایش می‌دهد.

تعمیر این مشکل ماشین لباسشویی بسیار ساده است و همانطور که گفتیم فقط باید از مقدار کمتری شوینده استفاده کنید.

خراب شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

خراب شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

اگر لاستیک دور درب ماشین لباسشویی پاره یا سوراخ شده یا انعطاف‌پذیری خود را از دست داده باشد، می‌تواند باعث نشتی آب شود. با دستتان کل سطح لاستیک را بررسی کنید و اگر هرگونه فرسایش یا پارگی مشاهده کردید، آن را تعویض کنید چون تعمیر این قطعه ماشین لباسشویی عموما امکان‌پذیر نیست.

نکته: می‌توانید از چسب‌های پنچرگیری لاستیک برای تعمیر نشتی ماشین لباسشویی از لاستیک دور درب استفاده کنید، ولی معمولا موقتی است و دوام زیادی ندارد.

کثیف شدن و گرفتگی محفظه شوینده

کثیف شدن و گرفتگی محفظه شوینده

اگر کشوی مواد شوینده ماشین لباسشویی شما با بقایای پودر شوینده پوشیده شده باشد، آب از آن سرریز کرده و از زیر پنل کنترل به دور درب می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد که آب از درب ماشین نشت می‌کند. تعمیر این مشکل ماشین لباسشویی بسیار ساده بوده و نیاز به تمیز کردن کشوی شوینده دارد.

تعمیر نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی

نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی معمول‌تر از درب ماشین است و دلایل متنوع‌تری دارد که در اینجا به برخی از رایج‌ترین آنها می‌پردازیم:

نصب نادرست ماشین لباسشویی

نصب نادرست ماشین لباسشویی

هنگام نصب ماشین لباسشویی دقت کنید شلنگ ورودی آب محکم بوده و نشتی نداشته باشد. همچنین بررسی کنید شلنگ تخلیه به درستی داخل سوراخ فاضلاب قرار گرفته باشد. در غیر این صورت شاهد نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی خواهید بود و نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی خواهید داشت.

تذکز: فاصله خروجی فاضلاب از زمین باید ۶۵ سانتی‌متر باشد و لوله تخلیه باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر داخل سوراخ فاضلاب را بگیرد.

گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

وظیفه پمپ تخلیه همانطور که از نامش پیداست تخلیه آب از داخل ماشین لباسشویی است. اگر آب از محور پمپ یا فیلتر آن نشت می‌کند، تشخیص آن بسیار ساده است. با کمی بلند کردن ماشین، پمپ را در زیر دستگاه می‌بینید. اگر مشکل نشتی از گرفتگی فیلتر پمپ است، می‌توانید با تمیز کردن آن به‌راحتی نشتی ماشین لباسشویی را تعمیر کنید.

نکته: فیلتر پمپ معمولاً در قسمت پایین و سمت راست دستگاه در زیر یک در پوش قرار دارد.

خراب شدن سوئیچ فشار ماشین لباسشویی

خراب شدن سوئیچ فشار ماشین لباسشویی

وظیفه سوئیچ فشار بررسی سطح آب در داخل لگن شستشو است. اگر این سوئیچ خراب شده باشد، آب بیشتری وارد ماشین شده و نشت می‌کند. اگر تمیز کردن سوئیچ فشار مشکل را حل نکرد، شرایط آن را بررسی و در صورت لزوم سوئیچ را تعویض کنید تا تعمیر ماشین لباسشویی شما تکمیل شود.

فرسودگی بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی

فرسودگی بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی

بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی کمک می‌کنند لگن شستشو به‌راحتی حول محور خود بچرخد. اگر در زیر ماشین لباسشویی آثاری از سیاهی یا زنگ‌زدگی همراه نشت آب مشاهده کردید، یعنی بلبرینگ‌ها فرسوده شده‌اند. این مشکل معمولاً با صدای قِل خوردن هنگام چرخش ماشین لباسشویی همراه است. برای بررسی این مشکل در حالی که دستگاه خاموش است، با دست لگن را بچرخانید. اگر صدای قِل خوردن شنیدید، برای تعمیر نشتی ماشین لباسشویی بلبرینگ‌ها را تعویض کنید.

تذکر: محفظه لگن ماشین لباسشویی‌های جدید مهر و موم شده و جوش خورده است. در این صورت باید کل محفظه لگن را عوض کنید.

شکستن یا سوراخ شدن محفظه یا دیگه شستشو

شکستن یا سوراخ شدن محفظه یا دیگه شستشو

دیگ شستشوی ماشین لباسشویی لگن و هیتر را در خود جای داده است. اگر شاهد نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی بودید، به دنبال سوراخ یا شکستگی در این محفظه باشید. دیگ ماشین لباسشویی در دستگاه‌های جدید ظریف‌تر از دستگاه‌های قدیمی است و امکان آسیب دیدن آن بیشتر است. اشیای باقیمانده در جیب لباس‌ها مثل سکه و پیچ می‌توانند به آن آسیب برسانند. اگر دیگ در شرایط خوبی نبود، تعمیر ماشین لباسشویی فایده‌‍ای ندارد و باید آن را تعویض کنید.

خراب شدن برد کنترل ماشین لباسشویی

خراب شدن برد کنترل ماشین لباسشویی

برد الکترونیکی کل عملکرد ماشین لباسشویی را کنترل می‌کند. خراب شدن این قطعه ممکن است باعث سرعت بالای موتور و نشتی آب شود. همچنین ممکن است بر فرآیند آب‌گیری دستگاه تاثیر بگذارد یعنی دستگاه بیش از حد نیاز آب دریافت کند. قبل از تعویض برد، از محکم بودن اتصالات آن مطمئن شوید. اگر به این نتیجه رسیدید که برای تعمیر نشتی ماشین لباسشویی باید برد را تعویض کنید، حتماً کابل‌های آن را هم عوض کنید تا از بی‌عیب بودن آنها مطمئن شوید.

نشتی آب یکی از معمول‌ترین مشکلات و دلایل تعمیر ماشین لباسشویی است. با تماشای فیلم آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو می‌توانید با سایر مشکلات این دستگاه پر کاربرد آشنا شده و یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید. متخصصین ما در این سامانه تمام نکات لازم در مورد نصب و راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند.