۵ دلیل بوی بد ماشین لباسشویی و نحوه‌ از بین بردن آن

چهارشنبه, 10 آذر 1400
520

بوی بد ماشین لباسشویی تنها چیزی است که هنگام بازکردن درب این وسیله پرکاربرد خانگی اصلاً انتظارش را نداریم. شاید تصور کنید وسیله‌ای که به‌طور مداوم با آب و مواد شوینده در ارتباط است، چرا باید بوی بد بگیرد. اما متأسفانه این بوی بد به‌مرور زمان در لباسشویی شما ایجاد شده و حتی به لباس‌ها هم منتقل می‌شود. پس بهتر است دلایل به وجود آمدن بوی بد لباسشویی را بشناسیم تا بهتر بتوانیم از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرده و در صورت بروز، آن را برطرف کنیم. در این مقاله قصد داریم ابتدا ۵ دلیل بوی بد ماشین لباسشویی را توضیح دهیم و بعد هم به راه‌حل‌های برطرف کردن این بوی بد و خوش‌بو شدن لباسشویی شما بپردازیم.

دلایل بوی بد ماشین لباسشویی 

بسته ماندن درب و جاپودری دلیل بوی بد لباسشویی

جریان هوا در داخل ماشین لباسشویی شما باید برقرار باشد، پس حتما بعد از پایان دوره شستشوی لباسشویی، درب آن را باز بگذارید. فضای بسته و مرطوب داخل ماشین لباسشویی محیط خوبی برای رشد قارچ و باکتری است. حتی بهتر است جاپودری لباسشویی را هم پس‌از اتمام کار باز بگذارید. به‌این‌ترتیب مانع تولید بوی بد لباسشویی خواهید شد. اگر لاستیک دور درب یا جاپودری با پودر خشک‌شده یا مواد لزج پوشیده شده‌اند، با استفاده از برس و سرکه آنها را تمیز کنید.

تذکر: در صورت عدم رسیدگی به لباسشویی و تمیز نکردن بقایای پودر و مواد شوینده، احتمال نیاز به تعویض جا پودری یا لاستیک دور درب وجود دارد.

بوی بد لباسشویی بعلت دمای پایین شستشو

بوی بد لباسشویی بعلت دمای پایین شستشو

میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌ها برای رشد تمایل به آب حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه دارند. پس اگر به طور مداوم از این دما برای شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید، حواستان به تجمع باکتری‌ها باشد. بهتر است تمام حوله‌ها و لباس‌های کثیف خود را یک‌بار با دمای بالا در لباسشویی بشویید تا از شر باکتری‌ها خلاص شده و مانع بوی بد لباسشویی خود شوید.

تذکر: ماهی یک‌بار از برنامه شستشو با آب ۶۰ تا ۹۰ درجه برای شستن لباس‌های خیلی کثیف خود استفاده کنید.

خطر: در شستشو با دمای ۹۰ درجه حواستان به داغ شدن بیش‌ازحد بدنه لباسشویی و درب آن باشد.

کیفیت و مقدار نامناسب پودر شوینده دلیل بوی بد لباسشویی

کیفیت و مقدار نامناسب پودر شوینده دلیل بوی بد لباسشویی

به‌خاطر مسائل اقتصادی و همچنین نگرانی‌های محیط‌زیستی بهتر است از مقدار زیاد پودر لباسشویی استفاده نکنید. اما باید حواستان باشد مقدار شوینده‌ شما برای شستن لباس‌ها کافی باشد. اگر بیش‌ازحد پودر در جاپودری بریزید، مازاد آن در کشو باقی‌مانده و سفت می‌شود و عامل بوی بد لباسشویی خواهد بود و اگر هم از مقدار ناکافی پودر استفاده کنید. لباس‌های شما تمیز نمی‌شوند.

نکته: اگر می‌خواهید جلوی تجمع قارچ و کپک در ماشین را گرفته و مانع بوی بد لباسشویی شوید، طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای دستگاه خود عمل کرده و از مقدار مناسب پودر یا مایع شوینده استفاده کنید.

مشکل تخلیه آب عامل بوی بد لباسشویی

بوی بد لباسشویی شما می‌تواند ناشی از سیستم تخلیه فاضلاب آن باشد. دراین‌صورت لوله تخلیه و خروجی فاضلاب را چک کرده و به‌دنبال هرگونه گرفتگی باشید. تمیز کردن لوله تخلیه و باز بودن خروجی فاضلاب از بوی بد لباسشویی شما جلوگیری می‌کند.

 باقی ماندن طولانی‌مدت لباس‌ها در داخل لباسشویی دلیل بوی بد آن

لباس‌ها را بلافاصله پس‌از اتمام دوره شستشو از ماشین لباسشویی خارج کنید. بیش‌از حد ماندن لباس‌های خیس در داخل ماشین باعث ایجاد بوی بد نم و کپک در لباسشویی می‌شود.

نحوه برطرف کردن بوی بد ماشین لباسشویی 

تمیز کردن لگن لباسشویی جهت برطرف کردن بوی بد آن

تمیز کردن لگن لباسشویی جهت برطرف کردن بوی بد آن

برای تمیز کردن لگن و رفع بوی بد لباسشویی، به یک لیوان آب، یک‌چهارم لیوان جوش‌شیرین و ۲ لیوان سرکه سفید نیاز دارید. آب و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کرده و داخل جاپودری لباسشویی بریزید. سرکه سفید را هم مستقیماً داخل لگن لباسشویی بریزید. حالا ماشین را بدون لباس در دمای بالا روشن کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا بوی بد لباسشویی از بین برود. لکه‌ها و رسوبات سخت داخل جاپودری را با اسفنج و برس تمیز کنید.

رفع بوی بد لباسشویی با تمیز کردن لاستیک دور درب

رفع بوی بد لباسشویی با تمیز کردن لاستیک دور درب

مقدار مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کنید. بررسی کنید چیزی لای لاستیک دور درب لباسشویی گیر نکرده باشد. لایه‌های لاستیک را از هم باز کرده و در صورت وجود هرگونه کپک یا قارچ، با اسفنج آغشته به آب و سرکه تمیز کنید. در صورت سخت بودن رسوبات، از برس نرم استفاده کنید. اجازه دهید لاستیک خشک شود و بعد لباس‌های خود را داخل ماشین قرار دهید.

تذکر: دقت کنید هنگام تمیز کردن لاستیک دور درب باعث پارگی یا از جای درآمدن آن نشوید.

نکته: بعد از هر بار شستن لباس‌ها بهتر است درب ماشین را باز بگذارید تا داخل ماشین کاملاً خشک شود و با یک پارچه نرم لای لاستیک دور درب را خشک کنید.

نکاتی ساده برای جلوگیری از بوی بد لباسشویی

  • لباس‌ها را بلافاصله پس‌از شستشو از ماشین لباسشویی خارج کنید تا بوی نم نگیرند.
  • اگر لباس‌ها لکه خاصی ندارند، آنها را برعکس در ماشین قرار دهید تا مواد شوینده به سطح داخلی لباس‌ها که با بدن شما در ارتباط هستند، رسیده و بوی آنها را کاملاً از بین ببرند.
  • از پودر و مایع شوینده‌ مناسب و به مقدار مناسب استفاده کنید.
  • درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید.
  • حداقل ماهی یک‌بار لاستیک دور درب را تمیز کنید تا از تجمع قارچ و کپک و درنتیجه بوی بد لباسشویی جلوگیری شود.
  • از سفیدکننده برای تمیز کردن لباسشویی استفاده نکنید. ترکیب سرکه و جوش‌شیرین که در بالا به آن اشاره کردیم بهترین راه‌حل است.

 خطر: هیچ‌گاه سفیدکننده و سرکه را برای رفع بوی بد لباسشویی با هم مخلوط نکنید. چون گاز کلر ایجاد می‌کند که بسیار سمی و کشنده است.

مواردی که ذکر کردیم دلایل یکی از ساده‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی یعنی بوی بد لباسشویی و نحوه برطرف کردن آن بود. اگر می‌خواهید از پس تعمیر مشکلات پیچیده‌تر لباسشویی خود برآیید، دوره آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر لباسشویی را به شما یاد می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.