آموزش عیب یابی چیلرهای تراکمی

یکشنبه, 20 تیر 1400
663

ما در این مقاله به آموزش عیب یابی چیلرهای تراکمی می‌پردازیم و مشکلاتی را که معمولاً در این صنعت با آن مواجه می‌شوید بیان می‌کنیم. حتی اگر چیلر شما مرتب بررسی و سرویس می‌شود، عملکرد آن به مرور زمان تحلیل می‌رود و مشکلاتی پیدا می‌کند که می‌تواند نتیجه فرسودگی قطعات یا تغییر شرایط محیط باشد.

تذکر: چیلرها دستگاه‌های گران‌قیمتی هستند. اگر تبحر و مهارت کافی در کار با آنها را ندارید، هرگز دست به تعمیر این دستگاه نزنید و از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.

نکته: در صفحه نمایش برخی چیلرها، کد خطای مربوط به مشکل به وجود آمده نمایش داده می‌شود. این کد را یادداشت کرده و آن را با کارخانه سازنده چک کنید تا در صورت لزوم دستورالعمل لازم را برای برخورد با این مشکل در اختیار شما قرار دهند.

دلایل فشار بالای دهش در عیب یابی چیلر

 

1- کثیف شدن و گرفتگی سطح کندانسور چیلر

مواد معدنی و آلودگی‌های جذب شده از هوا به داخل چرخه آب کندانسور، در سیستم جریان پیدا کرده و باعث گرفتگی لوله‌ها و مبدل حرارتی چیلر می‌شوند. بنابراین سطح داخلی کندانسور چیلر با این آلودگی‌ها پوشیده شده و مانع انتقال انرژی گرمایی می‌شود.

در چیلرهای هوایی، سطح خارجی کندانسور با آلودگی و گرد و خاک پوشیده می‌شود. پس اگر در جریان عیب یابی چیلر به این مشکل رسیدید، باید مطمئن شوید سطح تمام لوله‌ها و فین‌ها تمیز هستند و این کار را جزء برنامه منظم سرویس چیلر قرار دهید.

تذکر: یادتان باشد لوله‌های کندانسور پر از مبرد بوده و بسیار حساس هستند. بنابراین هنگام تمیز کردن از برس‌های سبک و شانه فین استفاده کنید و مراقب باشید.

2- کاهش جریان هوا در اطراف کندانسور

معمولاً در عیب یابی چیلرهای هوایی با این مشکل مواجه می‌شوید که نتیجه گرفتگی بخشی از کندانسور یا فین‌هاست و مانع جریان یافتن هوای کافی در اطراف کندانسور برای بیرون راندن گرما می‌شود. توقف کار یکی از فن‌ها یا عملکرد نامنظم آن هم باعث این مشکل می‌شود. جهت رفع این مشکل کافیست کندانسور و فن‌ها را چک کنید و هر جسم خارجی که مانع عملکرد آنها می‌شود را بردارید.

3- کاهش جریان آب در کندانسور

با این مشکل در عیب یابی چیلرهای تراکمی آبی مواجه می‌شوید که باعث بالا رفتن فشار دهش می‌شود. در صورت بروز این مشکل اول باید شیرهای سیستم، استرینرها یا صافی‌ها و پمپ‌ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آنها در به جریان انداختن آب مطمئن شوید. اگر جریان آب کافی نیست، اطلاعات سیستم را با نصب‌کننده آن چک کنید و در صدد برطرف کردن مشکل باشید.

4- بالا بودن دمای آب برگشتی از برج خنک‌کننده

این مشکل هم در چیلرهای آبی اتفاق می‌افتد. در صورت مواجهه با این مشکل در حین عیب یابی چیلر، از عملکرد درست فن‌های برج خنک کننده مطمئن شوید و بررسی کنید شیرهای بای‌پس به درستی قرار گرفته باشند، فن‌ها کار کنند و آب بدون گذشتن از برج خنک‌کننده به چیلر برنگردد.

5- بسته شدن نسبی شیر ایمنی قطع کننده چیلر

این مشکل کمترین احتمال را در عیب یابی چیلر دارد ولی ممکن است شیر ایمنی طی فرآیند سرویس و تعمیرات گرفته شود و فشار دهش را بالا ببرد.

6- بالا بودن دمای محیط

در چیلرهای هوایی، بالاتر بودن دمای محیط از حد ظرفیت کندانسور باعث بالا رفتن فشار دهش می‌شود. در این صورت چیلر توانایی فعالیت در این محیط را ندارد. قبل از نصب چیلر باید از متناسب بودن آن با هوای محیط نصب مطمئن شوید. یک راه حل برای این مشکل اسپری آب بر روی کندانسور است. این کار باعث جمع شدن رسوبات روی فن و به سرعت خنک شدن کندانسور می‌شود که خود مشکل دیگری است.

7- شارژ بیش از حد مبرد

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث فشار بالای دهش می‌شود و در عیب یابی چیلر بسیار با آن مواجه می‌شوید، شارژ بیش از حد مبرد است. فشار، دما و تمام سایت گلاس‌های چیلر و همچنین BMS یا سیستم مدیریت ساختمان را بررسی کنید. ورود یک سیال غیرقابل چگالش به مسیر مبرد هم باعث بالا رفتن فشار دهش می‌شود. بنابراین تمام بخش‌های چیلر را بررسی کرده و حواستان به صداهای اضافی باشد.

نکته: اگر هیچکدام از موارد بالا در مورد چیلر شما صادق نبود، باید سوئیچ فشار را بررسی کنید.

 

دلایل فشار پایین دهش در عیب یابی چیلر

 

1- کثیف شدن و گرفتگی اواپراتور

معمول‌ترین مشکلی که در عیب یابی چیلر هنگام پایین بودن فشار دهش به آن می‌رسید، کثیف بودن سطح اواپراتور است که به‌راحتی با یک برنامه منظم برای رفع آلودگی‌ها برطرف می‌شود.

2- میزان ناکافی مبرد

کافی نبودن میزان مبرد در سیکل تبرید هم فشار دهش را پایین می‌آورد. اگر بررسی‌های شما این مشکل را تایید کرد، باید مبرد کافی در سیستم شارژ کنید.

3- پایین بودن دمای محیط

یکی از مسائلی که حین عیب یابی چیلر در صورت پایین بودن دمای دهش با آن مواجه می‌شوید، دمای بیش از حد پایین محیط است. چیلرهای هوایی نمی‌توانند در دمای پایین عملکرد درستی داشته باشند و کار زیادی از دست شما برنمی‌آید. باید سیستم را بررسی کرده و با تولیدکننده صحبت کنید. می‌توان دمای هوای محیط را با گردش دوباره هوا یا هدایت هوای خروجی تهویه ساختمان به داخل بالا آورد.

تذکر: هیچ وقت از هوای تهویه شده از آشپزخانه برای بالا بردن دما استفاده نکنید.

4- بسته شدن نسبی شیر مکش چیلر

مواجهه با این مشکل در عیب یابی چیلر بسیار غیر معمول است ولی احتمال اتفاق افتادن آن وجود دارد.

 

دلایل فشار پایین مکش در عیب یابی چیلر

 

1- شارژ کم مبرد

میزان ناکافی مبرد در سیستم می‌تواند باعث کاهش فشار مکش شود. به دنبال نشانه‌های این مشکل در حین عیب یابی چیلر باشید و در صورت مواجهه با آن، مبرد کافی شارژ کنید.

تذکر: حتماً بررسی کنید سیستم نشتی مبرد نداشته باشد.

2- گرفتگی شیر انبساط

معمول‌ترین مشکلی که حین عیب یابی چیلر با فشار پایین مکش به آن می‌رسید، گرفتگی شیر انبساط است. باید شیر را تمیز و در صورت لزوم تعویض کنید.

3- گرفتگی فیلتر درایر و استرینر یا صافی

در صورت گرفتگی این قطعات، کافیست آنها را تعمیر یا در صورت نیاز تعویض کنید چون عامل فشار پایین مکش در چیلر خواهند بود.

4- پایین بودن دمای آب کندانسور

در صورت مواجهه با دمای پایین آب در کندانسور در حین عیب یابی چیلر، شیرهای بای‌پس در برج‌های خنک کننده را تنظیم کنید تا مطمئن شوید آب با دمای درست وارد کندانسور می‌شود.

 

دلیل فشار بالای مکش در عیب یابی چیلر

 

1- بار اضافی چیلر

بار اضافی یکی از معمول‌ترین دلایل فشار بالای مکش در چیلر است. یعنی بار سرمایشی بیش از ظرفیت چیلر بر آن اعمال می‌شود. در صورت امکان باید این بار را کاهش داد و یا آن را بین سایر سیستم‌های چیلر و تجهیزات سرمایشی تقسیم کرد.

2- عملکرد نادرست شیر انبساط

اگر شیر انبساط بیش از حد مبرد وارد سیستم کند، فشار مکش بالا می‌رود. در این صورت باید شیر انبساط را تعویض کنید.

3- شارژ بیش از حد مبرد

اگر حین عیب یابی چیلر متوجه شارژ بیش از حد مبرد شدید، باید از یک متخصص برای درست کردن آن و تخلیه مبرد اضافی کمک بگیرید.

 

دلایل مشکلات برق در عیب یابی چیلر

 

1- ولتاژ متغیر ورودی به چیلر

در حین عیب یابی چیلر، ولتاژ ورودی برق را در تمام واحدها اندازه بگیرید و از متعادل بودن آنها مطمئن شوید. در غیر این صورت ساختمان محل نصب چیلر با مشکلات برقی مواجه است و باید با یک متخصص برق مشورت کنید.

2- نوسان ولتاژ و شدت جریان برق

یکی از معمول‌ترین مشکلات برق چیلر نوسان برق است که معمولاً ناشی از سایر تجهیزاتی است که به مدار برق چیلر متصل شده‌اند و باعث نوسان و اختلال در ولتاژ و شدت جریان برق می‌شوند. یک ورودی ناگهانی جریان به مدار برق چیلر باعث پریدن فیوز آن می‌شود.

3- شل شدن کابل‌ها و سیم‌ها

شل شدن کابل‌ها و سیم‌ها که معمولاً به دنبال سرویس و تعمیر آن و سهل‌انگاری در محکم کردن سیم‌ها ایجاد می‌شود، عملکرد چیلر را مختل خواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل در حین عیب یابی چیلر، فقط کافیست تمام اتصالات برق را بررسی کرده و در صورت لزوم محکم کنید.

نکته: برای بررسی اتصالات از یک دوربین گرمایی استفاده کنید. اگر پیچ یا اتصالی گرم‌تر از بقیه بود، یعنی احتیاج به محکم شدن دارد.

4- پریدن و قطع شدن فیوز برق چیلر

قبل از وصل کردن دوباره فیوز، دلیل قطعی آن را بررسی کرده و برطرف کنید و حواستان باشد هنگام وصل مجدد فیوز، هیچ فردی در حال کار بر روی چیلر نباشد.

5- بار اضافی موتور

اگر دمای داخل محفظه موتور بیش از حد بالا برود، موتور سیگنالی به چیلر می‌فرستد تا آن را خاموش کند. تا زمانی که دمای موتور تا آستانه مشخصی پایین نیامده، موتور چیلر را روشن نکنید.

 

مطمئنا در حین عیب یابی چیلر به صدها مشکل دیگر بر خواهید خورد ولی مواردی که در اینجا ذکر کردیم، معمول‌ترین مشکلات چیلر هستند. برای برطرف کردن این مشکلات از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید ولی اگر می‌خواهید خودتان به یک متخصص در عیب یابی و تعمیر چیلر تبدیل شوید، فیلم آموزش چیلر را در سامانه رهجو از دست ندهید تا متخصصین ما شما را با جدیدترین و جامع‌ترین نکات در مورد چیلر و سیستم‌های تبرید آشنا کنند.