علت لرزش ماشین لباسشویی و راهکار تعمیر آن

سه شنبه, 28 تیر 1401
552

لرزش شدید و تکان خوردن ماشین لباسشویی یکی از رایج‌ترین مشکلات این وسیله پرکاربرد خانگی است که مخصوصاً در آخرین مراحل شستشو اتفاق می‌افتد. این مشکل ربطی به نوع و مدل ماشین لباسشویی ندارد و دلایل و راه‌های برطرف کردن آن در تمام ماشین‌های لباسشویی تقریباً یکسان است. در این‌جا قصد داریم به‌تفصیل در مورد اصلی‌ترین عوامل بروز این مشکل و راه‌های تعمیر آن صحبت کنیم.

نکته: اگر مقاله مربوط به آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و کاربرد آنها را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

متعال نبودن بار داخل دستگاه یکی از دلایل لرزش ماشین لباسشویی

لباس‌های داخل ماشین لباسشویی گاهی باعث عدم تعادل و لرزش آن می‌شوند. در این شرایط لباسشویی لرزش‌های شدیدی در مرحله آبگیری آخر خواهد داشت و گاهی حتی شاهد حرکت آن در آشپزخانه خواهید بود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، حواستان به ظرفیت لباسشویی باشد و بیش‌ازحد لباس در آن قرار ندهید. یادتان باشد وزن لباس‌ها با جذب آب بیشتر هم خواهد شد. بنابراین سعی کنید لباس‌هایی که جاذب بالای رطوبت هستند مثل حوله‌ها یا لباس‌های پشمی را با هم داخل لباسشویی قرار ندهید. از طرف دیگر، قرار دادن مقدار کم لباس مثلاً فقط یک حوله در لباسشویی بازهم باعث لرزش آن خواهد بود.

تذکر: همواره کمتر از وزن تعیین‌شده لباس در لگن لباسشویی قرار دهید. اگر وزن لباس‌های شما از توان لباسشویی بیشتر باشد، کمک فنرهای دستگاه به‌مرور زمان آسیب‌دیده و هزینه بالایی را به شما تحمیل می‌کنند.

مناسب نبودن سطح زیر دستگاه عامل لرزش ماشین لباسشویی  

سطحی که ماشین لباسشویی روی آن قرار گرفته می‌تواند از عوامل لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی باشد. لباسشویی باید روی یک سطح محکم و سفت مثل بتن، سنگ یا موکت پرز کوتاه نصب شود. هرگز لباسشویی را روی سطوح چوبی که زیر آنها عایق دارد یا روی فرش یا موکت پرز بلند قرار ندهید. سنگ‌ها یا کاشی‌های لیز و لغزنده هم باعث لرزش لباسشویی هنگام فعالیت آن می‌شوند.

نکته: با نصب پد ضد لرزش در زیر پایه‌ها از سر خوردن و لرزیدن ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

خراب شدن پمپ تخلیه از عوامل لرزش ماشین لباسشویی

خراب شدن پمپ تخلیه از عوامل لرزش ماشین لباسشویی

اگر لباسشویی شما هنگام چرخش و مخصوصاً در مرحله خشک کردن آخر لرزش دارد، خراب شدن پمپ تخلیه می‌تواند علت آن باشد. گرفتگی پمپ باعث می‌شود آب به‌راحتی خارج نشده و در لگن باقی بماند و باعث نامتعادل شدن لباسشویی شود. تمیز کردن فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی به برطرف کردن این مشکل کمک می‌کند.

نکته: در کل هر عاملی که مانع تخلیه آب از لباسشویی و جمع شدن آن در لگن شود، عامل لرزش ماشین لباسشویی خواهد بود، مانند گرفتگی پمپ تخلیه یا لوله تخلیه.

تراز نبودن پایه‌ها از عوامل اصلی لرزش ماشین لباسشویی

تراز نبودن پایه‌ها از عوامل اصلی لرزش ماشین لباسشویی

باید همواره از تراز بودن کامل ماشین لباسشویی خود مطمئن شوید. این کار را با استفاده از یک ابزار تراز انجام دهید و با چرخاندن پایه‌های لباسشویی آن را تراز کنید. در مقاله‌ مربوط به آموزش نصب ماشین لباسشویی به تفصیل در این‌مورد صحبت کرده‌ایم.

تذکر: پد لاستیکی پایه‌های لباسشویی به‌مرور زمان فرسوده می‌شوند. در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

خراب شدن تاکومتر (دورسنج) دلیل لرزش ماشین لباسشویی

خراب شدن تاکومتر (دورسنج) دلیل لرزش ماشین لباسشویی

وظیفه تاکومتر اندازه‌گیری سرعت چرخش موتور لباسشویی است. خراب شدن این قطعه باعث شدت گرفتن چرخش لگن و لرزش لباسشویی و درنهایت توقف فعالیت آن می‌شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل تعویض تاکومتر است.

باز نکردن پیچ‌های حمل‌ونقل از عوامل لرزش ماشین لباسشویی  

باز نکردن پیچ‌های حمل‌ونقل از عوامل لرزش ماشین لباسشویی  

هنگام نصب ماشین لباس‌شویی جدید حتماً تمام پیچ‌های حمل‌ونقل در پشت دستگاه را خارج کنید. وظیفه‌ این پیچ‌ها حفاظت از قطعات داخلی لباسشویی هنگام حمل‌ونقل است و باید قبل‌از نصب برداشته شوند. درغیراین‌صورت شاهد لرزش شدید لباسشویی و درنهایت آسیب دیدن لگن خواهید بود.

فرسودگی کمک‌فنرها از دلایل لرزش ماشین لباسشویی

فرسودگی کمک‌فنرها از دلایل لرزش ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما چندین سال عمر دارد و هیچکدام از مواردی که در بالا ذکر کردیم عامل لرزش آن نیست، حتما کمک‌فنرهای آن را بررسی کنید. فرسودگی کمک‌فنرها باعث لرزش و تکان‌های شدید لباسشویی می‌شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل تعویض کمک‌فنرهاست‌.

تذکر: حتما هر دو کمک‌فنر را با هم تعویض کنید. فنرهای نگهدارنده دیگ را هم بررسی کرده و در صورت لزوم تعویض کنید. این فنرها در قسمت بالایی دستگاه و در زیر پنل بالایی قرار دارند.

شکستن وزنه‌های تعادل دلیل لرزش ماشین لباسشویی

شکستن وزنه‌های تعادل دلیل لرزش ماشین لباسشویی

وزنه‌های تعادل که از جنس بتن یا چدن ساخته شده‌اند، به لگن ماشین لباسشویی متصل می‌شوند تا جلوی لرزش و حرکت آن را هنگام کار بگیرند. در صورت شکستن یا شل شدن یکی از این وزنه‌ها، لباسشویی سروصدای زیادی تولید کرده، می‌لرزد و گاهی حرکت می‌کند. در صورت لزوم وزنه‌ها را تعویض کنید.

نکته: صدای مربوط به شکستن وزنه‌های تعادل بسیار واضح و مانند صدای ضربات چکش است.

خراب شدن برد کنترل از عوامل لرزش ماشین لباسشویی 

خراب شدن برد کنترل از عوامل لرزش ماشین لباسشویی 

قبلاً اشاره کردیم که هر گونه عدم تعادل باعث لرزش ماشین لباسشویی می‌شود. خراب شدن برد تایمر در لباسشویی‌های قدیمی و برد الکترونیکی در لباسشویی‌های جدید ممکن است تعادل دستگاه را برهم زده و باعث لرزش و تکان‌های شدید شود. دراین‌صورت باید برد را تعمیر و یا تعویض کنید.

آنچه در این مقاله ذکر کردیم ۹ دلیل اصلی لرزش ماشین لباسشویی هنگام کار بود. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد ماشین لباسشویی و تعمیر آن به دست آورید، دوره آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.