دلایل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی و راه‌حل آن

سه شنبه, 06 ارديبهشت 1401
353

شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات و شکایت‌های معمول از این دستگاه است. قبل‌از این‌که به این مشکل در شستشوی ظرفشویی بپردازیم، باید بدانید زمان معمول مورد نیاز برای شست‌وشوی ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی شما چقدر است. این زمان با توجه به مدل ظرفشویی و برنامه شستشویی که انتخاب می‌کنید، بین ۱ ساعت و نیم تا ۴ ساعت متفاوت است.

نکته: دوره شستشو در ماشین ظرفشویی‌های جدید که آب و برق کمتری مصرف می‌کنند و بی‌سروصداتر هستند، طولانی‌تر است. سریع‌ترین برنامه‌های شستشوی ظرفشویی هم quick wash یا express wash هستند. شستشو و خشک کردن ظروف در این برنامه‌ها حدود یک ساعت طول می‌کشد و برای ظرف‌هایی مناسب است که زیاد کثیف نباشند.

تذکر: در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی می‌توانید انواع دوره‌ها و طول مدت‌زمان هر دوره را مشاهده کنید. معمولاً هرچه گزینه‌های بیشتری به شستشو اضافه کنید، شستشوی ظرفشویی بیشتر طول می‌کشد.

 حالا شما می‌دانید چه انتظاری باید از مدت‌زمان شستشوی ظرفشویی خود داشته باشید. اگر دستگاه شما نسبت به آنچه دفترچه راهنما می‌گوید، زمان بیشتری برای شستشوی ظروف صرف می‌کند، ادامه مقاله را همراه ما باشید تا با دلایل این مشکل و نحوه برطرف کردن آنها آشنا شوید.

طولانی شدن شستشوی ظرفشویی به‌خاطر جمع شدن رسوبات

طولانی شدن شستشوی ظرفشویی به‌خاطر جمع شدن رسوبات

یکی از دلایل شستشویی طولانی ظرفشویی جمع شدن ذرات غذا یا رسوبات معدنی است. عامل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی در این شرایط بروز مشکل در تخلیه آب از دستگاه است. برای برطرف کردن این مشکل موارد زیر را بررسی کنید:

  • فیلترهای ظرفشویی: در صورت گرفتگی فیلترها آنها را بیرون آورده و تمیز کنید و اگر فیلترها خراب‌شده یا شکسته‌اند، تعویض کنید.
  • شلنگ تخلیه: به‌دنبال هرگونه گرفتگی یا پیچ‌خوردگی در شلنگ تخلیه باشید و از اندازه درست آن مطمئن شوید.
  • شکاف هوای ظرفشویی: شکاف هوا معمولاً در قسمت بالای سینک ظرفشویی قرار دارد. این شکاف اجازه ورود هوا به ظرفشویی را می‌دهد تا آب به‌راحتی تخلیه شود و به داخل دستگاه برنگردد. گرفتگی شکاف هوا مانع خروج آب و باعث طولانی شدن دوره شستشوی ظرفشویی می‌شود.
  • اجزا و قطعات مختلف داخل ظرفشویی: رسوبات به‌صورت لکه‌ها و رگه‌های سفید دور قطعات مختلف ظرفشویی مثل اطراف فیلترها، المنت، بازوهای آب‌فشان و بسیاری قطعات دیگر جمع‌شده و می‌توانند باعث گرفتگی آنها شوند.

نکته: در مقاله دیگری در مورد تعمیر مشکل تخلیه نشدن آب ظرفشویی صحبت کرده‌ایم که از عوامل طولانی شدن دوره شستشوی ظرفشویی است.

چندین روش برای برطرف کردن رسوبات جهت شستشوی بهتر و سریع‌تر ظرفشویی وجود دارد:

  • سبدهای ظرفشویی را بیرون بیاورید و تمام داخل آن را با کمک اسفنج خیس آغشته به کف تمیز کنید. فیلترها را هم بررسی کنید.
  • اگر میزان رسوبات زیاد است، یک کاسه سرکه سفید در طبقه پایین ظرفشویی قرار دهید و ماشین را خالی و با دمای بالا روشن کنید. این کار بوی بد ظرفشویی را هم از بین می‌برد.
  • از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

گرم نشدن آب دلیل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی

گرم نشدن آب دلیل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی

آب داخل ظرفشویی معمولاً باید به دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه با توجه به برنامه انتخابی برسد تا شستشوی ظرفشویی در زمان موردنظر انجام شود. سه دلیل برای گرم نشدن به‌موقع آب در ظرفشویی و طولانی شدن شستشوی ظرفشویی وجود دارد:

  • خراب شدن المنت ظرفشویی: آسیب دیدن این قطعه باعث می‌شود آب دیرتر به دمای موردنظر برسد و شستشوی ظرفشویی طولانی شود. دراین‌صورت باید المنت را تعمیر یا تعویض کنید.
  • عدم اتصال ظرفشویی به آب گرم: اگر ماشین ظرفشویی شما اشتباهی به ورودی آب سرد وصل شده باشد، بالا رفتن دمای آب زمان بیشتری طول می‌کشد و شستشوی ظرفشویی طولانی‌تر می‌شود.
  • خراب شدن ترموستات: ترموستات دمای آب داخل ظرفشویی را تنظیم می‌کند. خرابی ترموستات اجازه نمی‌دهد دما به حد مناسب برسد و شستشوی ظرفشویی طولانی می‌شود. پس باید ترموستات را تعمیر یا تعویض کرد.

فشار کم‌آب عامل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی

پایین بودن فشار آب ورودی به ظرفشویی باعث می‌شود زمان بیشتری طول بکشد تا سطح آب داخل محفظه شستشو به سطح موردنظر برای آغاز شستشوی ظرفشویی برسد. پس شیر ورودی آب را از نظر گرفتگی بررسی کرده و در صورت پایین بودن کل فشار آب ساختمان، از یک متخصص کمک بگیرید.

انتخاب برنامه نادرست دلیل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی 

انتخاب برنامه نادرست دلیل طولانی شدن شستشوی ظرفشویی 

برخی برنامه‌های شستشو مراحلی به مرحله اصلی اضافه می‌کنند که ۲۰ تا ۴۰ دقیقه زمان شستشوی ظرفشویی را بالا می‌برد. در کل، هر برنامه‌ای که دمای ظرفشویی را از حد طبیعی بالاتر ببرد، زمان شستشوی ظرفشویی را طولانی‌تر می‌کند. مراجعه به دفترچه راهنمای ظرفشویی در برطرف کردن این مشکل کمک می‌کند.

نکته: بروز برخی کدهای خطا هم فعالیت دستگاه را متوقف و زمان شستشوی ظرفشویی را بالا می‌برد. در مقاله‌ جداگانه‌ای در مورد انواع کدهای خطا و ارورهای ظرفشویی صحبت کرده‌ایم. مطالعه‌ آن در شناسایی مشکل ظرفشویی کمکتان می‌کند.

مواردی که ذکر کردیم دلایل اصلی طولانی شدن دوره شستشوی ظرفشویی بودند. اگر تمایل دارید اطلاعات دقیق‌تری در مورد عملکرد ظرفشویی به دست آورید، دوره آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ظرفشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند.